Paragon 25

Likandes helårsfinne

Med Paragon 25 har finnene klart å kombinere både frisk design og velprøvde skrogprinsipper for sjøsterke båter.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sprek design

+ Høy finish

+ Myk gange

- Krever mye motor

- Begrenset stuveplass

- Ikke barnevennlige rekker akter

Paragon 25 kommer fra finske Paragon Yachts, som er et relativt nytt verft sprunget ut fra de solide båtbyggertradisjonene i Österbotten. Bruksområdet er grovt sett helgeturer med familien samt transportetapper. Båtene har fått en av markedets skarpeste V-bunner: 27 grader.

Konseptet er en gammel drøm som er blitt virkelighet for Sakari Mattila, grunnleggeren av Aquador. 25-foteren er første båt ut fra verftet i Jakobstad (Pietarsaari) på Finlands vestkyst, mellom Vasa og Karleby (Kokkola). Om alt går etter planen, vil en 28-foter og en 32-foter komme senere.

Myk gange

Det er først i sjøen at den kanskje mest spesielle egenskapen ved denne båten kommer fram; den har nemlig en ganske så skarp V-bunn på 27 grader - sjangerens skarpeste - kombinert med bredde. Av dette følger det at forskipet også er smalt. Dermed får du en gange som er i den mykere enden av skalaen, og det er derfor lett å like seg om bord.

Ulempen med skarp V-bunn har tradisjonelt vært mye krenging. Dette har man løst ved å lage Paragon 25 bred i forhold til lengden. Resulatet er en relativt tung båt som krever en del motor. Derfor vil vi anbefale det største motoralternativet. I sum blir dette en sjøsterk båt egnet til helårsbruk.

Førerplassen i Paragon 25 kan by på et enkelt, men komfortabelt sete trukket i tekstil. Sikten er god og dashbordet er befriende enkelt og ryddig, samtidig som du har rikelig med instrumentering under taket. Frittstående plotter får sin naturlige plass under siktlinjen.

Når det gjelder navigering kan det nevnes at magnetkompasset er enkelt å holde øye med, samtidig som det er fullt mulig å brette ut et kart ved siden av. Dermed kan man også bedrive tradisjonell navigering. Tre viskere sørger for sikten i ruskevær.

Ryddig og minimalistisk

På dekk ute følges det opp med ryddige løsninger. En høy rekke på båtens akterdel gir trygt opphold på akterdekket. Til badeplattformen kommer du både via port styrbord og barport, med stuve- og sitteplass i senter. Hytten er plassert i senter og du har dermed grei passasje på begge sider på vei mot fordekket. Her finner du plass for tauverk samt sitteplass for et par. Paragon 25 har seks kryssholt: to forut, to i senter og to akter.

Innredningen består av to seter i fartsretningen, en minibysse i forkant av passasjersetet samt en sittegruppe rundt et lite bord akter. Sidedører og en dør i akterkant av hytta hører også med.

Førsteinntrykkene er gode. Smakfull minimalistisk innredning dominerer med sine rette vinkler og linjer.

Fancy design kan som kjent kollidere med bruksvennlighet, men det er ikke tilfellet her. Her sitter du brukbart både som passasjer og fører, samtidig som det er behagelig fritt for skramling under fart. Til å være bygg nummer fire på vannet, er det ekstra imponerende.

Innredningen består av to seter i fartsretningen, en minibysse i forkant av passasjersetet samt en sittegruppe rundt et lite bord akter. Sidedører og en dør i akterkant av hytta hører også med. Ikke noen revolusjon innen styrehusbåtverdenen, men godt løst.

Velg stor motor

Den dype V-bunnen og god bredde gir et tungt skrog, så man bør nok gå for stor motor. Vi testet båten med Volvo Pentas D4 300, noe som ga oss vel 36 knop med tre mann om bord.

Denne riggingen kler båten såpass godt at den blir både kvikk og lett å håndtere i sjøen. Men her går det naturlig nok unna en del suppe, så dette er ikke løsningen for dem som liker små tall i bunkersbudsjettet.

Lydbildet under fart følger en klassisk kurve der kjøring for full åpning byr på mer støy enn du vil like over lang tid. Men det viktigste er jo hvordan skuta oppfører seg ved vanlig marsjfartkjøring; her leveres behagelige 77,5 dBA, og det kan man leve godt med selv på lengre etapper.

Nyskapende

Paragon 25 er en nyskapning i styrehusklassen som har kommet for å bli. Den scorer høyt på frisk design og gode sjøegenskaper, selv om allsidigheten kanskje blir noe begrenset; det er litt vanskelig å se for seg at noen vil trekke en makrell eller to over ripa her. Uansett - vi finner ingen åpenbare tekniske mangler, og det hele ser pent og ryddig ut både over og under dekk.

Paragon 25 kan sies å konkurrere både med Nord Star 26, Askeladdens Commuter 8 og ikke minst Targa 25.1, selv om dette både er større og dyrere båter.

Paragon kommer i utgangspunktet greit nok rigget til at du kan dra på gode turer tidlig i eierskapet, men du bør ikke gå for de minste motoralternativene på grunn av båtens spesielle skrog, og må derfor ta høyde for voksne drivstoffutgifter.

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 8,10 m
  • Bredde: 2,90 m
  • Dypgående: 1,05 m
  • Vekt: 3250 kg
  • Motor testbåt: Volvo Penta D4 300
  • Motoralternativer: D4 300/260/225
  • Pris testet båt: Kr 1 200 000
  • Pris, fra: Kr 980 000
  • www.osloboat.com

Spesifikasjoner

Produsent Paragon
Pris 1200000

Konklusjon

25-foteren fyller definitivt begrepet hyttebåt med nytt innhold utover klassens krav om gode sjøegenskaper og allsidig bruk, for dette er noe av det friskeste vi har sett på lang tid. Og når så byggekvaliteten i tillegg er god, kan vi snakke om en fritidsbåt fra en av de øverste hyllene.

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Paragon
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag