Katamaraner er ikke noe vanlig syn her i Norge. Men det finnes et stort marked for slike båter, både seil- og motorvarianter der forholdene og bruksmønsteret er annerledes enn hos oss. Sunreef Yachts utvikler og bygger store, luksuriøse katamaraner både for private eiere og utleiemarkedet. På bildene ser du to av modellene deres, en seilkatamaran på 114 fot og en motorkatamaran på 70 fot.

Felles for begge er at de – naturlig nok – er bredere enn en-skrogsbåter av samme lengde. Det har sine fordeler og sine ulemper. Manøvrering i trange farvann og spesielle behov ved kaiplass oppveies for mange av den ekstra plassen du får om bord, eller at katamaraner som regel ruller mindre når du ligger på svai.

NORGESFERIE: Den 70-fots motorkatamaranen Damrak II brukes flittig til langtur, og har blant annet vært på ekspedisjon langs norskekysten. © Sunreef Yachts

114 fot luksus

Plassmessig kan den store seilkatamaranen Sunreef 114 være et godt eksempel på katamaranens styrke. Med to store skrog og den store plattformen mellom dem, har designerne mye plass å ta av. 114-foteren er spesielt utstyrt for utleie og dermed er fremre del av babord skrog avsatt til mannskapskabiner, bad og oppholdsrom. Den aktre og midtre delen rommer to gjestekabiner for til sammen fire personer.

Styrbord skrog er delt i to separate avdelinger. Akter er det egen gjestekabin med plass til to og et stort lager med blant annet kjølerom og vinkjeller. Fra midten og fram i baugen ligger eierlugaren (eller den som betaler mest av leien…). Her finner du utstyrsdetaljer som forventet; stor LED-TV, eget skrivebord, panoramavinduer, garde­robeskap, bokhyller og et eget baderom.

EGET MANNSKAP: Styrehuset er utformet slik at det er enkel adgang fra mannskapsseksjonen. De færreste utleiegjester har kompetanse til å styre en slik skute selv, © Sunreef Yachts

103 kvadratmeter cockpit

Den store plattformen mellom skrogene fungerer som en sosial samlingsplass både ute og inne. Flybridgeområdet måler 55 m² og inneholder en stor sofagruppe, solsenger og styreposisjon med navigasjonsinstrumenter og seilstyring. Cockpitarealet under flybridgen er hele 103 m². Her er det også sofa med spiseplass, tendergarasje og lagring for vannleker og dykkerutstyr.

Innvendig er det en rommelig salong og spisestue for 8 personer. Som i mange andre luksusyachter ligger finnes en egen avdeling med en profesjonelt utstyrt bysse og den fremre delen av denne seksjonen ligger styrehuset med plass til to. Denne avdelingen er utformet slik at det er enkel adgang fra mannskapsseksjonen. De færreste utleiegjester har kompetanse til å styre en slik skute selv, og har sikkert også råd til å la en dyktig kokk stå for matlagingen.

LEILIGHET PÅ SJØEN: Det skorter ikke på luksus i de to katamaranene. Her fra salongen i 70-foteren Damrak II. © Sunreef Yachts

På langtur til Norge

Den 70-fots motorkatamaranen Damrak II er kanskje ikke like imponerende som den svære seilkatamaranen, men på den annen side er ikke den franske eieren redd for å bruke sin stolthet. Den brukes flittig til langtur, og har blant annet vært på ekspedisjon langs norskekysten.

Vi kan godt tenke oss den spesielle opplevelsen å sitte i Jacuzzi-en på flybridgen mens man nyter utsikten til en flott vest­lands­fjord. Eller suge inn panorama­utsikten fra den store dobbeltkøya i eier­lugaren, mens midnattssolen flommer innover dekket. Det jo som kjent gratis å drømme…

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!