Vaagen 42

Nydesignet fra bunn til topp

Vaagen Boats feirer 30 år i bransjen neste år, og kommer da med den nye Vaagen 42 Flybridge.

Pluss ikon
ØKO-CRUISER: Med en marsjfart på 22 knop, skal den kunne skilte med markedets beste driftsøkonomi for flybridgecruisere i denne størrelsen. SKISSE: Vaagen Boats
ØKO-CRUISER: Med en marsjfart på 22 knop, skal den kunne skilte med markedets beste driftsøkonomi for flybridgecruisere i denne størrelsen. SKISSE: Vaagen Boats
Sist oppdatert

Joda, norske båtprodusenter følger også med i timen. Vaagen Boats feirer nemlig 30 år i bransjen neste år, og vil da presentere sin første båt i serien av den nye Vaagen 42 Flybridge.

Verftet har sammen med Alvestad Arts oppgradert sin ellers solide 42-foter fra bunn til topp.

Interiøret har fått seg en moderne makeover med det som skal bli et elegant og tidløst design, som kler de klassiske linjene.

Nytt under tak

Rominndelingen er i hovedsak den samme, men alle skott er flyttet på for å optimalisere plassutnyttelsen.

I salongen er det gjort plass til en co-pilot-stol, som også kan vendes og senkes slik at den blir en del av sittegruppen.

NYTT: Rominndelingen er i hovedsak den samme, men alle skott er flyttet på for å optimalisere plassutnyttelsen. SKISSE: Vaagen Boats
NYTT: Rominndelingen er i hovedsak den samme, men alle skott er flyttet på for å optimalisere plassutnyttelsen. SKISSE: Vaagen Boats

Pantryet er inndelt i skuffer i forskjellige størrelser for enklere tilgang, og de har gjort plass til et kjøleskap på 130 liter.

Førerplassen har fått et helt nytt design, men alle kontroller er fortsatt plassert der de skal være for å gjøre kjøring i dårlig vær sikrest, og minst mulig anstrengende.

Som tidligere er det den luftige åpne følelsen som er gjennomgående, med stor takhøyde i alle rom.

Utvendig har vinduene fått nye linjer, og frontruten er nå hel og buet med sortlakkerte rammer i syrefast stål.

De duggfrie isolerte glassene i sidene er fortsatt standard, nå sotet for mindre innsyn.

Skal kjøre øknomisk

Det store motorrommet huser en FTP Iveco på 560 hk, med V-gir og rak aksel.

Verftets erfaring tilsier at dette er den beste motoren med tanke på både ytelse og forbruk.

Den vil bruker rundt 50 liter i timen med en marsjfart på 22 knop, og skal derfor kunne skilte med markedets beste driftsøkonomi for flybridgecruisere i denne størrelsen.

www.vaagenboats.no

LES OGSÅ:

Denne saken ble første gang publisert 10/10 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også