Azimut 40

Ny innstegsmodell fra toppverft

Azimut-Benetti skal på nytt sette standarden for premiumbåter med sin nykommer, flybridgebåten Azimut 40.

Pluss ikon
PLASS: Azimut har lenge sverget til strake aksler, men nykommeren 40 er utstyrt med V-gir kobling. Det betyr bedre plass under dekk.
PLASS: Azimut har lenge sverget til strake aksler, men nykommeren 40 er utstyrt med V-gir kobling. Det betyr bedre plass under dekk. Foto: Azimut
Sist oppdatert

Azimut har alltid lagt mye prestisje i sine minste båter, og årsaken er enkel: Det er nemlig her rekrutteringen starter i kampen om storbåtkundene. I så måte er den nye flybridgebåten på 40 fot en viktig pekepinn på hva den aktuelle italienske produsenten er god for.

Sett med norske øyne er dette selvsagt ingen ulempe, da hovedmarkedet for premiumbåtene her til lands ligger i størrelsen 40-60 fot.

Storbåtfølelse

Tekniske data Azimut 40

  • Lengde (LOA): 12,24 m
  • Bredde: 3,86 m
  • Tørrvekt: 10,5 t
  • Kabiner: 2
  • Køyer: 4 + 2
  • Antall pers: 10
  • Konstruksjonskategori (CE): B
  • Drivstoffkapasitet: 1 100 l
  • Motor: 2 x Cummins QSB 5,9l 355 hk
  • Toppfart: 31 kn
  • Pris: 3 550 000 kroner
  • Info: www.italmarin.no

Azimut 40 er bygget for å gi deg storbåtfølelsen, noe utformingen av salongen er det beste eksempelet på: Takhøyden er solid, vindusflatene er store og interiøret er udiskutabelt lounge-preget. Byssa befinner seg på planet under salongdekket og bare forsterker båtens yacht-preg. Det hele toppes opp med det som skal være et unormalt høyt fokus på finish og detaljer om bord - det er i alle fall noe Azimut godt kjent for fra før.

Azimut 40 er utstyrt for fire overnattende passasjerer, med mulighet for rigging av en dobbeltkøye i salongen. Komfortsonen er uansett fordelt mellom de to lugarene - med en eierlugar i baugen og en to-køyers gjestelugar mot styrbord - begge med det som kan kalles voluminøse baderom.

For en 40 fot å være er flybridgen stor, med separat solseng og sittegruppe. Det mest innovative er likevel den hydrauliske badeplattformen, som er standard på Azimut 40.

- Håndtering av joller i båter ned mot 40 fot er alltid en utfordring, men her er dette løst på en smart måte. Jollen kan stå permanent på badeplattformen, og heises ned i og opp av havet etter behov, forteller Bjørn Vidar Lund, daglig leder hos importøren Italmarin AS.

V-gir

STORT: Azimut 40 er bygget for å gi deg storbåtfølelsen, noe utformingen av salongen er det beste eksempelet på.
STORT: Azimut 40 er bygget for å gi deg storbåtfølelsen, noe utformingen av salongen er det beste eksempelet på. Foto: Azimut

Azimut har lenge sverget til strake aksler, men nykommeren 40 er utstyrt med V-gir. Det betyr bedre plass under dekk, fordi motoren monteres lenger akter. I tillegg får man mindre vibrasjoner og lavere støy under gange.

40 er som standard utstyrt med en 2 x Cummins QSB 5.9 liter på 355 hk, noe som gir en toppfart på 32 knop, og en cruisingfart på behagelige 25 knop. Med en tørrvekt på 10,5 tonn er dette en tungvekter som skal tåler mer sjø og juling enn de aller fleste i denne klassen.

Azimut satser også på Cummins sitt Easy Docking-system, et computerstyrt manøvreringsprogram med joystick som forenkler håndtering av båten ved brygga. Men dette kommer på ekstrautstyrslista. Et annet smart system for rorbåten Azimut 40 er Easy Handling, som reduserer trykket på roret under fart og forbedrer svingradiusen på båten.

KOMFORT: Komfortsonen er fordelt mellom de to lugarene ¿ med en eierlugar i baugen og en to-køyers gjestelugar mot styrbord ¿ begge med det som kan kalles voluminøse baderom.
KOMFORT: Komfortsonen er fordelt mellom de to lugarene ¿ med en eierlugar i baugen og en to-køyers gjestelugar mot styrbord ¿ begge med det som kan kalles voluminøse baderom. Foto: Azimut
STANDARD: Det mest innovative er den hydrauliske badeplattformen, som er standard på Azimut 40.
STANDARD: Det mest innovative er den hydrauliske badeplattformen, som er standard på Azimut 40. Foto: Azimut

Denne saken ble første gang publisert 22/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også