Kommentar:

Nordmenn seiler etter nesa

Navigasjon er gresk for de fleste båtbrukere, men hvorfor er ikke offisielle kartdata tilgjengelige for alle?

Pluss ikon
Foto: Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert

Bruker ikke kart

  • Halvparten av alle båteiere har ikke sjøkart liggende i båten.
  • Fire av ti båteiere kan ikke lese sjøkart.
  • Fire av ti båteiere bruker aldri sjøkart.
  • Tre av ti nordmenn har tilgang til båt.

Kilde: Opinion på oppdrag fra Gjensidige

Opinion har nylig foretatt en stor undersøkelse på oppdrag fra Gjensidige, og konklusjonen er klar: Båteiere bruker ikke kart. Det er særdeles dumt, for grunnstøtinger utgjør 64 prosent av forsikringsutbetalingene for fritidsbåter, viser tallene fra forsikringsselskapet. Skadefrekvensen er særlig høy for motorbåter med høy toppfart og for seilbåter.

Se alle våre båttester her.

At forsikringsbransjen trenger tungt skyts for å rettferdiggjøre premieøkningen for uforsiktige båteiere, er forståelig nok - men det er en annen sak. Godt sjømannskap sier at du alltid bør ha en reserveløsning tilgjengelig. Papirkartene, ofte båtsportkart, er i praksis blitt en reserveløsning for de fleste, mens GPS-navigasjonen dominerer som hovedhjelpemiddel for navigeringen. Egentlig skal det være omvendt: Det er kun offisielle kart (de store kartene) som skal brukes - alt annet er supplement, inkludert båtsportkartene.

Foto: Foto: Terje Haugen

Rådataene er ikke tilrettelagt

Men offisielle elektroniske kart innen rekkevidde for fritidsflåten finnes ikke. Der mener vi kjernen av problemet ligger. Rådataene er i prinsippet offentlige, men de er ikke tilrettelagt for fritidsbruk. Selve tilretteleggingen har blitt en kommersiell oppgave, på like linje med at Ugland IT har overtatt ansvaret for Båtsportkartene, som altså heller ikke er offisielle kart.

Båtsportkartene og GPS-en din er dermed sidestilte hva graden av oppdatering og sikkerhet angår. Videre er det mange ulike format ute, og det er ikke bare-bare å oppdatere verken elektroniske kart eller papirkart. Selv om dette rent teknisk er en smal sak, blir det vanskelig når dataene ikke er å oppdrive. Enn så lenge er det derfor bare hovedkartene på papir som gjelder.

Om da Gjensidige virkelig er bekymret for båtfolks ve og vel og ikke bare sin egen bunnlinje, burde de kanskje ta en tur til Sjøfartsdirektoratet og etterlyse offisielle elektroniske kart som alle kan laste ned og bruke. Dette er for eksempel fullt ut mulig i USA. Men ikke i sosialdemokratiet Norge.

Vi mener derfor at Sjøfartsdirektoratet nå må komme på banen med offisielle elektroniske kartdata for fritidsbruk, og erkjenne at plotteren er kommet for å bli om bord i fritidsflåten.

Hva mener du?

Foto: Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 28/07 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også