Nordkapp Noblesse 620 med Evinrude E-tec 115

Kjøreglad

Nykommeren 620 er en velformet liten DC som viser sin styrke i bølgene.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Med Noblesse 610 viste Nordkapp at også relativt små DC-båter kan by opp til dans i bølgene. Hemmeligheten ligger i kompakte, velformede skrog og komfortable førerposisjoner. Selvsagt forventer vi intet mindre av arvtager 620, og tar henne straks ut for en prøvetur.

Bak rattet har du alt du trenger i en liten DC. Fin ergonomisk sittestilling i en dyp og støttende stol, plass for beina under rattet, samt et oversiktlig dashbord med en velplassert liten plotter. Alt som savnes er en luke for kartbladene, som Nordkapp enkelt kan lage over luka inn til cuddyen, samt et gråfarget dashbord som hindrer reflekser. Og skal vi være pirkete, kan vi hevde at utsikten fremover er bedre i konkurrentene.

Men slikt blir detaljer. I hvert fall sjenerer det ikke lenger da vi runder neset og treffer småsjøen. Evinrude-motoren hyler til og vi er oppe i planefart på nulltid. Båten kjennes stabil i hele fartsregisteret, som gir seg ved 36 knop, men selv her virker 620 Noblesse klar for mer.

Det er noe trygt, kompakt og bastant over oppførselen til 620, og skroget tar sjøen på en stum og udramatisk måte. Grepet i sjøen er kontant, men ikke luggete; styringen er presis, og skroget er lett å trimme etter forholdene. Det inviterer til en fin marsjfart på drøye 30 knop. At vi sitter i en av markedets mest velkjørende 20-fotere, hersker det liten tvil om.

Motoren på hekken gjør en god jobb, det har tidligere testresultater vist oss. Men i denne sammenhengen virker den støyete, spesielt på toppfarten, noe akterbenkpassasjerene nok vil merke seg.

620 er avgjort en flott båt, med en kantet, balansert design og en finish verdig prisen. Den fremstår som litt mer eksklusiv og påkostet enn visse av konkurrentene, spesielt under dekk. Båten har en smart kalesjegarasje hvor duk og stang kan stuves vekk uten de største anstrengelser. Nordkapp har også sett betydningen av store, drenerte stuverom på badeplattformen, men har totalt sett mindre stuvevolum enn ønskelig.

Med Nordkapp kan du imidlertid bestille noen fine detaljer, som for eksempel vannskistang (standard), elektrisk kjøleboks og elektrisk toalett med tank (ekstrautstyr). Det skulle i utgangspunktet gjøre båten mer turvennlig, men alle planer om overnattingsturer punkteres av prioriteringene i kabinen. For i motsetning til storesøster Noblesse 650 har Nordkapp valgt å bruke plassen under dekk på et eget, halvlukket toalettrom, som stjeler siste rest av håp om komfortabel liggeplass for to. Men, i likhet med konkurrentene, er ikke denne båten beregnet på overnattingsturer, slik det ser ut, men for late sommerdager på sjøen.

Denne saken ble første gang publisert 29/08 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også