Nordic Oceancraft 22 DC

Topp for to

Norsk-polakken er som en liten sportsbil: Den gir best komfort for to.

Sist oppdatert

Konsept

Nordic Oceancraft 22 DC Exclusive Silverline er nærmest som et ferdigstilt oppussingsobjekt å regne. Modellen bygger på den aldrende Nor-Dan 615, men har fått enkelte støpemessige oppgraderinger over fenderlisten, samt et nytt og mer moderne uttrykk i form av markedets største fargeutvalg og et mer påkostet og detaljrikt interiør. At båten er litt pubertetsklumpete i linjene kan nok de fleste leve med, for når man setter sine føtter i cockpit, virker alt småpent og trivelig.

Nordic Oceancraft kan du få i nær sagt alle former og farger, fra en "ribbet" hvit utgave med Mercruisers gamle 135 hk bensinmotor, til vår testmodell i Silverline Exclusive-utgave. Sistnevnte har Volvos D3-190 hk under solsengen akter, todelt pantry med wallaskoker, vask og 42-liters kjøleskap, pumpetoalett under dekk, alcantaratrukkede puter, teak i dørk og på badeplattformen, og en kledelig sølvgrå farge i skroget. Litt eksklusivt kjennes det faktisk - spesielt i forhold til kronasjen man må ut med.

Sjøegenskaper: 4

På toppfarten 38,8 knop tar lille Nordic Oceancraft 22 DC motsjøen uventet bastant og stumt. Fra førerposisjon kan båten virke litt fremtung, spesielt fordi den ikke er voldsomt trimmevillig, men etter litt tilvenning fremstår båten som både presis og lettstyrt.

Førerplass: 5

Mest fornøyde er vi med førerstolene i Nordic Oceancraft 22 DC, som gir super komfort, også på sitteklaffen. I kombinasjon med en fin førerergonomi, har du det mer enn greit bak rattet, men det svartfargede dashbordet kunne vært bedre vinklet for oversiktens skyld, noe produsenten snart skal rette på. Stort pluss for et låsbart lite rom på dashbordet - det er alltid praktisk å ha.

Uteplass: 3

Nordic Oceancraft 22 DC har et relativt smalt skrog, noe som sammen med innenbordsmotorisering gjør dørkplassen i cockpit merkbart mindre. At pantry er fordelt på to moduler og at førerstolene er relativt svære, betyr at du ikke kan slepe med deg hvor mange som helst på tur. Denne båten er bygd for to personer på weekendutflukter, eller opptil fire voksne personer på dagstur - i hvert fall dersom alle skal sitte komfortabelt. Hovedårsaken til dette er den kombinerte solseng- og akterbenkløsningen, som nok blir i trangeste laget.

Inneplass: 4

Volumet i cuddyen i Nordic Oceancraft 22 DC er ikke tilpasset en gjennomsnitts brunbjørn, men Nordic Oceancraft har uansett gjort det pent med glanslakkerte tredetaljer, praktiske skap og duse alcantaraputer. Et noe høyt lokk over toalettet vanskeliggjør liggestillingen noe, men totalt sett er plassen godt utnyttet her inne.

Motor: 5

Volvo Penta D3-190 er det dyreste motoralternativet i Nordic Ocean Craft 22 DC. Du får også den mindre D3-160, samt 120, 150 og 230 hk dieseler fra Cummins Mercruiser. I tillegg leveres den med Mercruiser bensinmotorer på hhv. 135 hk og 220 hk. I denne båtstørrelsen er fortsatt bensinmotorer et høyst aktuelt alternativ.

Fart og støy: 4

Fart oppunder 40 knop er tilstrekkelig for denne båten. Støyen er ved det normale for denne båttypen, også ved toppfart. Den påfallende gokart-følelsen vi får bak rattet om bord i Nordic Oceancraft 22 DC ser ut til å stemme godt også når vi ligger i planefart. Med den lette D3-190 i motorrommet, er båten leken og morsom å kjøre, og rent bortsett fra den litt trege starten, savner vi ikke kvikkheten til bensinmotoren.

Økonomi: 4

Som "enkel" hvit versjon får man mye for pengene i Nordic Ocean Craft 22 DC. Da starter prisen på rundt 350 000 kroner med minste bensinmotor. Exclusive-utgaven med bl.a. teak og alkantara koster raskt 70 000-80 000 kroner mer. Rimeligste dieselutgave starter på ca. 480 000 kroner. Vi er ikke helt fornøyd med finishen om bord, og på bruktmarkedet ser vi visse tegn på at Nordic Ocean Craft ikke er helt på høyde med de beste merkene.

Nordic Oceancraft 22 DC er en både forseggjort, detaljrik og komfortabel båt som tilbyr solseng og liten badeplattform akter. Med sitt dieselmotoralternativ, sin ankervinsj, sitt større pantry og sitt faste toalett gir båten grei langturkomfort - men i første rekke for to personer.

Pris: 631 500 m/ D3 190 Volvo Penta. Nordic Ocean Craft AS www.nordicoceancraft.no

Denne saken ble første gang publisert 10/04 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også