Nor Dan 820 W møter Nordkapp 850 Vitesse, duell, 2011

Generasjonsskifte?

Mye er likt, men noe er grunnleggende forskjellig mellom daycruiserne Nor Dan 820 W og Nordkapp 850 Vitesse. Spørsmålet er hva som passer best for deg.

Pluss ikon
VALGET: I Nordkapp 850 har man satset på hekkaggregat, og i dagens båtverden er det ensbetydende med en turbodiesel. Til Nor Dan 820 har man valgt en stor, moderne påhengsmotor. Dette resulterer i helt forskjellige kjøreopplevelser for de to båtene.
VALGET: I Nordkapp 850 har man satset på hekkaggregat, og i dagens båtverden er det ensbetydende med en turbodiesel. Til Nor Dan 820 har man valgt en stor, moderne påhengsmotor. Dette resulterer i helt forskjellige kjøreopplevelser for de to båtene. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert
ØKONOMI: Når vi kommer til økonomibiten blir det to vidt forskjellige regnestykker for båtene i denne duellen.
ØKONOMI: Når vi kommer til økonomibiten blir det to vidt forskjellige regnestykker for båtene i denne duellen. Foto: Egil Nordlien HM Foto
FELLES: Mange fellesnevnere, men de store forskjellene kommer fram når man ser på planløsningen nede under dekk og valg av motor.
FELLES: Mange fellesnevnere, men de store forskjellene kommer fram når man ser på planløsningen nede under dekk og valg av motor. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I lengden skiller det rundt én fot, og generelt er plassen fint utnyttet i begge båtene.

Nordkappen tok jomfruturen i 2008 og imponerte med topp moderne detaljer. Som den første daycruiseren i klassen hadde den en dobbeltkøye under cockpitdørken. Uten at de elegante og sporty linjene ble skadelidende.

Nå - altså mange år senere - blir Vitessen utfordret av Nor-Dan, og det store spørsmålet blir hvordan den etablerte forsvarer seg mot en fersking.

Nor Dan 820 W er foten kortere enn Nordkappen. Men den tar igjen volumet med et høyere skrog og dekk. Det gir seg umiddelbart utslag i bedre høyde under dekk.

Uteplassen er stor og flott på begge båtene, med fin sittegruppe, et kompakt pantry, enkel tilgang til badeplattform, inngang fra fordekket gjennom åpningsbart vindu i vindskjermen og gode trinn.

Selv om Nordkappen ble lansert for seks år siden, er den fullt på høyde med et moderne instrumentbord med super plassering av en stor kartplotter rett i siktlinjen.

Det var akkurat slike detaljer som gjorde båten innovativ og spennende i 2008. I dag har alle tilsvarende instrumentbord, og ferskingen fra Nor Dan tar ikke innersvingen på Nordkappen på slike detaljer.

Begge båtene sliter med store og høye kalesjer, riktignok plassert i egnede "garasjer" akter. Men når de skal opp før kveldsduggen kommer eller regnbygene nærmer seg, er irritasjonsmomentet fort til stede når knapper skal kneppes rund baut.

Kort sagt null poeng til begge. Men klare plusspoeng når kalesjene først er på plass og oppholdsrommet under gir full ståhøyde og lun beskyttelse.

Med varmeapparatet på kan det bli riktig trivelig. En stor kalesje får man automatisk med på kjøpet når valget faller på en daycruiser. Gleden er desto større den dagen sommeren slår til for fullt og den store uteplassen bare blir en luksuspreget nytelse. Akkurat da er dette drømmebåter.

Så langt mange fellesnevnere. De store forskjellene kommer fram når man ser på planløsningen nede under dekk og valg av motor.

Køyeplass til fire - uten at noen må sove under kalesjen ute - er opplagte pluss for en barnefamilie.

Hvordan dette er løst i de to båtene, er en helt annen historie.

I Nordkapp 850 har man satset på hekkaggregat, og i dagens båtverden er det ensbetydende med en turbodiesel. Til Nor Dan 820 har man valgt en stor, moderne påhengsmotor. Dette resulterer i helt forskjellige kjøreopplevelser for de to båtene.

Når vi kommer til økonomibiten blir det to vidt forskjellige regnestykker.

SE TESTENE UNDER:

Denne saken ble første gang publisert 11/11 2011, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også