Goldfish 28 Tender

Nok en heftig Goldfish-nyhet

Goldfish 28 Tender er en ny sportsbåt med fartspotensial opp mot 70 knop og pris som starter rundt millionen.

Pluss ikon
Med ultramoderne design og ekstremt fartspotensial vekker Goldfish 28 Tender oppsikt.
Med ultramoderne design og ekstremt fartspotensial vekker Goldfish 28 Tender oppsikt. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Goldfish 28 Tender er oppfølgeren til Goldfish 23 Tender. Den lille tendermodellen fra den trendsettende norske båtprodusenten kom i fjor høst, og på den store båtutstillingen i Göteborg lanseres en helt ny og større modell.

- Det var en naturlig utvikling for oss å legge inn parametre i designprogrammet for en 23 % lenger, litt bredere og noe høyere videreutvikling, sier Pål Sollie - hjernen bak en etter hvert lang rekke Goldfish-modeller.

Del

Design i front

Dermed var Goldfish 28 Tender født og er en av de store attraksjonene på båtmessen i Göteborg.

Ikke bare på grunn av en toppfart på snaut 70 knop, men også takket være et spydspiss-design man sjelden ser fra norske båtprodusenter.

- Vi har bevisst lagt designet helt i ytterkant av dagens stil for å skape en båt som er innovativ i dag og fortsatt fremstår som moderne om 10 år. Den rette baugen blir et varemerke for Goldfish også i kommende modeller, avslører Sollie.

Hvilepuls i 50

Det er ikke bare designet som skal være i forkant. Også på materialfronten har Goldfish valgt det aller beste. Alt fra polyester, via komposittmaterialer, samt tilbehør som rekker og skroginnfelte kryssholdt skal holde topp standard. Noe som bidrar til at Goldfish gir 10 års skroggaranti.

Pål Solli står bak en lang rekke Goldfishmodeller. 28 Tender er årets første nyhet.
Pål Solli står bak en lang rekke Goldfishmodeller. 28 Tender er årets første nyhet. Foto: Terje Bjørnsen

- Det er først og fremst skrogteknologien som gir Goldfish 28 Tender særpreget, sier Pål Sollie.

- Skroget i 28 Tender er steppet, effektivt og med høyt fartspotensial. Vi er opptatt av at båten skal bruke lite drivstoff, selv om det går fort. Og skrogkonstruksjonen med lang våt flate gir stabilitet som på en større båt: Her kan du ligge i 50 knop med hvilepuls.

Evinrude E-tec som standard

Goldfish 28 Tender og 23 Tender blir Goldfishs innstegsmodeller i tiden fremover. Den minste med Evinrude E-tec enkeltinstallasjon, og den største med dobbelinstallasjon.

Prisen er heller ikke ueffen, fra ca. 1 million med 2x150 hk, til ca. 1,2 millioner for 2x250 hk og full utstyrspakke.

Sittegruppen bak førerplass gjøres fort om til solseng.
Sittegruppen bak førerplass gjøres fort om til solseng. Foto: Terje Bjørnsen

- Vi har valgt Evinrude E-tec fordi de har unik driftssikkerhet, er relativt lette og leverer et voldsomt trøkk, sier Solli.

Ikke glemt det praktiske

Konseptet er en tenderaktig og åpen sportsbåt. Det oser kjøreglede og fartsfylte dagsturer av det minimalistiske og tøffe sete- og solsengarrangementet. Og siden dørken i førerplass og sitteområdet er nedsenket, blir ikke følelsen like åpen som det lave, slanke skroget skulle tilsi.

Pål Sollie tar plass på førerposisjonen og viser frem fiffige, egenutviklete detaljer: Et elegant ratt, samt et elektronisk startsystem med firesifret kode. Slik slipper du å tenke på gjenglemte nøkler.

Den tykke fenderlisten og firkantformen i baugen sørger for robuste egenskaper. Midt oppe i fart og design er ikke sansen for detaljer og praktiske egenskaper glemt.

To Evinrude E-tec 250 sørger for høy opplevelsesfaktor i Goldfish 28 Tender.
To Evinrude E-tec 250 sørger for høy opplevelsesfaktor i Goldfish 28 Tender. Foto: Terje Bjørnsen

Les mer

Goldfish 30 SC

Ny sportscruiser fra Windy

Brukte norske drømmebåter

Piratjegeren Goldfish 36 P1 Supersport

Denne saken ble første gang publisert 05/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også