Skilsø by Viknes 33

Nå gir den et helt nytt inntrykk

Utviklingen har gått i rekordfart etter at Viknes overtok Skilsø. Og selv om navnet er det samme, har Skilsø 33 Sport blitt en helt annen båt.

Sist oppdatert

Oppgradering med erfaring

Torstein Nilsen hos Viknes Sør har holdt i roret når det gjelder videreutviklingen av Skilsømodellene. Han har holdt på med båter hele livet med sine røtter i Nilsen-familien og Nidelv Båtbyggeri. Den første gangen jeg kom til båtbua oppe i Nidelva på begynnelsen av 1970-tallet, var testing av Nidelv 18 målet. Den gangen var høvdingen Nils sjefen, mens sønnene deltok aktivt i hele virksomheten. På brygga lekte barnebarna. En av dem var Torstein og han var nok mer opptatt av fotball og rampestreker den gang enn båtproduksjon og båtjournalister. Etter mange år i selve Nidelv båtbyggeri - blant annet som daglig leder - har han en usedvanlig lang bakgrunn i båtbyggingskunsten. Akkurat der ligger nok en stor del av hemmeligheten på rekordrask oppgradering av den nye 33-foteren.

Etter at Viknes kjøpte former og rettigheter til Skilsø-modellene, har det vært høyt tempo i produktutviklingen. Prototypen av 39-foteren med flybridge er på vannet. Dessuten kommer 33 Sport i fornyet drakt: Båten er oppgradert og modernisert fra innerst til ytterst. Det oppdaget vi for alvor like etter at fortøyningene var kastet.

I praksis oppleves 33-foteren som en helt ny modell og den har overraskende mange positive egenskaper.

Nytt skrog

Den opprinnelige Skilsø 33 har jeg kjørt flere ganger og dette var i utgangspunktet ikke noen dårlig båt. Det største minuset var vel at den virket litt kjedelig og ble lansert i en tid da dieselcruisere dalte i markedet.

Dette var den aller første akterkabinbåten som hadde gangsone rett fra cockpit til badeplattform - en løsning flere andre har gjort store nummer av i nyere tid.

Fordi man valgte nedgang til akterkabinen fra gangsonen, fikk man en praktisk løsning og en helt grei kabin med dobbeltseng. I oppgraderingsarbeidet er mye forbedret. Skroget er justert og har fått en ny tunnel.

Et nytt, morderne instrumentbord med kartskjerm rett i siktlinjen er på plass. Hele feltet inn mot frontvinduene er i mørk grå, reflekshindrende farge. Førerplassen er oversiktlig og ergonomisk med et godt ratt og god plass til diverse ekstrautstyr.

Inne under vindskjermen er dyser til defrosteren på plass, en viktig detalj i vårt klima.

Vindskjermen har blanke, syrefaste profiler i og hjørnestolpene har fått ekstra krom for å gjøre designet mer moderne.

Fra akter og forover kan vi nevne en god badeplattform med sitteplass over stuverommet, en trivelig cockpit med en fin L-formet sofa i babord side, en mindre L-formet sofa bak førerplassen og langsgående pantry med blant annet stekeovn.

PLASS TIL TO: Førerplassen har en dobbelt stol med vippeputer og man sitter komfortabelt med god sikt. FOTO: Terje Bjørnsen
PLASS TIL TO: Førerplassen har en dobbelt stol med vippeputer og man sitter komfortabelt med god sikt. FOTO: Terje Bjørnsen

Smarte løsninger

Tekniske data Skilsø by Viknes 33 Sport

  • Lengde: 9,90 m
  • Bredde: 3,20 m
  • Dypgang: 0,90 m
  • Vekt: 4000 kg
  • Motoralternativer: 250-370 hk
  • Motor testbåt: Yanmar 8LY 320 hk
  • Drivsystem: Strak aksling
  • Toppfart testbåt: 27-28 knop
  • Drivstofftank: 380 l
  • Vanntank: 180 l
  • Septiktank: 130 l
  • Antall faste køyer: 5-6
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: kr 1 550 000
  • Pris testbåt: kr 1 890 000
  • Produsent: Viknes Båt & Service as
  • www.viknes.no

Bordet i cockpiten er en smart sak. Med vippeplata slått ut, er det er fint spisebord. Når platene er slått sammen, har man et lite cocktailbord under. Den todelte kalesjen er enda smartere: Den forreste kalesjen felles enkelt forover og så er det bare å klemme inn to solide håndtak over frontvinduene. Og vips - her snakker vi om «vips» i ordets rette betydning - er forkalesjen på plass og klemt mot en tykk gummilist øverst på vindskjermen.

Det er gjort på noen sekunder og så blir det dønn tett. Akterkalesjen er også enkel å sette opp og på begge kalesjene er det løse sidestykker som kan fjernes etter behov.

Under cockpitdørken har Yanmar-motoren sitt tilholdssted.

Det er en kraftplugg på 320 hester med V8-blokk. I kombinasjon med effektiv støyisolering blir det et behagelig lydnivå i båten.

Som på alle akterkabinbåter snakker vi altså om midtmontert motor, strak aksling og separat ror. I lett lastet tilstand liker den å bli trimmet litt ned på forskipet.

Vi lar oss imponere av de effektive svingegenskapene i hele hastighetsområdet. Dette svinger omtrent like bra som med drev med det lille plusset at styringen blir ganske lett. Bare under bakking er svingegenskapene dårligere, men så lenge man har baugpropellen er det ikke rare problemet å få baugen dit man vil ha den.

Et nytt liv?

SMART: Bordet i cockpiten er en smart sak. Med vippeplata slått ut, er det er fint spisebord. FOTO: Terje Bjørnsen
SMART: Bordet i cockpiten er en smart sak. Med vippeplata slått ut, er det er fint spisebord. FOTO: Terje Bjørnsen

Nede under dekk har man toalettrommet i babord side og en åpen midtkabin om styrbord. Midtkabinen byr på en god køye og har man mindre barn holder den greit for to.

Toalettrommet er ryddig og selve marinetoalettet er plassert lengst akter, med forheng og dusjmulighet. Det er greit med både under og overskap, men toalettrommet er kanskje der det kniper mest på denne båten. Legger man ut på lengre ferieturer med denne skuta, vil man nok helst bruke dusjmulighetene i gjestehavna.

Men det er greit å ha det i båten også, selv om det blir litt anstrengt om hele familien skal ha en morgendusj. Forut ligger så den separate hovedkabinen med en god dobbeltkøye på skrå. Vi snakker altså om en skikkelig familiebåt med 5-6 faste køyeplasser.

Denne saken ble første gang publisert 05/08 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også