OceanMaster 720 WA med Evinrude E-tec 300, langtest, 2011

Mye av det meste

Stor motor og en god blanding av ulike båtkonsepter. Vi har testet "allbruksbåten" OceanMaster 720 WA over en hel sesong.

Sist oppdatert

Vi kalte den sjøens syvseter da vi testet den ved lanseringen våren 2010, og vi ga den terningkast fem for dens praktiske kvaliteter og trygge sjøegenskaper.

Men hvordan ville en polskprodusert, forholdsvis rimelig båt, stå seg etter en lang sommer med tøff bruk?

En langtest ville gi svaret.

Det beste fra tre verdener

Først litt om båten, som kan sies å være det beste fra tre verdener. Hadde man kastet en daycruiser, en walk-around og en skjærgårdsjeep inn i en vaskemaskin, så hadde noe lignende OceanMaster 720 WA kommet ut etter en times tid på seksti grader. Uten at det ligger noe negativt i det.

Den heter riktignok WA og har også alle kvaliteter som en WA skal ha, samtidig som kabinen under dekk gir DC-følelsen, mens all plassen rundt omkring i den åpne båten minner oss litt om de praktiske skjærgårdsjeepene.

Så kaller også produsenten båten for en «aktivitetsplattform til sjøs». Noe som er et ganske dekkende begrep.

FAVORITT: Området i baugen blir fort ungenes favoritt. De høye skrogsidene gjør at ungene kan gå fritt omkring i båten.
FAVORITT: Området i baugen blir fort ungenes favoritt. De høye skrogsidene gjør at ungene kan gå fritt omkring i båten. Foto: Handeland, Petter

Skikkelig balje

Tekniske data Oceanmaster 720 WA

  • Lengde: 7,20 m
  • Bredde: 2,85 m
  • Dypgang: 0,35 m
  • Vekt: 1250 kg + motor
  • CE-kategori: C
  • Tank: 200 l
  • Sitteplasser: 10
  • Køyeplass: 2
  • Motor: Suzuki eller Evinrude 140 - 300 hk (singel eller twin)
  • Pris fra: kr 419 900 (med 140 Suzuki/130 hk Evinrude)
  • Pris testbåt: Ca. kr 585 000 med 300 hk Evinrude + utstyr
  • www.fritidsenteret.no

Med 23,5 fot i lengden og hele 2,85 meter i bredden sier det seg nesten selv at volumet i båten er godt. De høye skrogsidene og det gode dekksarealet bare forsterker inntrykket og gjør båten til en drøm for familier med unge barn.

Selv om konsollen er plassert noe off center, er det plass nok til å passere fram til baugen på babord side, selv om det anbefales å bruke den nedsenkede passasjen på styrbord side. I baugen kan den åpne sittegruppen enkelt gjøres om til solseng med en ileggsplate.

Dermed blir dette fort ungenes favorittplass. De voksne har det bedre bak vindskjermen, der ryggstøtten ved førerplass kan vippes fram slik at man sitter bakovervendt mot sittegruppen akter.

Totalt er det sitteplass til 10 personer om bord, mens soveplass til to gode venner finnes nede i kabinen. Plassen her nede er ikke stor, men hva kan man egentlig forvente av en båt på denne størrelsen med sittegruppe i baugen? Ikke mer. Toalett er standard i denne båten, men vi er litt skeptiske til plasseringen rett ved hodeputen i sengen.

I taket i stikkøya framover mot baugen er et bord som kan trekkes ut. Det stjeler høyde og romfølelse når man ligger i sengen, og har vel egentlig ingen praktisk kvalitet da man sjelden sitter under dekk og spiser.

Perfekt dagsturbåt for familien

Med soveplass under tak, dusj på badeplattformen akter og pantry med koketopp, vask og kjøleskap, er det fullt mulig å bruke båten til helgeturer, men i hovedsak er OceanMaster 720 WA en dagsturbåt for familien. Til dette passer den perfekt med sine mange nyttige oppbevaringsrom, gode stuverom og mulighet for kalesje fra førerplass og akterover.

Man sitter helt greit på den enkle førerplassen, men enkelte klager på litt tynn putestopp. Oversikten er god ut over båtens hjørner og konsollen er fint utformet med god oversikt over instrumentene og kartplotteren fra Seiwa.

Ratt og motorkontroll sitter fornuftig plassert for fører men sitter såpass nære hverandre at man kan klemme fingrene ved manøvrering inn til brygga.

Vindskjermen er på sin side høy og bred nok til at man sitter i le ved førerplass selv i høy fart.

Overmotorisert

Når vi først er inne på fart er det ikke lett å komme utenom de 300 hestene på akterspeilet. Ikke bare er de sterke og knegger høylytt, de er jaggu sultne også.

GOD PLASS: Med masse plass om bord kan OceanMaster 720 WA fort bli ungenes favoritt.
GOD PLASS: Med masse plass om bord kan OceanMaster 720 WA fort bli ungenes favoritt. Foto: Handeland, Petter

Kollega Arne Otto Iversen prøvekjørte båten, og jeg vil gjerne sitere han på en litt morsom kommentar han hadde å komme med:

HELG: Med soveplass under tak, dusj på badeplattformen akter og pantry med koketopp, vask og kjøleskap, er det fullt mulig å bruke båten til helgeturer.
HELG: Med soveplass under tak, dusj på badeplattformen akter og pantry med koketopp, vask og kjøleskap, er det fullt mulig å bruke båten til helgeturer. Foto: Handeland, Petter

- Jeg kjørte i behagelig tempo gjennom den flotte skjærgården i Vestfold og hadde tenkt å klemme til litt straks vi kom utaskjærs, men etter at jeg kikket ned på forbruksmåleren ble det til at vi fortsatte i slow motion for ikke å brenne av hele årets CO2-kvote på én tur.

Sammenligner vi forbruket på E-tec 300 med 200 H.O. som vi testet i fjor, kan vi konkludere med at de to kraftpakkene er forholdsvis like i forbruket opp til ca. 25 knop/4000 o/min. Derfra og opp konsumerer 300-hesteren en god del mer bensin selv om ytelsene er forholdsvis like. Klemmer man gasspaken i bunn sluker den i seg nesten 100 liter i timen - 25 liter mer enn 200 H.O.

Egner seg best som godværsbåt

De store totakterne er ikke kjent for å være blant de mest sparsomme på forbruket, men en viss del må OceanMaster ta på sin kappe - 720 WA har ikke det mest effektive skroget når det gjelder forbruk og fartsegenskaper. På en annen side er lyden i totakteren er helt rå og gir et inntrykk av overflod av krefter, selv om det ikke nødvendigvis er synonymt med at båten er spesielt rask.

Det brede og forholdsvis flate, steppede skroget gjør at 720 WA planer meget lett, men det har ikke utpreget sportslige egenskaper og dytter en del vann i høy fart. OceanMaster oppgir toppfarten til 47-50 knop, men i våre målinger når vi aldri høyere enn 42 knop. Merkelig nok går 720 WA like fort med 8 passasjerer om bord, så vi kan konkludere med at båtens kraftfulle motor ikke lar seg påvirke nevneverdig av ekstra vekt.

Enda merkeligere er det at båten gikk like fort med 200 H.O. Den lave planingsterskelen gjør at 25-30 knop er en helt grei marsjfart, noe vi vil tro at minste motoralternativ på 130 hk også vil klare. Skroget er stabilt i sjøen og trenger nesten ikke bruk av trim eller flaps, men det brede forskipet gjør at det fort blir vått i båten om man stamper i krapp meterhøy motsjø.

Båten egner seg således bedre som godværsbåt enn som langturbåt i dårlig vær, til tross for at den leveres med kalesje og sprayhood for dem som ønsker det. Stampingen til tross, 720 WA oppleves meget trygg i sjøen selv i ruskete vær.

Noe pirk

Etter tre måneder med alt fra bedagelige solskinnsturer, fisketurer med gutta, til langturer i stiv kuling holder fortsatt 720 WA fasongen. I hvert fall nesten. Enkelte ting virker veldig solide og godt fastskrudd, men det er samtidig noen småting som tyder på at det har gått litt fort i produksjonsleddet.

En løs vinduslist og et dårlig hengsel på kjøleskapet, samt fem muttere av ymse slag som vi finner nede i dreneringskanalen i dørken da vi vasket oss ut etter endt test. Trykknappene på putene har også en tendens til å løsne.

IKKE STOR: Kabinen er ikke stor, men vi kan heller ikke forvente mer av en båt på denne størrelsen med sittegruppe i baugen.
IKKE STOR: Kabinen er ikke stor, men vi kan heller ikke forvente mer av en båt på denne størrelsen med sittegruppe i baugen. Foto: Handeland, Petter

En annen ulempe er påfyllingshullet til bensintanken, som sitter på utsiden av skroget på styrbord side. Ligger man til kai ved en brygge som er høyere enn dekksiden, må man rett og slett holde båten ut fra bryggen mens man tanker. Småtteri, men ting som enkelt kunne vært løst på en bedre måte.

GREIT: Man sitter helt greit på den enkle førerplassen, men enkelte klager på litt tynn putestopp. Oversikten er god ut over båtens hjørner og konsollen er fint utformet med god oversikt over instrumentene og kartplotteren fra Seiwa.
GREIT: Man sitter helt greit på den enkle førerplassen, men enkelte klager på litt tynn putestopp. Oversikten er god ut over båtens hjørner og konsollen er fint utformet med god oversikt over instrumentene og kartplotteren fra Seiwa. Foto: Handeland, Petter

Det skal for øvrig sies at 720 WA gir et robust inntrykk i sjøen og at rekker og fortøyningspunkter fremstår av god kvalitet.

God valuta

Mye for pengene er et begrep som står sterk i OceanMasters båtbyggerfilosofi. 720 WA er tross en stor og dyr motor ikke et unntak.

Nøyer du deg med en 130 hk Evinrude eller 140 hk Suzuki på hekken kan båten bli din for trivelige 449 900 kroner. Testbåten er godt utstyrt med Exclusive utstyrspakke, dusj, ekstra koppholdere, kjøleskap, pantry, stereo, teakdørk, utvidet instrumentpakke og vannklosett.

Prisen på pakken er 89 900 kroner og kommer oppå båt/motorprisen på 585 000 kroner. Med litt ekstrautstyr som sprayhood, kalesje, vindusvisker og kartplotter lander gildet på 735 300 kroner.

PLASS: Når vennegjengen skal på tur er minst ti sitteplasser gode å ha.
PLASS: Når vennegjengen skal på tur er minst ti sitteplasser gode å ha. Foto: Terje Bjørnsen

Det er mye penger, men med tanke på størrelse, utstyrsnivå og effekt florerer det ikke av konkurrenter der ute.

Som sagt testet vi 720 WA med Evinrude 200 H.O. i fjor vår, og det er etter vår mening en langt mer fornuftig løsning tatt lommebokens tykkelse i betraktning.

NOK: 300 hester fører egentlig ikke mer med seg enn høyere bensinforbruk og høyere pris. 200 hk holder lenge.
NOK: 300 hester fører egentlig ikke mer med seg enn høyere bensinforbruk og høyere pris. 200 hk holder lenge. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 10/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også