MV Yachts Small Cabin:

Noen vil elske den

En åpen 30-foter er ikke daglig kost, men ikke spør om du trenger den!

Sist oppdatert

Sola står midt på himmelen. Dette er en slik dag hvor venner som vet at du har båt, ringer og ber seg selv på en fjordtur. Hvor mange har du plass til? Åtte stykker er ikke noe problem, og alle sitter godt, ute. Kjøleskap har du også, og hvis dere blir sultne, kan du fyre i gang gassblusset.

Lange blikk fra forbipasserende venner du deg til, for du sitter tross alt i en båt få har sett maken til. Blikkene blir ikke færre når du øker fra snekkefart til over 25 knop og gir vannskikroken mening. Akselbåtens retningsstabilitet og rolige gange fascinerer mange. Det samme gjør halvplanerskroget som nærmest brøyter seg gjennom sjøene istedenfor å gå over. Dette er en båt som fungerer i hele fartsregisteret uten å frata passasjerene komfort.

Testområdet vårt er farvannet utenfor Hankø, og nettopp i dette gamle seilermekkaet ville mange nikket anerkjennende til en slik båt, hvis ikke alle utenom ihuga KNS'ere hadde forlatt stedet for flere år siden. Importøren kan bekrefte at dette er en båt som appellerer nettopp til seilbåtbrukere som trenger en transportbåt.

Testbåten har maks motorstyrke, en Volvo D3-190. Den skal gi en fart på 32 knop, ifølge produsenten. Det høres veldig fort. Våre målinger viser at den klarer nesten 26 knop, så her har produsenten vært litt vel ivrig i markedsføringen. Helt unødvendig, for den reelle toppfarten er ikke noe å skamme seg over.

Spesielt førermiljø

Sentralt i båten sitter styrekonsollen, det eneste som er høyere enn ripa. Jeg ble ikke helt klok på hvordan det var best å styre, stående eller sittende. "Førersetet" er nemlig toppen av motorkassa, og den er for lav til at du kan sitte godt. Ryggstøtten kan vippes fram, men mekanismen er litt vel slarkete. Det beste er å stå uten støtte, på seilbåtmanér.

Motoren gir et godt skyv i båten og den akselererer villig opp til makshastighet. Som ventet er ikke dette noen kjøremaskin, men en langtraver. I hastigheter over 20 knop reiser skroget seg så mye at vannet treffer rett foran konsollen. Det betyr minimalt med sprut om bord, så lenge bølgene er moderate. Når vi går ned i hastighet, kommer det derimot raskt sjø om bord. For dem som skal ut i åpen sjø eller som ikke liker regndress, kan innredningsløsningen Runabout, med kabin og frontglass, være et godt alternativ.

Sprut eller ikke - vi er imponert over retningsstabiliteten. Selv om vi provoserte den kraftig, klarte vi ikke å få den til å skjære ukontrollert; det lover godt for kjøring i grov medsjø. Det kraftige springet gjør også at den kan takle grov sjø.

Minikabin

Testbåten har en liten kabin under fordekket, hvor to med nød kan få plass. Med toalett i førerkonsollen kreves det ikke full ommøblering før et dobesøk, men legg ikke opp til mange netter her. Ileggsplata kan omgjøres til bord her nede, men det kommer aldri til å bli brukt. Søylen stjeler dessuten verdifull stuveplass på dørken.

Den sosiale avdelingen er akter, med en stor U-sofa som kan gjøres om til solseng. Med sittebenken på motorkassa i tillegg, blir det plass til alle her. Kokken blir stående litt utenfor selskapet, siden bysseseksjonen er forut. Dersom båten bestilles uten kabin, men med en sittegruppe forut, er bysseplasseringen perfekt. Vi tror faktisk den løsningen er bedre for dem som vil ha en dagsturbåt. Det gir også bedre atkomst over baugen.

Klikk.no mener

Etter prøveturen er jeg begeistret for båten. Førerplassen er riktignok dårlig utformet, men båten har sjel og høy "snu seg etter"-faktor.

Trenger jeg en åpen 30-foter? Det er så argumentet skriker imot meg. Men hvorvidt du trenger den eller ikke, er uinteressant. Spørsmålet er om du ønsker deg den, og har de nødvendige midlene.

Skal du ikke sove i den, så dropp kabinen og få to sittegrupper. Blir neste sommer som i år, kommer alle til å misunne deg.

MV Yachts kan være den perfekte båten - for noen få. Ser du den og tenker at "endelig har noen laget min båt", så slå til, for den er et solid stykke håndverk.

Tekniske data

  • Lengde:9 m
  • Bredde:2,65 m
  • Vekt:3,2 t
  • Diesel:2x200 l
  • Vann:70 l
  • Pris std. båt m. D2-55:980 200 kr
  • Pris testbåt m. D3-190 og ekstrautstyr:1 287 000 kr

Denne saken ble første gang publisert 12/06 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også