Yamahas nye joystickstyring

Moro med joystick

Yamaha har fått taket på joystickstyring, i alle fall i de større klassene.

Pluss ikon
KONTROLL: Vi kontrollerer båten temmelig enkelt med en ergonomisk utformet joystick ved førerplassen i Anytec 860. FOTO: Terje Haugen
KONTROLL: Vi kontrollerer båten temmelig enkelt med en ergonomisk utformet joystick ved førerplassen i Anytec 860. FOTO: Terje Haugen
Sist oppdatert

Yamaha har lansert sin egen variant av joystickstyring. Vi fikk demonstrert systemet på en godt rigget Anytec 860. Kort fortalt skal dette gjøre det enklere å legge til og manøvrere båten i lave hastigheter. Haken er at systemet kun kan installeres om båten har to eller flere motorer, og at det er en jobb båtbyggeren har kompetanse til å utføre.

Så langt er det tilpasset Yamahas største motorer, V6-motoren med et slagvolum på 4,2 liter og en effekt på 225-300 hester og V8-motoren med en effekt på 350 hk.

- I forhold til konvensjonell bruk av ratt, gir og gass, gjør det nye systemet det mye enklere å manøvrere båten på en sikker og presis måte, sier Iver Strand hos Yamaha Motor Scandinavia AB. Han forteller videre at det blir båtbyggeren som står for installering og oppsett.

Prispåslaget kaller han beskjedent, siden dette eliminerer behovet for andre komponenter om bord. I kroner og øre handler det om rundt 10 000 til 15 000 kroner ekstra. Joystickløsningen er basert på elektronikk, og den byr dermed også på en rekke andre nyttige funksjoner som forenkler båtlivet betraktelig.

Avslappet

Vi kontrollerer båten temmelig enkelt med en ergonomisk utformet joystick ved førerplassen i Anytec 860. I havna blir det nesten for enkelt, med både sidevind og avdrift nesten helt ute av tankene. Følelsen av å bruke systemet minner nokså mye om IPS fra Volvo Penta.

Akkurat den koblingen er nok ikke så rar heller, hele stasen er nemlig utviklet i samarbeid med Volvo Penta. Som kjent var Volvo Penta pioneren som effektiviserte fremdrift og manøvrering av båter med dieselmotorer med IPS.

Løsningen for utenbordsmotorer er basert på mange av de samme elementene som inngår i systemet til Volvo Penta. Når joysticken er koblet inn, justerer en elektronisk kontrollenhet kontinuerlig styreinnstillingen til motorene, turtall og i hvilken retning propellen skal arbeide. Sensorer innebygget i joysticken registrerer hvordan føreren ønsker at båten skal bevege seg. Disse signalene bearbeides av den elektroniske kontrollenheten som styrer motorene.

ALT I ETT: Systemet fungerer naturlig nok godt i havna, med helt uavhengig styring av motorene. Men også i høy fart vil deler av dette systemet slå inn ved for eksempel å øke friksjonen på styringen. FOTO: Terje Haugen
ALT I ETT: Systemet fungerer naturlig nok godt i havna, med helt uavhengig styring av motorene. Men også i høy fart vil deler av dette systemet slå inn ved for eksempel å øke friksjonen på styringen. FOTO: Terje Haugen

Flere tilleggsfunksjoner

I tillegg til joystickmanøvrering har Yamaha også kommet med en ny kontrollboks og et nytt panel for tenningsnøklene. Kontrollboksen har en funksjon som automatisk trimmer motorene. Den inneholder også tyverisikring, mulighet for å kontrollere to motorer med én spak og en hastighetsavhengig styrefriksjonsjustering. Trim Assist er navnet på systemet som hele tiden justerer motorenes trimvinkel avhengig av turtallet. Dette skal gjøre at båten alltid går med riktig trimvinkel. I praksis fungerer dette også ypperlig, og det lar seg vanskelig gjøre å få båten ut av vannet og i plan mer elegant enn det systemet klarer.

Systemet synkroniserer også turtallet automatisk, i tillegg til at hastighetsavhengig styrefriksjon gir bedre kontroll i de fleste tilfeller. Dette er nyttig under røffe forhold hvor båtføreren ofte må justere motorenes turtall for å tilpasse farten til forholdene. Det er også viktig både for akselerasjonsegenskaper, komfort og ikke minst driftsøkonomi. Ved behov kan man ellers trimme motorene manuelt. Tyverisikring og One-Touch Start er en ny funksjon som gjør det mulig for båteieren å koble ut tyverisikringen ved hjelp av en fjernkontroll.

LES OGSÅ:

UAVHENGIG: Systemet synkroniserer også turtallet automatisk, i tillegg til at hastighetsavhengig styrefriksjon gir bedre kontroll i de fleste tilfeller. FOTO: Terje Haugen
UAVHENGIG: Systemet synkroniserer også turtallet automatisk, i tillegg til at hastighetsavhengig styrefriksjon gir bedre kontroll i de fleste tilfeller. FOTO: Terje Haugen

Slik er Yamahas nyeste 200-hester

Denne saken ble første gang publisert 08/05 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også