Morgan 630 DC med Suzuki DF140

På riktig kurs

Morgans nye flaggskip utfordrer klassens mest etablerte.

Sist oppdatert

Tekniske data

Merke og modell: Morgan 630 DC

Pris, testbåt: kr. 424 000

Pris, fra: 395 000 (m. 115 hk)

Motorkapasitet: 115-175 hk

Motor testbåt: Suzuki DF140

Toppfart: 37,1 knop

Produksjonsland: Norge

Lengde (LOA): 6,25 m

Bredde: 2,40 m

Dypgang: -

Byggemateriale: GAP

Vekt uten motor: 950 kg

CE kategori: C

Antall personer: 6

Drivstofftank: 140 l

Mer informasjon: www.erling-sande.no

Jeg kjenner godt etter. Legger båten ned mot siden og prøver igjen. Varierer hastigheten, sikter meg inn på de halvannen meter høye dønningene som vasker inn over Tønsbergs ytre skjærgård. Trimmer inn og klemmer til på nytt, og lander også denne gangen relativt mykt over neste bølgekant.

Niks. Dette er noe nytt. Dette er starten på en ny generasjon båter fra Morgan Dale. Balansen i skroget er bedre og responsen er presis. En skarpere V-bunn gir mindre slag og bedre feste akter, men båten har likevel tilstrekkelig med oppdrift til planing selv ved lavere hastigheter. Morgan 630 verken danser eller slenger med hekken, og sidestabiliteten er god. I likhet med de mindre båtene virker den kompakt og godt sammenskrudd.

Regnet øser ned i en mellomting av yr og lette dråper. Det er så vidt jeg ser noe gjennom den grønntonede vindskjermen, som ikke akkurat er konstruert for disse forholdene. Vi holder oss over 30 knops fart for å unngå det verste regnet, for ikke å bli våte til beinet. Den disige himmelen over Tjøme gir ikke mye håp om en pause i denne kjølige fuktigheten. Typisk, etter over en uke med varmt sommervær.

Selv med en 175 hk firetakter skal båten klare seg fint, blir jeg fortalt. 140 hesteren fra Suzuki holder uansett lenge, da stopper GPS'en på tilstrekkelige 37 knop. Den svarte klumpen på akterspeilet er en trimmet versjon av den firesylindrede, 2,0 liters 115 hesteren til Suzuki. Båten skulle klare seg greit med mistemann, men de ekstra hestekreftene i 140 hesteren gir den ekstra lille snerten på høye turtall og et par knop mer på toppfarten - uten for mye tillegg i prisen. Dessuten går den uanstrengt og relativt stille. DF140 ville vært mitt førstevalg.

Vi cruiser oss frem i innerleia med kurs mot Vrengen. Sommerstuene ligger forlatt og virker lite innbydende i gråværet. Regnet tar uventet en kort pause innerst i sundet, og vi forsøker i noen minutter å nyte båtlivet, samt forestille oss hvordan farkosten fremstår på en vakker sommerdag.

Foto: Finnes, Fredrik

Tøff konkurranse

Testdata

Turtall (o/min)

Fart (knop)

Støy (dBA)

650

2,9

61,2

1000

5,5

65,3

2000

7,0

72,2

3000

13,7

81,4

4000

23,6

79,1

5000

28,4

82,9

6000

34,4

84,1

6300

37,1

85,2

Produsent Morgan Dale og designer Espen Thorup har noe på gang med sin nye daycruiser. Så er det heller ikke så mye som slippes fra verftet i Sandefjord uten at løsningene er gjennomtenkt og utprøvd. I denne klassen, altså de utrolig populære daycruiserne mellom 19 og 22 fot, er konkurransen svimlende, så det meste må også stemme dersom man skal kunne hevde seg. I dette feltet ligger båter fra Yamarin, Nordkapp, Ibiza og Nidelv - i tillegg til flere amerikanere - og bare venter på å knuse "oppkomlingene." Dagens norske testbåt er i aller høyeste grad en av disse.

Men Morgan 630 DC lar seg slett ikke knuse. Det viktige førsteinntykket er godt. Dette er en båt med bra volum, men uten at linjene ødelegges. Båten har dessuten sine små designpreg - noe "veltebøylene" bak akterbenken er eksempler på - og dette er med på å skille båten fra mengden. Samtidig blir ikke Morgan for sær for allmennheten.

Cockpiten er tradisjonell og lekker uten mye fiksfaks. En liten U-formet sofa gir fin komfort for alle der bak, også fordi det finnes ryggputer mot sidene. En smart, fastmontert plate gir med enkle grep en middels stor solseng her bak. Putene i førerstol og benk er sydd i kalesje- og teflontekstiler, som gjør dem helt vanntette og robuste. Gråfargen i interiøret har blitt endret fra prototypen og har nå blitt lysere, en detalj de fleste damene på introduksjonsmessa "Sjøen for Alle" ønsket seg. Og det damene ønsker seg får de som regel. Uten samtykke herfra blir det sjelden noe båtkjøp i det hele tatt.

Les også:

De beste billigbåtene

Fem favoritter for familien

630 er vurdert for liten for å sette inn et enhetlig pantry. Løsningen har blitt en vaskmodul med trykkvann og uttakbart dusjhode i babord side, og et innstøpt avlukke for en standard, bærbar gasskoker under akterbenken. Funksjonelt begge deler, selv om det blir noe trangt å komme seg til vasken innenfor co-pilotsetet.

Foto: Finnes, Fredrik

Jeg sitter godt i førerstolen. Den gir bra støtte og ergonomien er fin også når jeg sitter på sitteklaffen. Dashbordet er vertikalt og moderne, og kartplotterplassen er tilstrekkelig. Hyllen mot styrbord har koppholder og passer fint til småting så som mobiltelefonen. Hadde jeg hatt fullmakt ved tegnebrettet, ville jeg nok likevel gjort to raske endringer: Fotstøtten kunne enkelt vært støpt dypere for oss langbeinte, og når jeg sitter i co-pilotsetet savner jeg et mer saklig plassert støttehåndtak. Et låsbart hanskerom er heller ikke å forakte.

Tidsriktig nok har Morgan montert teaklaminat i dørken. Det ser brukbart ut, selv om det blir noe glatt i regnværet. Nettopp av den grunn har produsenten lagt ned plater av flexiteak i fordekket og i leidertrinnene ned til cockpit, et annet kunstmateriale som er vesentlig mer sklisikkert. På dager som dette er vurderingen fornuftig, men rent estetisk sett er ikke kryssingen av de to kunstmaterialene spesielt god.

Fint kompromiss

Det er først og fremst plassen under fordekket som gjør 630 DC til en skikkelig helgeturbåt. Her inne er det både triveligere og større enn i de fleste båter i klassen. Det føles ikke bra å trekke inn våte yterklær på lekre, alcantaratrukkede puter, men prøveligge må jeg jo. Plassen er utmerket for to. Smarte tekstillommer i sidene gjør det dessuten lett å holde orden på småsaker her inne, og en Porta-Potti på skinner frigir plass i dørken.

Foto: Finnes, Fredrik

God inneplass går som regel noe ut over cockpitvolumet, og det gjør det også i Morgan. Er det en ren dagsturbåt du er ute etter, finnes det båter med flere komfortable sitteplasser. Men når du først investerer i en daycruiser, ligger det som oftest et ønske til grunn om å ha overnattingsmulighet i bakhånd. Da er det smart å ha mer enn et stuverom der fremme, i hvert fall om du vil lure med deg din bedre halvdel på hyppige utflukter. Morgan-produsentene har i så måte funnet en mellomløsning som skulle treffe bredt.

Foto: Finnes, Fredrik

Denne saken ble første gang publisert 03/07 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også