Mercury Verado

Mercury Verado: Forbedret teknikk

En rekke tekniske endringer skal ta knekken på en del av innvendigene mot Verado-motorene. Lavere forbruk er den viktigste forbedringen.

Publisert Oppdatert

Det er mange ting man kan like med Mercurys 4-takts, turbomatede Verado-serie. Men tester av de ulike motorene i serien har vist at forbruket, og da spesielt ved eller nær toppfart, har vært for høyt.

Nå lanserer Mercury Marine en ny og oppgradert Verado-serie, som også inkluderer en ny 300 og 200 hk. Førstnevnte er en seks-sylindret 2,6 liter, mens minstemann er en 1,7-liters firer.

I følge tester gjort av produsenten, skal en ny 150 hk Verado bruke 22 % mindre drivstoff enn den forrige modellen på full gass, og 18 % mindre ved marsjfart.

Den viktigste endringen er overgangen fra støpte til smidde stempler. Disse tåler høye temperaturer bedre, er lettere og mer holdbare. Dessuten er smøringen forbedret, motorene har fått nye kamaksler, veivaksler og ny kalibrering av elektronikken.

Tekniske data

Verdado 300 hk

  • Turtallsområde: 5800-6400 o/m
  • Volum: 2598 cm3
  • Boring x slag: 82 x 82 mm
  • Konstruksjon: Seks sylindre i rekke, fire ventiler pr. sylinder, kompressormating

Verdado 200 hk

  • Turtallsområde: 5800-6400 o/m
  • Volum: 1732 cm3
  • Boring x slag: 82 x 82 mm
  • Konstruksjon: Fire sylindre i rekke, fire ventiler pr. sylinder, kompressormating

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag