Mercury 9,9

Foto: Westerling, Staffan

Publisert Oppdatert

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Teknisk sett er Mercurys 9,9 hk identisk med Tohatsu. Imidlertid er det viktig å ta med seg at Mercury som den eneste motoren i testen har et smart girskift som er innebygd i gasshåndtaket.

I fartsmålingene gjør Mercury et godt inntrykk, på samme måte som sin tekniske slektning fra Tohatsu. Toppfarten måles til 15,5 knop, og Mercury holder også farten bra opp etter hvert som du senker turtallet. Også forbruksmessig ligger Mercury jevnt med Tohatsu, der snittforbruket av de fem ulike hastighetsmålingene gir 0,22 l/nm.

Hvor viktig propellvalget er selv med små motorer på lette landstedsbåter, er akselerasjonstesten et bevis på. Mercury-motoren kom med en 9-tommer, kontra Tohatsus mer lettdrevne 7-tommer. En marginalt høyere toppfart byttes i en 0-12-knopsakselerasjon på langsomme 14,1 sekunder - mer en dobbelt så lang tid som Tohatsu. Også støynivået holder seg innenfor rammene, med en toppnotering på 83 dBA, men noe høyere støynivå enn broder Tohatsu i mellomregisteret.

Vår karakter

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag