Majesty 118

Majesty 118: I ensom majestet

Lyxig yacht på 118 fot!? Som vi ska ut och åka med?? Det var planen, det ja. – Jag är med!!!

Sist oppdatert

Å lokke én stk. svensk blondine om bord i Majesty 118 gikk med andre ord greit. Samme blondines triste maritime minner om krabbemating og vugging i dårlig vær er som visket vekk på sekunder. Det gjør plutselig heller ingenting at vi må stå opp klokken fem om morgenen for å rekke avtalen - dette vil ikke Maria gå glipp av.

Selvfølgelig gleder jeg meg som en unge til denne utflukten jeg også. Enhver båtjournalist må nemlig trygle for å få seg en tur i noe på denne størrelsen. En 118 fots yacht er som kjent ikke allemannseie, og da må man være villig til å reise langt for opplevelsens skyld. Denne gang snakker vi om Midtøsten, nærmere bestemt De forente arabiske emirater.

36 meter luksus

I Dubais Sailing Club ligger Majesty 118 og dupper ytterst ved moloen. Den er på størrelse med en gjennomsnittlig bilferge, men ser vesentlig mer innbydende ut. Det faste mannskapet på tre - kaptein, kokk og maskinist - ønsker oss smilende velkommen om bord. Hvoretter de fortsetter å gjøre alt klart til dagens seilas, mens vi blir overlatt til oss selv i den enorme farkosten.

Aller helst skulle vi hatt en guide til å vise oss rundt om bord. Kanskje mest fordi det er lett å gå seg vill blant alle lugarene, baderommene og klesskapene. Vi tar våre forholdsregler, og går forsiktig fram.

Førsteinntrykket nytes i salongen på hoveddekket. Den er tre ganger større enn stua hjemme, og noen hakk mer eksklusiv. Båten eies av en sjeik, men innredningen er likevel relativt moderat. Her er det fint lite gull og glitter, bare mørkt, blankt og finlakkert kirsebærtre i bord, skap og lister, semsket skinn i tak og vegger og en parkett jeg aldri har sett maken til i en flytende farkost. Finishen er prikkfri. Her om bord må man ta mot til seg for å våge ta på noe, og skal man kunne føle seg som hjemme, må man være godt vant fra før. Vel, vi gir det et forsøk.

Ute i Gulfen

Mens Majesty 118 legger fra kai, nyter vi dagens første solstråler fra akterdekk. Som alltid er det stille på denne tiden, havet ligger blikk, og en klar himmel gir løfter om flere titalls varmegrader. Noen kilometer øst ser vi lysene blinke fra Burj al Arab, verdens høyeste hotell, som ligger på sin egen lille øy.

Sakte glir vi forbi moloåpningen og ut i den Persiske Gulf, hvor vi passerer en dhow på vei inn etter nattens fiske. En gang hadde disse tradisjonsrike treskutene herredømmet i regionen. Båtene brakte araberne til Kina og det fjerne Østen lenge før noen europeer visste at jorda var rund. Fra hoveddekket titter vi ned på den lille skuta og konstaterer at tidene har forandret seg.

Utforskertrangen tar på nytt tak i oss, og vi tar turen under dekk. I byssa er det ikke mye som røper at vi er i en båt: Her er kjøkkenutstyret i orden, for å si det slik. Marmor i kjøkkenbenken tilhører kanskje sjeldenhetene, men skulle fungere godt likevel.

Helt fremst og ned en trapp finner vi kapteinslugaren. Den ser i alle fall ut som en. Baderom med doble toaletter og vasker gjør at ingen trenger å vente på tur. Et lite kontorhjørne og en sofa hjelper på komforten, men det mest iøynefallende er klesskapet: Her er det bygd et eget rom som tar mer klær enn en fembarnsfamilie kan skilte med. Det er selvsagt greit å være på den sikre siden.

Køyer nok?

Vi går ikke med krummet rygg i denne farkosten. Her er det plass i overflod, allerede i trappen ned et dekk. Her finner vi fire lugarer i tilsvarende, trivelige stil, alle med marmorbad i umiddelbar nærhet. Det eneste av rasjonell plassbesparing vi finner spor av er en køyesengløsning i babord gjestelugar - men "danskebåtfølelsen" uteblir, for å si det sånn!

Midtskips ligger en lugar vi oppgraderer til kapteinsstatus. Grunnen er det frekke speilet i taket, samt et særdeles lekkert baderom, smakfullt delt i to av et solid boblebad innlemmet i et kabinett av frostet glass. I praksis har paret i kapteinslugaren atskilte bad, med en fristende møteplass i midten.

Etter litt leting finner vi trappen opp til salongen igjen. Det er på tide med en titt i motorrommet. Helt akter entrer vi den atskilte mannskapsavdelingen, som har to lugarer med til sammen tre køyer. I motorrommet finner vi to metallblokker av hyggelig dimensjon, nærmere bestemt 2x MTU 2500 hk. De maler som to høylytte katter, og er tørste som elefanter: Med et dieselforbruk på 370 liter i timen tar det ikke lange stunden før et gjennomsnittlig, norsk feriebudsjett har rent ut i kjølvannet.

Full galopp

En leider, to trapper og et sidedekk senere passerer vi broen på vår vei opp mot flybridgen. Her er det pyntet i lekkert, brunt skinn, og på det tre meter lange "dashbordet" finnes elektronikk som kan takle et hav eller to.

Vel ute på takterrassen får jeg et tankebilde av mine 50 nærmeste bekjente med cocktailglass i hånden. Det skulle gå greit plassmessig, i hvert fall om vi regner inn det tre diameter store boblebadet bak ved "jolla".

Vår indiske kaptein styrer nordøst langs kysten med kurs for det lille ørkenemiratet Umm al-Quaim. Vi marsjer i 18 knop gjennom det mørkegrønne havet, som i dag strekker seg stille og fredelig ut mot horisonten. Jeg tar over ror og spaker, og i en stakket stund har jeg kommando over 5000 dieselhester som jeg tvinger i arbeid. 118 luksusfot under beina, 24 knops fart og varm vind i håret er et mer enn ålreit minne å ta med hjem til vintermørket.

Tekniske data - Majesty 118

Lengde o.a.: 36,2 m
Lengde vannlinje: 28,7 m
Bredde: 7,5 m
Deplasement: 110 t
Dypgående, maks: 1,6 m
Drivstoff: 21 000 l
Vanntank: 3900 l
Lugarer: 5
Mannskapslugarer: 2
Bad: 6
Køyer totalt: 13
Motor: 2x MTU 16V 2500 hk
Marsjfart: 18 kn
Toppfart: 24 kn
Pris uten avgifter: 49 800 000 kr

Byggested: Umm al Quaim, Forente Arabiske Emirater

Importør
Båtsenteret Gulf yacht AS
Tlf. 77 67 31 31
www.gulf-yacht.no

Denne saken ble første gang publisert 22/05 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også