Aquador 35 C med Volvo Penta D6 400 DP

Lekkert flaggskip

Den største Aquadoren er prøvekjørt. Det er en lekker og elegant familiebåtmed fine fartsegenskaper.

Sist oppdatert

Med et planende skrog og 400 hester i motorrommet, fremstår den nye 35 C-modellen som en stor og tiltalende turbåt. Båten er den hittil største i Aquador-serien og skroget har fellestrekk med 33 HTmodellen. Innredningen og planløsningen har man i stor grad hentet fra 32 C-modellen, men den eldre 32-foteren har et halvplanende skrog med motoren plassert under dekksalongen.

Gevinsten med et nytt, planende skrog og en oppdatert planløsning skaper en langt bedre turbåt. Med et planende skrog og motoren under akterdekket, blir det en positiv kjøreopplevelse. For det første virker skroget lettdrevet og det er fin balanse i skroget i hele fartsområdet.

Toppfart tett på 35 knop med en lett lastet testbåt, betyr at båten cruiser økonomisk rundt 25 knop.

Men vil man tilbakelegge distansene kjappere, klarer båten også en rask marsjfart på rundt 30 knop. Volvo Pentas D6 400-motor er en skikkelig kraftplugg og motoren passer supert til denne båten.

Med god akselerasjon og imponerende fartsegenskaper. Alternativt kan båten leveres med to D4-motorer. Man skal ha sterkt behov for to motorer for å velge dette alternativet. Med dobbeltinstallasjon får man blant annet betydelig høyere vekt under akterdekket og det er ikke nødvendigvis noen fordel.

Den andre positive egenskapen med motoren under akterdekket, er det svært lave støynivået i dekksalongen. Med skyvedøra stengt og i marsjfart 20-30 knop, kan vi konstatere at båten har en førsteklasses lydisolering av motorrommet.

DEKKET: Dekksalongen byr på en ganske stor sittegruppe på babord side og et velutstyrt pantry. FOTO: Kari Wilén
DEKKET: Dekksalongen byr på en ganske stor sittegruppe på babord side og et velutstyrt pantry. FOTO: Kari Wilén

Alle gode ting er tre

Tekniske data Aquador 35 C

  • Lengde: 10,68 m
  • Bredde: 3,45 m
  • Vekt: Ca 6000 kg
  • Drivstofftank: 750 l
  • Vanntank: 150 liter
  • Faste køyer: 4 +(1)
  • Motoralternativ: Singel Volvo Penta D6 eller twin D4
  • Motor testbåt: Volvo Penta D6/ 400 DP
  • Toppfart testbåt: Ca. 35 knop
  • Pris fra: Ca. 2,6 mill. SEK
  • Pris testbåt: Ikke fastsatt - antatt ca. 3 mill.
  • Produsent: Bella Veneet, Finland
  • www.aquador.fi

Den tredje positive egenskapen er mye bedre plass nede under dekk - spesielt i midtkabinen. En annen faktor som bidrar til bedre volum i midtkabinen, er at dekksalongens sittegruppe er trukket lenger fremover og skyvedøren i babord side er fjernet. Det betyr umiddelbart bedre plass i midtkabinen under.

Det er ståhøyde innenfor døren, en langsgående sittebenk/sofa er plassert i babord side og en komfortabel dobbeltkøye gir god sovekomfort, men det er ikke all verdens høyde over køya. Ankepunktet er at det blir litt kronglete å få på plass lakenet og litt "komme-pc-plass" øvelser må til før Ole Lukkøye kan ønskes velkommen.

I et knipetak kan sofaen sikkert benyttes som en liten barneseng. Ved å dele toalett og dusjrom på hver side av gange, vinner man plass i lengderetningen. Eierkabinen forut vinner også viktig plass på denne løsningen. I 35 C er det en god, senterplassert dobbeltseng forut.

Det eneste minuset er overskapene over putene helt forut. Bråvåkner man på natta og slår hodet i overskapet, kan det bli kul i hodet og akutt stygge utbrudd! Totalt har båten fire faste køyeplasser i to gode lugarer.Trenger man ekstra overnattingsplass for en natt eller to, kan sittegruppa i salongen konverteres til køye.

Stort bruksområde

I dekksalongen er det en ganske stor sittegruppe på babord side. Bak skipperstolen er et langsgående, velutstyrt pantry med dobbel vask, stekeovn og godt med arbeidsplass.

MODERNE: Skipperen har fått et moderne instrumentbord med innfelt kartskjerm og andre instrumenter i siktlinjen. FOTO: Kari Wilén
MODERNE: Skipperen har fått et moderne instrumentbord med innfelt kartskjerm og andre instrumenter i siktlinjen. FOTO: Kari Wilén

Praktiske overskap er også på plass. Alt treverk eri høyglanspolert kirsebærtre. Rett foran seg har skipperen et moderne instrumentbord med innfelt kartskjerm og andre instrumenter i siktlinjen.

Tiltratt er på plass og store deler av instrumentbordet er nå i en mørkere farge.Men her er det fortsatt rom for produktpleie, for noen mindre felter inn under frontvinduene er fortsatt i hvit gelcoat med potensielle reflekser i glasset.

I taket er det en stor, elektrisk skyveluke. I tillegg har skipperen direkte tilgang til sidedekket gjennom skyvedøra.

Mot akterdekket er en bred skyvedør og båten blir ganske åpen på varme dager. På akterdekket er en L-formet sofabenk og en mindre sitteplass i styrbord side.

Det er plass til bord og et par løse stoler, men akterdekket kunne med hell hatt litt bedre plass. Det er jo her ute man naturlig nok vil oppholde seg på flotte sommerdager og da blir plassen litt snau. Under akterdekket ligger så kraftpluggen av en D6-motor med 400 samarbeidsvillige gamper. Med en motor i det store motorrommet blir det flott plass for inspeksjon og service av motoren.

Installasjonene er av høy klasse med ekstra plass for servicebatterier eller en generator. Båten drar seg fint opp i plan med 400-hesteren og kan legges i et bredt marsjfartområde. Den reagerer effektivt på drevtrimmen og under vår prøvetur var det ikke nødvendig å justere med trimplanene. Styringen er presis og båten oppfører seg tillitsfullt med god balanse både i normale svinger og i mer brutale s-svinger.

GOD PLASS: Totalt har båten fire faste køyeplasser i to gode lugarer. Eierkabinen forut har også fått god plass. FOTO: Kari Wilén
GOD PLASS: Totalt har båten fire faste køyeplasser i to gode lugarer. Eierkabinen forut har også fått god plass. FOTO: Kari Wilén
FOTO: Kari Wilén
FOTO: Kari Wilén

Denne saken ble første gang publisert 17/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også