MCM 750 Classic

Lekker og vedlikeholdsfri

Fikk du aldri oppleve legendariske Riva Aqurama ny på vannet i det herrens år 1965? Her er noe som ligner sterkt – italienske Monte Carlo Marines nest minste og nyeste retrobåt.

Sist oppdatert

Italienske trebåter har personlighet, og denne retroskapningen er et godt eksempel. Den har linjer som viser at noen her i verden fortsatt er glødende opptatt av å lage vakre fritidsbåter.

Selve ikonet i så måte er italieneren Carlo Rivas hjertebarn, Riva Aquarama fra 1965 - selve definisjonen på en runabout, gjerne assosiert med kjente skuespillere lettere henslengt på den franske rivieraen.

Denne skapningens design har påvirket utallige båter senere, helt fram til våre dager og nettopp Monte Carlos båter. Vår testbåt Autore MCM 750 Classic SD har fått mange fellestrekk med Aquaramaen, som for eksempel de turkise innslagene på solsengen og de lærtrukne stolene.

De klassiske linjene er også godt ivaretatt i denne arvtageren. Men der slutter vi å trekke paralleller til fortiden. Vår båt har sitt utspring i Dubai.

Ryddig teknikk

Om bord er det satt av plass til fører og passasjer og tre i akterbenken. De lærkledde stolene med sidestøtte er komfortable, men førerergonomien kunne vært bedre. Estetikken har nemlig fått førsteprioritet.

De tilsynelatende godt dørkforankrede setene kan reguleres i høyde- og lengderetningen, men vi skulle gjerne sett at stolene kunne reguleres lavere. Førerstolen har heller ikke vippefunksjonalitet - noe som gjør det vanskelig å styre stående siden du får setet i knehasene.

Visse mindre justeringer gjenstår nok for å komme i riktig høyde bak vindskjermen i plexiglass med syrefaste profiler. Rattet kan reguleres i høyden slik at du får grei oversikt over Volvo Pentas EVC-instrumenter, men her trengs det en liten justering for å få gassreguleringen på riktig plass; knokene møter skottet om du vil gi fullt forover.

Rikelig med stuverom under fordekket gir god plass både til bagasje og bein. I akterbenken er det også mulig å stuve vekk saker og ting, og under solsengen skjuler det seg tre ulike rom. Videre akterover finner vi et eget rom for vanntank fulgt av et oversiktlig og godt luftet motorrom til Volvo Pentas 190 dieselhester. Det er avgjørende, siden to vanligvis knallgassutviklende batterier er plassert på hver sin side for optimal vektfordeling. Det elektriske anlegget ser for øvrig ut til å være gjennomtenkt med skikkelig kabeltverrsnitt, fargekoder og et ellers oversiktlig opplegg.

Fenomenal finish

Badeplattformen er akkurat stor nok til at du kan ta deg en dukkert fra denne. Her skal det komme på plass en stige som skal kunne felles ut eller nås fra vannet - den var imidlertid ikke å se på vår testbåt.

Skroget er utført i kaldbakt epoksylaminert afrikansk mahogni i tre lag. I ferdig tilstand får vi et klassisk V-bunnskrog med tilhørende spiss stavn fulgt av et ellers tradisjonelt undervannsskrog med tre steglister på hver side.

I vannet oppfører båten seg fint, med umerkelig planingsterskel og lite behov for justeringer med duoprop'en. Fra stillestående til vår målte toppfart på 33 knop gikk det 11 sekunder i noe motvind. Her ble vi fortalt at propellen var for liten og at den - på bekostning av akselerasjonen - kom til å få større stigning for et par knop ekstra.

Båten er følsom på rattet og gjør det som blir forventet. Men særlig tørt kan en ikke regne med å sitte her; litt vind og bølger er det som skal til før håret blir salt.

750 Classic byr på ekstrem finish. Men det beste av alt: Hun trenger etter sigende minimalt med pleie for å beholde glansen år etter år, og du kan glemme alt om trebåtvedlikehold. Kun voksing. Epoksyen har forseglet treverket for overskuelig framtid og sollyset vil bare gjøre båten mer gyllen etter en tid.

Selv de minste skjøter er grundig pusset og tilpasset, og deretter påført tre lag med primer, 14 lag epoxy og åtte lag med top coat. Og sandpapiret har vært flittig brukt mellom alle lagene, så det er nesten umulig å finne overgangene i de laminerte skrogsidene.

Tekniske data

Lengde: 7,5 m. Bredde: 2,3 m. Vekt: 1900 kg. Motor: Volvo Penta D3-190/ D4-260. Drivstofftank: 260 l. Godkjent for: 7 pers.Toppfart testbåt: 33 kn. Pris testbåt: 2 150 000 kr

www.olsengmarina.no

Denne saken ble første gang publisert 19/09 2007, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også