Kaasbøll Boats 19

Cruiseren

Med sine myke linjer har denne norskproduserte 19-foteren noe å by på for de fleste.

Sist oppdatert

Konsept

Kaasbøll Boats er store i Tyskland med sin 5,75 meter lange farkost konfigurert til redningsmannskaper og andre yrkesgrupper. Her hjemme er det den sivile varianten som har slått an. Her er det god plass til lange dager i solen eller til skikkelige havfisketurer på høsten.

Sjøegenskaper: 3

Rett forover duver den behagelig av gårde, men sjøegenskapene er ikke av de beste. Kaasbøll Boats 19 slipper nemlig nokså fort grepet i svingene ettersom motoren kaviterer. Dette lar seg kompensere ved å dra av på farten, men vil likevel være uheldig i en stresset situasjon. Kanskje ville dette problemet blitt redusert med for eksempel en 50-hk i hekken, istedenfor vår 115 hk Evinrude E-Tec.

Vi bør også nevne at båten oppleves som litt overplanende ved fullt pådrag. Dette kan gi deg en følelse av at du fort kan gå fra båt til u-båt, uten at det på noe tidspunkt er noen reell fare for dét.

Førerplass: 4

Sittende i komfortable rotasjonsstøpte plaststoler til babord bak den store styrekonsollen i aluminium med vindskjerm i pleksiglass, har du god oversikt og grei føling med styring og motorkontroller om bord i Kaasbøll Boats 19. Litt utenom det vanlige, finner vi batterikassen plassert rett under styringen. Her har du dermed full kontroll med det elektriske.

Plass: 5

Høye fribord, store åpne flater i skrogsidene og brede benker vitner om allsidighet, samtidig som det får Kaasbøll Boats 19 til å virke rommelig, trygg og stabil. Og de myke linjene og rommeligheten sjarmerer tross byggematerialets yrkesimage.

Til fisketuren finnes to praktiske trollinghull til fisketroene som er kommet på plass på den solide rekken. Targabøyle er også standard, og denne modellen har ekstra lyskaster i tillegg til standard navigasjonslys.

Når du har lagt bi en sommerdag, vil du fornøyd kunne konstatere at badestigen faktisk kan nås fra vannet; praktisk både dersom du detter over bord og når du bader.

Stuveplass: 5

Foran konsollen finner vi et drenert stuverom og en benk plass til tre. Dørken er selvlensende og sklisikret. Lensingen åpnes med ventil i akterbenken, hvor vi finner mannhullet til en 100-liters drivstofftank og oljetank, siden vi kjører med E-Tec.

Under dørken ligger ellers luftanker for oppdrift. Skroget kommer standard hvitlakkert med blå striper, men vår Kaasbøll Boats 19 hadde fått røde innslag i skroget som matchet putene om bord!

Motor: 3

Kaasbøll Boats 19 er ganske lett i forhold til lengden og det er fristende lett å overmotorisere båten. Den er imidlertid ikke spesielt glad i høy fart, siden den oppleves noe overplanende med vår 115-hester. Nevnte motor vil også lett kavitere ved en unnamanøver. Utover dette oppfører båten seg greit og legger seg i plan uten at planingsterskelen blir for lang.

Fart og støy: 4

Store åpne skrogsider vil naturlig nok lage mer støy etter hvert som farten øker. Rundt 30 knop kan du likevel trives godt selv på lengre strekk, men over dette vil det bli nokså mye skroglyder.

Økonomi: 4

Med fraværende spant og stringere kan Kaasbøll Boats 19 sies å være enkelt bygd, og det reflekteres i prisen. Her får du en relativt komplett båt til under 100 000 kroner, noe som kan sies å være bra i dagens marked, og det er for eksempel langt under hva en tilsvarende Buster koster. Ulempen er nok at merket er lite kjent, noe som begrenser annenhåndsverdien. Men gitt båtens beskjedne vekt, kan du ha det hyggelig selv med en beskjeden motorisering.

Kaasbøll Boats 19 er en relativt rimelig og innbydende allrounder/skjærgårdsjeep som hele familien kan ha glede av. Båtens relativt enkle konstruksjon gjør den også enkel å vedlikeholde.

Pris: 92 000 kr, uten motor. E-115 Evinrude. Kassbøll Boats: www.kaasboll-boats.no

Denne saken ble første gang publisert 25/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også