Test Goldfish 28 RIB, 2002

Ikke for kjernefamilien

Goldfish 28 RIB handler om fart. Eller båtglede i rundt 50 knop, om du vil. Så får det heller være at dette ikke er båten for kjernefamilien.

Pluss ikon
Goldfish 28 RIB, 2002
Goldfish 28 RIB, 2002
Sist oppdatert

Goldfish 28 RIB er en skjærgårdsjeep i det absolutt øverste størrelsessjiktet. Med en pris på rundt én million kroner er den også blant de dyreste. Walkaround-båten er konstruert av Norges første RIB-konstruktør, Pål Sollie.

En RIB, eller Rigid Inflatable Boat, er en hybrid mellom en konvensjonell glassfiberbåt og en gummibåt. Filosofien bak konseptet er å hente det beste fra to verdener: Man ønsker å beholde sjøegenskapene til V-bunnskroget, samtidig som gummipongtongene fylt med luft skal dempe slagene og stabilisere båten under røff kjøring.

Dessuten veier de luftfylte skrogsidene mindre enn tilsvarende skrogsider støpt i glassfiber. Dermed blir totalvekten mindre og tyngdepunktet lavere.

Lydløs landing

Stående lunt bak vindskjermen kan man konstatere at Goldfish 28 har de fordelene en RIB skal ha. Den spretter over tunge dønninger, og landingene er myke og lydløse. Glassfiberbåter og skrangling er som kjent ofte to sider av samme sak, men i denne båten er både skrog og interiør forunderlig stille.

Under motorluken på Goldfish 28 RIB finner vi en japansk dieseldrikkende rekkesekser med 270 hestekrefter. Med et turtall på 3600 omdreininger pr. minutt bruker denne Yanmar-motoren rundt regnet 51 liter i timen. Med norske bensinpriser er det en fordel at den tar til takke med diesel.

Etter litt dorging langs badebøyer og brygger åpner fjorden seg foran oss. Vi slår på GPS'en og er klare til å logge toppfart. 47,1 knop klarer den turboladede marineteknologien å skyve RIB'en opp i. Det er en imponerende toppfart i forhold til motorytelsen.

Intet boligsurrogat

Goldfish 28 RIB er ikke båten du gjerne tilbringer flere netter i. Visst er den utstyrt med kabin, men den passer til maksimalt én natt for den som ikke orker å reise helt tilbake til brygga om kvelden. Kabinen inneholder en sovebenk for to, og du kan få montert et såkalt stormpantry med kokebluss i cockpiten hvis du ønsker det.

Cockpiten er mer forseggjort. Bak vindskjermen finner vi to separate seter. I tillegg kan gummipongtongene også brukes som sitteplasser. Begge stolene bak vindskjermen kan vippes opp og gir deg støtte også når du står.

Vindskjermen er utstyrt med en ekstra vindavviser i overkant av skjermen - en genistrek som sørger for at du har det lunt og godt selv når du kjører båten stående.

Konklusjon

Etter en snartur på fjorden med Goldfish 28 RIB er det lett å forstå at enkelte blåser i fornuftens tyranni. Båten er først og fremst en kjøremaskin. Skroget er supereffektivt, og pongtongene sørger for myk gange i bølgene. Tar du båten for det den er, en relativt kompromissløs kjøremaskin, står den til toppkarakter.

Tekniske data Goldfish 28 RIB

  • Lengde: 9,00 meter
  • Bredde: 2,80 meter
  • Vekt: 2000 kilo
  • Motor: alternativer Yanmar 6LP-STZE 270 hk
  • Pris: 1 169 300 kroner

Testdata

Turtall

Fart, knop

1000

6,6

2000

14,3

2500

25,8

3000

33,3

3500

40,4

3950

47,1

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2009, og sist oppdatert 13/11 2023.

Les også