Saga 310 Open

I en klasse for seg

Vestlandsverftet Saga viser at de kan fornye turbåtsjangeren med nykommeren 310 Open.

Sist oppdatert

Tekniske data Saga 310 Open

  • Lengde, skrog: 9,43 m
  • Bredde: 3,25 m
  • Vekt, ca.: 4 800 kg
  • Diesel: 420 l
  • Vann: 220 l
  • Varmtvann: 40 l
  • Septik: 100 l
  • Sengeplasser: 4 + 2
  • Motor, testbåt: Volvo Penta D4-300
  • Pris, fra: kr 1 465 000 med Volvo Penta
  • D4-225 (218 HK)
  • Pris, testbåt: kr 1 700 000
  • sagaboats.no

Tar du turen om bord i nye Saga 310 Open oppdager du fort mye velprøvd tradisjon blandet med ny design. Dette viser at verftet på Selje i Sogn og Fjordane har tenkt nytt, selv om båten i praksis er identisk med HT-versjonen vi har testet tidligere. En åpen løsning i denne størrelsen er ikke hverdagskost.

Samtidig er det lett å se at dette er oppfølgeren og arvtageren til deres 310 med hardtop. Mens skroget fortsatt stammer fra halvplaneren Saga 315. Det er konstruktør Eivind Amble som tradisjonen tro har signert skroget i samarbeid med Saga selv. Med midtstilt motor, strak aksling, kjøl og ror vet vi hva som venter av sjøegenskaper fra denne halvplaneren.

Med et relativt spisst forskip, dyp kjøl og bredt akterparti pløyer den seg lett gjennom mer en bare flatt hav. Vi noterer at retningsstabiliteten er fin, og at ingen vingling merkes på kjølen ved fullt pådrag.

BRA: Førermiljøet har fått en fin oppussing siden vi kjørte den nesten identiske HT-versjonen.
BRA: Førermiljøet har fått en fin oppussing siden vi kjørte den nesten identiske HT-versjonen. Foto: Terje Bjørnsen

Lunt

Tar vi turen til styrbord bak vindskjermen,finner vi kapteinskrakken hvor du har god sikt i alle retninger. Her er det god beinplass, og vi sitter høyt og komfortabelt. Det fastmonterte passasjersetet har plass til to. Det er fleksibelt og sosialt nok i denne avdelingen.

Ergonomien er grei. Du når det du skal fra din posisjon sittende, og du har også god kontroll stående. Manglende tak sørger for rikelig med lys og man får lyst til å bli værende lenge bak rattet i passasjersetet. Akter finner vi en innbydende sittegruppe med en delt U-sofa, fulgt av en åpning akter ut til en rommelig badeplattform med dusjuttak og stige.

I denne avdelingen kan man se for seg mange gode stunder rundt bordet under åpen himmel. Den tar i så måte også opp arven etter 29-foteren, selv om den hadde en mer beskjeden utrustning akter. Den integrerte badeplattformen var ikke å finne på forgjengeren, men samtidig kan vi styre vår begeistring for den uunngåelige kalesjemengden vi nå står igjen med i 310 Open.

Klassisk

STOR: Den store sittegruppen akter fungerer fint i daycruiserkonseptet.
STOR: Den store sittegruppen akter fungerer fint i daycruiserkonseptet. Foto: Terje Bjørnsen

Forut i eieravdelingen er plassen unyttet godt. Etter litt puteflytting er det overnattingsplass for to, og du har også småskap og hyller nok til å kunne legge fra deg medbrakte nødvendigheter. Lyse farger skaper en trivelig atmosfære tross mørke teaklister og skott. Badet/toalettet styrbord er passe stort og har det du trenger, her kan en velvoksen person på minst 1,86 ta seg en dusj.

SKAP: Du har småskap og hyller nok til å kunne legge fra deg de fleste medbrakte nødvendigheter.
SKAP: Du har småskap og hyller nok til å kunne legge fra deg de fleste medbrakte nødvendigheter. Foto: Terje Bjørnsen

Midtkabinen - som også rommer to personer - entres fortsatt via forhøyningen i babord, hvor man finner rikelig med skap og skuffer like ved.

Orden

Letter du på luken til motorrommet, finner du en Volvo Penta D4 på 300 hestekrefter. Denne utrustningen kler båten greit etter vår smak. Støynivået oppleves noe lavere enn i skrogsøsteren 310 HT. I motorrommet videreføres også det solide førsteinntrykket, med forskrifts messig automatisk brannslukking, stoppekraner på vanninnsuget og doble slangeklemmer, samt god orden på det elektriske, slik vi finner i HT-versjonen.

Elektriske framføringer og kabeldimensjoner ser for øvrig ordentlig merket ut. Akter finner vi to batterier i egen forskriftsmessig kasse. Under dekk akter finner vi både mekanismen for nødstyringen og god stuveplass.

Fin marsj

Toppfarten på vel 23 knop er god og det ideelle fartsområdet ligger rundt 17-tallet om du setter pris på behagelig forbruk og rimelig støynivå. Med pris fra ca. 1,4 millioner får du utvilsomt mye solid båt for pengene. Det er riktignok noen nødvendigheter på listen over tilleggsutstyr som heiser opp prisen noe.

I tillegg gir det halvplanende skroget og den moderate motoriseringen drivstoffkostnader som er hyggeligere enn andre tilsvarende store, planende båter. Båten virker bra kvalitetsmessig, og det solide merkenavnet bidrar til en antatt høy verdi som brukt

PLASS: Passasjerer og co-piloten har det også fint med god plass til beina.
PLASS: Passasjerer og co-piloten har det også fint med god plass til beina. Foto: Terje Bjørnsen
HALVPLANER: Det halvplanende skroget og den moderate motoriseringen gir drivstoffkostnader som er hyggeligere enn andre tilsvarende store, planende båter.
HALVPLANER: Det halvplanende skroget og den moderate motoriseringen gir drivstoffkostnader som er hyggeligere enn andre tilsvarende store, planende båter. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 07/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også