Gummi som gjør deg glad

Du skal lete lenge etter morsommere båter enn RIB-er. Les vår guide til et godt kjøp.

Sist oppdatert

Kjente RIB merker

Det bygges RIB over hele verden, i alle fasonger og i alle prisklasser. Her følger noen av de mest kjente merkene:

Rask RIB

Tornado, Ballistic, Ribeye, Ospry, RIB Unlimited, Stormway, Avon, Prestige, Goldfish m.fl.

Bruks RIB

Zodiac, Capelli, Bombard, Arimar, Valiant, Silver, Brig m.fl.

Rigid Inflatable Boat, eller RIB, er på mange måter havets svar på kabrioleten: Den har et friskt og litt eksklusivt image over seg; den oser av sportslighet - og den tiltaler noen i like stor grad som den frastøter andre. Hva man enn måte mene om fenderbåtene er det klart at RIB-eiere er mer enn gjennomsnittlig entusiastiske over farkostene sine.

Felles for mange av dem er en stor interesse for prestanda og kjøreegenskaper - RIB'er flest krever nemlig en mer bevisst fører enn sine glassfibersøsken. Eller så har eieren også et større behov for lastekapasitet, for det går betydelig vekt i en båt med opplåsbare pongtonger.

Alle våre båttester finner du her.

Går du med tanker om å kjøpe deg en RIB, bør du i første rekke finne ut hva denne båttypen dreier seg om. For mange kan nemlig en båt med gummipongtonger være like upassende som en hissig schæfer vil være for en blåhåret enkefrue.

Fordeler og ulemper

Som kjent kommer RIB'er i mange ulike former og varianter. Byggemateriale, skrogform, innredningsløsninger, samt bredder og tykkelser på pongtongene varierer stort mellom produsentene. Som med glassfiberbåtene er RIB'enes egenskaper avhengig av flere nevnte faktorer - din oppgave blir å finne hvilket fokus du bør ha i jakten på din båt.

I korte trekk er RIB'en egnet for folk som ikke er redde for litt sjøsprøyt. Lave pongtonger erstatter de ellers så trygge fribordene, noe som gir en ganske annen følelse ute på sjøen. Tyngdepunktet er som regel lavt i en RIB, noe som gir grunnlag for dype og skarpe skrog med sportslig potensial. Det betyr at du kan ha det riktig gøy i en RIB i nesten alt slags vær. De mindre RIB'ene blir ofte riktige vindfang og kan virke ganske vinglete for uinnvidde førere, og selv om RIB'en på ingen måte er en utrygg farkost stilles det høyere krav til føreren enn det gjør bak rattet i en konvensjonell glassfiberbåt. Kort fortalt er nok ikke RIB småbarnfamiliens førstevalg.

Fordelene med RIB er mange: For det første har båtene stor lastekapasitet og er perfekt egnet til vannsport eller frakt av dykkere. Båtene er dessuten robuste og lette, og derfor enkle å håndtere, være det seg på båthengeren eller i havna. Lettere vekt betyr dessuten at RIB'en krever mindre motorisering enn glassfiberbåter i samme størrelse. Med permanent fendring er RIB'en samtidig en farkost som både kan trekkes på land eller legges til kai uten de store bekymringer. RIB'en er dermed godt egnet når de yngste skal lære å ta seg frem i skjærgården.

Zodiac er en av de mest populære RIB-produsentene. Tester kan du lese her.

Den klareste ulempen med RIB er den begrensede dekksplassen. Det betyr som regel at det ikke finnes trygge og komfortable sitteplasser for passasjerene, i hvert fall ikke i de minste RIB'ene. Ofte er eneste mulighet å sette seg på pongtongene, noe som er greit nok for de kortere turene, men som kan by på intens spenning i større sjø. Sitter man i en RIB bør man i så måte kle seg etter forholdene.

Førerkonsollene i de fleste RIB'ene byr på tilstrekkelig komfort, men med et Sydeuropeisk fokus er de fleste best egnet for aktiv, stående kjøring. Det betyr dessverre ofte dårlig førerergonomi for sittende kjøring. I lengden kan dette være et irritasjonsmoment for langbeinte nordmenn.

En annet element som skiller RIB'en fra den tradisjonelle glassfiberbåten, er innredningen. Mens de fleste fritidsbåter har fast innerliner med dørk, benker og stuverom, kan RIB'en ofte være et byggesett med ulike konsoll- og benkeløsninger. Fordelen er at man til en viss grad kan velge hvilke komponenter man ønsker, og hvor man ønsker å ha dem.

Raske og sedate

For enkelhetens skyld kan vi dele RIBer inn i to kategorier: De hurtiggående kjøremaskinene, og de mer stabile bruks-RIBene. Førstnevnte er populære blant dem som setter heftig fartslek i bølgene høyest; enkelte av fritids-RIBene har kapasitet til hele 3 x 350 hk utenbordsmotoriserting, en kraftpakke som skulle få adrenalinpumpa i gang hos de fleste.

Typisk for hurtiggående RIBer er et skarpere og mer sportslig skrog, relativt lang skroglinje og smale pongtonger. De smalere pongtongene gir minimal kontakt med sjøen og dermed mindre motstand ute i bølgene. I velbygde RIB'er vil skroget ligge velbalansert i vannet uten at "pølsene" stanger og napper for mye i sjøen, en fremferd RIB-entusiastene vet å sette pris på.

Les om en knalltøff RIB fra Ibiza Boats her.

Bruks-RIBen, for å gi den et navn, har brede pongtonger i forhold til dekksarealet, og er bygget for tung last. Disse RIB'ene har mer sedate skrog der pongtongene tar mye av støyten ute på sjøen, men kan i aller høyeste grad by på spenstige utfordringer for føreren. Fordelen er selvsagt at båtene er mer stabile, spesielt i stilleliggende, og at de er bedre egnet for å ha passasjerer på pongtongene.

Mens bruksbåtene er innredet for hytteliv, frakt, vannsport og bading, er de hurtiggående RIB'ene ofte innredet for fart, som ofte betyr stødige sitteplasser sentralt i båtene. Dette er naturlig nok viktig, for som nevnt sitter man åpent og utsatt til i en RIB. Hos mange RIB-produsenter vil du imidlertid ha mulighet til å innrede båtene mye etter eget ønske, og dermed kan du velge etter smak og behov.

Velg etter behov

Mårten Danielsson er fast RIB tester for svenske "Vi Båtägare" og en av Sveriges fremste eksperter på gummibåter med fast skrog. Han mener den trygge og stabile RIBen burde passe de fleste, men at det er viktig å velge rett båt for å bli fornøyd.

- Dersom du vet hvilke behov du har, er det lettere å velge riktig båt. Det gjelder både skrog og innredning. Dersom båten har alternativt interiør og plassering av interiør er det viktig å tenke vektbalanse: En fremtung båt går saktere i vannet, mens en båt med vekten akter vil være kvikk men samtidig mer uberegnelig i sjøen, sier Mårten. Han ville aldri kjøpt en båt uten først å teste den på havet.

Capelli 570 Tempest passer godt for aktive folk på sjøen. Se testen her.

Enkelte produsenter fester pongtongene til skroget med et mekanisk skinnesystem, mens andre bruker lim. I det lange løp er dette ubetydelig, mener Mårten, som heller legger vekt på materialet i pongtongene. Her står valget i første rekke mellom hypalon-neopren og PVC. Førstnevnte er en gummiblanding som tåler både sterk varme og kjemikalier, for ikke å glemme solstråler, som sliter mye på pongtonger. Dette gjør hypalon-neopren godt egnet for RIBer i militæret og brannvesenet. PVC er en plastblanding som ikke er like robust, men som er vesentlig billigere i innkjøp og lettere i vekt. I motsetning til hypalon-neopren kan PVC pongtongene dessuten sveises i skjøtene, noe som gjør dem lettere å reparere.

- For de minste fritidsbåtene vil nok PVC være det mest fornuftige valget. I større og mer kostbare båter vil prisforskjellen mellom hypalon-neopren og PVC være mindre betydningsfullt, og da kan man like godt velge det mest robuste, mener Mårten.

Riktig motorisering

En annen faktor er motorisering. RIB'er er gjerne lettere enn sine respektive glassfibersøsken, og krever derfor mindre motorkraft for å oppnå samme hastighet. Det betyr bedre driftsøkonomi.

- Motorstørrelsen du velger bør være relatert til normal last i båten. Kjører du mest alene i båten vil du sjelden trenge maksimal godkjent motorisering, sier Mårten.

Interresert i stor RIB? Sjekk denne.

Kjøper du en ny RIB må du nok regne med at den faller litt mer i verdi enn en konvensjonell fritidsbåt. Dersom du følger visse vedlikeholdsrutiner skulle likevel verdien holde seg godt i mange år, mener Mårten Danielsson.

- Pass på å holde båten ren, og dekk den gjerne til ved bryggen slik at sollyset ikke sliter på pongtongene. Et annet viktig poeng er å holde riktig lufttrykk i pongtongene slik at de ikke slites unødig. Jeg har en gummibåt fra 1958 som fortsatt er like fin i dag, så det dreier seg i første rekke om godt vedlikehold.

Denne saken ble første gang publisert 26/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også