Guide til rask vårpuss for etternølere:

Båtpuss på 1-2-3

Vårklargjøring er stikkordet for båtfolket nå som sesongen står for døren. Her får du en nødinnføring om du er sent ute.

Du får alltid noen knop ekstra med rent skrog.

Du får alltid noen knop ekstra med rent skrog. Foto: Haugen, Terje

Publisert Oppdatert
En rask båtpuss hører med før sesongen starter.

En rask båtpuss hører med før sesongen starter. Foto: Haugen, Terje

Om båten din er gammel eller ny er fellesnevneren uansett vårklargjøring. Dette er vanligvis en hyggelig oppgave, men plutselig er godværet her og da gjelder det å få stasen på vannet fortest mulig. Her er en 10-punktsliste som redder deg ut av tidsklemma.

1. Ta ut alt løsøre som fendere og tauverk og krimskrams. Ta om bord igjen det som er i orden. Kast ødelagt og erstatt med nytt.

2. Sjekk at alt under vannlinjen ser bra ut. Her må du tenke som flypilotene, nemlig å se etter om det åpenbare er på plass. Vi snakker om hel propell og tett skrog.

3. Finn fram lupen og gå over detaljene. Se etter at ror, propell og gjennomføringer ser hele og uskadde ut. Ta vekk groe som måtte sitte igjen.

4. Har du en litt større båt skifter du alle sinkanodene på skroget. Dere med mindre båt sjekker at utenbordsmotorens anoder også er klar for ny sesong.

5 For de fleste av oss er turen kommet til påhengeren. Her skifter du olje i gearhuset og legg vannfast fett på akselen før du setter på propellen. Etter dette sjekker du power trim og alle monteringsbolter for åpenbare mangler.

6. Har du gjort unna utsiden tar du innsiden. Her er det alfa og omega at alle skroggjennomføringer sjekkes. Se etter defekte slangeklemmer og spor av lekkasjer. Mener du det ser bra setter du nå ut skuta.

Sjekk alltid om propellen ser hel og fin ut.

Sjekk alltid om propellen ser hel og fin ut. Foto: Haugen, Terje

Les mer:

Sjekk alltid propellen og sinkanodene.

Sjekk alltid propellen og sinkanodene. Foto: Haugen, Terje

Her det må du gjøre ved sesongslutt.

7. Flyter båten, kan du gå over til neste fase. Nå bør du vask og poler alle plastflater utenom antisklibeleggene på dekk. Dette fordi blanke overflater takler sjøen best. Teaken trenger du ikke tenke på, den skal ikke behandles.

8. Nå er turen kommet til det elektriske. Dette er et evig vedlikeholdsprosjekt, men her går over visuelt med en sprayboks på lur for å se etter korrosjon.

9. Oppstarten er neste punkt. Kontroller kjølevannsstrømmen samt alle pumper. Sjekk lading, temperatur og oljetrykk fra instrumentene.

10. Sjekk til slutt at du har med deg nok flyteutstyr til alle om bord før du kaster loss.

Les mer:

Her er tipsene fra Redningsselskapet om har litt bedre tid.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag