Prøvekjørt: Grandezza 40 Fly

En ideell feriebåt under fire millioner

Grandezza 40 Fly skiller seg positivt ut blant de typiske flybridgebåtene. Her får du særegen, nordisk stil

Sist oppdatert

Det har gått noen år siden prestisjemerket Grandezza fra Finn-Marin sin nye design så dagens lys, med Grandezza 27 OC som første båt ut, tett fulgt av Grandezza 33 og Grandezza 39.

Nyheten Grandezza 40 Fly ble lansert under båtutstillingen Vene Båt i Helsinki, og er til en viss grad basert på forgjengeren 39. For her har finnenene definitivt dyrket sin egen stil noen hakk til, i en klasse dominert av de litt mer konservative gutta fra Storbritannia, Frankrike og Italia.

Det som skiller Grandezza fra de andre er naturlig nok det rent estetiske, men i tillegg har verftet et fornuftig fokus på godt førermiljø og praktisk bruk, med noen unntak som vi skal komme tilbake til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GOD PLASS: Salongen har en behagelig L-benk med en liten krok forut, med et dempet lounge-preg i en tidsriktig fargepalett. FOTO: Terje Haugen
GOD PLASS: Salongen har en behagelig L-benk med en liten krok forut, med et dempet lounge-preg i en tidsriktig fargepalett. FOTO: Terje Haugen

Sjangertro

Den typiske planende flybridgebåten rundt 40 er nok det nærmeste vi kommer en ideell feriebåt, med sitt enorme volum og godt utnyttede boareal, uten at det blir for stort og uhåndterlig for eieren. Her er det helt overkommelig å ta lengre ferier, med alle fasiliteter på plass. Den er kort og godt en smart flybridgebåt.

Fordelen med vakuumstøpt

Med IPS ( Inboard Performance System) fra Volvo Penta blir det mye plass under dekk, i tillegg til at skuta blir både lettseilt og enkel å ha med å gjøre i havna.

Med skyvedøren igjen oppleves støynivået helt greit inne. Ser vi litt nærmer på selve konstruksjonen, finner vi også noe av forklaringen på det lave støynivået: Skroget er vakuumstøpt med Divinycell som kjernemateriale. Det gjør båten lett og stiv, i tillegg til at støy fra sjøen reduseres betraktelig.

Innbydende og moderne

Om vi går videre til selve storstua, salongen, så byr den på en behagelig L-benk med en liten krok forut, med et dempet lounge-preg i en tidsriktig fargepalett. Panormautsikten får du med på kjøpet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TOPP FØRERPLASS: Førermilljøet på flybridgen er sosialt, samt velfungerende for skipperen. Fartsvinden er heller ikke i overkant. FOTO: Terje Haugen
TOPP FØRERPLASS: Førermilljøet på flybridgen er sosialt, samt velfungerende for skipperen. Fartsvinden er heller ikke i overkant. FOTO: Terje Haugen

Et veldimensjonert klaffebord i senter er på plass. Men slingrekantene er ofret av hensyn til designen (på lik linje med kartbordet). En tredelt skyvedør skiller salongen fra akterdekket, i tillegg er det en flott sosial sone på flybridgen.

Fra førerplassen kan du enkelt komme deg ut på dekk, noe som er en meget god løsning for praktisk båtliv.

Rederlugaren er plassert midtskips og i full bredde, under salongen, mens gjesteavdelingen er plassert forut. Dette er en meget praktisk løsning, men den lille stikklugaren vi vanligvis finner om bord i båter av dette kaliberet, er ofret.

Byssa på nedre dekk er også et kapittel for seg. Dette er en fullrigget variant, med alle fasiliteter på plass, også avtrekk.

Livet på topp

Men siden dette er en flybridgebåt, finner vi hovedattraksjonen øverst. Den er både lekker å se til, men også meget funksjonell. Ved å flytte på en seterygg kan man få en framovervendt benk med plass til et par personer.

Forut ved vindskjermen er det funnet plass til en liten polstret benk, som er fin å hvile beina på. Ved førerplassen er det for øvrig god sikt i alle retninger, også over instrumenter og betjening - selv om enkelte betjeningsmuligheter er noe langt unna.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

REDERLUGAREN: Designen gir mye dagslys, også i rederlugaren under salongen. FOTO: Terje Haugen
REDERLUGAREN: Designen gir mye dagslys, også i rederlugaren under salongen. FOTO: Terje Haugen

På vei ned fra flybrdigen går ferden via en hønsetrapp-patent. Den kommer litt  i konflikt med inngangspartiet, noe verftet har løst ved å hengsle et steg.

Velkjørende

HYGGELIG: Tannpuss med utsikt. FOTO: Terje Haugen
HYGGELIG: Tannpuss med utsikt. FOTO: Terje Haugen

En båt av dette kaliberet byr av naturlige årsaker ikke på nevneverdig kontakt med elementene. Her har vi likevel en grei føling med hva som skjer, tross sine nærmere 10 tonn.

Planingsterskelen er merkbar, men sikten er godkjent selv når båten løfter seg. Å føre skuta byr for øvrig ikke på større utfordringer enn at du må passe på hva du lesser på av vekt på flybridgen. Båten er høy, og mye vekt på flybridgen påvirker stabiliteten i fart, slik at noe rulling kan merkes. Men den er enkel å trimme dersom den skulle bli noe skjevt lastet.

SLIKKE SOL: For de som gidder å slikke sol, er mulighetene i høyeste grad til stede. FOTO: Terje Haugen
SLIKKE SOL: For de som gidder å slikke sol, er mulighetene i høyeste grad til stede. FOTO: Terje Haugen

Tekniske data

Grandezza 40 Fly

Lengde: 12,3 m

Bredde: 3,95

Vekt: 9 500 kg

Køyeplasser: 5+2

Drivstoffkapasitet: 920 l

Vannkapasitet: 275 l

Konstruksjonskategori (CE): B

Marsjfartområde: 22-31 knop

Pris: Fra 3.737.000 kroner

Den leveres med alt fra 2x300 til 2x370hk, og har en toppfart på 40 knop.

SOSIALT: Flybridgen er en innertier, med gode sittemuligheter, solseng og en skikkelig førerplass. FOTO: Terje Haugen
SOSIALT: Flybridgen er en innertier, med gode sittemuligheter, solseng og en skikkelig førerplass. FOTO: Terje Haugen

Vi Menn Båt mener:

Grandezzas flaggskip er absolutt en meget sprek nyhet for våre breddegrader, og den skiller seg ut i en stor klasse. Den har et elegant og tidløs design og originale planløsninger. Alt ligger til rette for en god bo- og turbåt.

GODT GJORT: Grandezza 40 Fly har de fleste ingrediensene for en vellykket båt, med alt fra en solid badeplattform til en velgjort flybridge. FOTO: Produsent
GODT GJORT: Grandezza 40 Fly har de fleste ingrediensene for en vellykket båt, med alt fra en solid badeplattform til en velgjort flybridge. FOTO: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også