Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA setter styrehus-verdenen på hodet med uvante egenskaper.

Sist oppdatert

Konsept

Hovedoppgaven for Grandezza 28 WA er å transportere inntil åtte mennesker lunt og behagelig i skjærgården, med en stil som ikke står tilbake for eksklusive day- og sportscruisere. Det ingen tvil om at Finn-Marin har gjort sitt ytterste for å komme unna det litt kantete, røffe bruksbåtpreget som en del av konkurrentene har.

En lett buet skroglinje som faller markert mot baugen og myke avrundinger i styrhuset gir båten et moderne og tidsriktig preg. Inntrykket forsterker seg straks du kommer om bord; både fargevalg og materialer gir et eksklusivt salongpreg. Det er ikke her du detter inn med fiskeslo på regnjakka.

Sjøegenskaper: 4

Sjøegenskapene er langt fra dårlige, men Finn-Marin har fortsatt noe utviklingsarbeid igjen om de vil på pallen i denne klassen.

I noe rotete sjø utenfor Hankø med 0,5 til 1-meters bølger, ble det raskt klart at båten ikke byr på behagelig ferd over 20 knop verken med- eller motsjøs. Skroget virker robust og ganske stumt når det treffer bølgene. Båten er enkel å trimme, også i sidevind, slik at du holder skroget optimalt mot sidesjø.

Førerplass: 4

Kjøreopplevelsen er behagelig i det lyse styrehuset fordi sikten er god i alle retninger, og pent interiør gjør det enkelt å finne roen her. Trim og motorkontroller finnes innen naturlig rekkevidde, mens plotteren spiller en fornuftig førstefiolin i førermiljøet. Men den øvrige instrumenteringen er bokstavelig talt satt til siden, noe som kanskje kan virke litt underlig.

Vi stiller også et spørsmålstegn ved plasseringen av koppholderne over bryterpanelet. Kaffe eller brus på avveier vil rask finne veien til det elektriske, og videre ned i det som ser ut som en kartlomme.

Uteplass: 4

Ute er det relativt trygt å bevege seg, selv om man her har valgt en todelt dekksløsning med fordekket to trinn over akterdekket. Det er alltid noe å gripe i, og det høye fribordet ordner resten.

På akterdekket finner vi en integrert benk i styrehuset og mulighet for å feste et bord til dørken - en smart og sosial løsning i forhold til aktiviteten rundt badeplattformen.

Inneplass: 4

Copiloten har det komfortabelt i sitt bøttesete, og det er heller ikke mye å utsette på sittekomforten i den L-formede sofaen akter i styrhuset. I Grandezza 28 WA har man valgt å ofre litt dekksplass og heller gjøre kabinen mer rommelig med god høyde rundt bysse og toalettrom.

I forpiggen er det en V-køye og under cockpitdekket er det en ganske luftig stikkøye. Dessuten kan L-sofaen i styrhuset omgjøres til køye. Selv om det kan sove fire personer om bord, er nok to et mer realistisk antall hvis turen skal vare mer enn et par dager.

Motor: 4

Grandezza 28 WA leveres med fire motoralternativer, alle fra Volvo Penta: Du får enkeltinstallasjon med D6-330 eller D6-370, og dobbeltinstallasjon med D3-160 eller D3-190. Vekten med enkel D6 eller dobbel D3 er omtrent den samme.

Vår testbåt var en tidlig versjon og utstyrt med D6-350, en motorisering som passer bra.

Fart og støy: 4

Med Volvos D6-350 gjør Grandezza 28WA solide 37 knop i toppfart. Det mest økonomiske fartsområdet ligger mellom 22-28 knop, der den går i underkant av 1,5 l/nm. Ved ca. 25 knop er støyutviklingen 76 dBA, og det oppleves som behagelig på førerplass. Ved toppfart støyer den 80 dBA, noe mer enn i de beste konkurrentene.

Økonomi: 4

Med Volvos D6-330, koster Grandezza 28 WA 1,45 millioner. Den er relativt velutstyrt og har også en rikholdig liste av ekstrautstyr, slik at du kan få en ganske skreddersydd båt. Drivstofføkonomien er akseptabel, mens 2. håndsverdien kanskje er noe mer usikker enn hos de mest kjente finske styrehusbåt-produsentene.

Grandezza 28 WA er en mer moderne og gjennomdesignet styrehusbåt, enn mer tradisjonelle varianter fra for eksempel Targa og Nord Star. Det gjør at båten retter seg mer mot fritids- enn halvproff-bruk, noe som også merkes på sjøegenskapene. Innredningen er fin, og kabinen gir gode turmuligheter for to personer, og duger til fire på kortere turer.

Pris: ca. 1 450 000 m/ D6-A/DPH Volvo Penta 337 hk. Yamaha Motor Skandinavia AB: www.yamaha-motor.no

Denne saken ble første gang publisert 12/12 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også