Grand Banks 47 EU

Grand Banks 47 EU: Nye tider

En ny skrogkonstruksjon sørger for at kjente Grand Banks-linjer beveger seg i hittil ukjent hastighet.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Grand Banks er noe av det mest tradisjonelle som finnes på motorbåtfronten. Men i ly av velprøvde designløsninger, skjer det utvikling også her. Grand Banks 47 Heritage Europa ble lansert i 2006, men det er først i år at modellen har tatt turen til Norge ved hjelp av importør Thor R. Nilsen AS. Debuten kommer på Båter i Sjøen 2007 i Sandvika 6-9. september.

I motsetning til hva man er vant til, går Grand Banks 47 Europa vesentlig friskere enn de tradisjonelle deplasementsbåtene fra verftet.

Designfirmaet Sparkman & Stephens har konstruert et nytt v-bunnskrog som sørger for langt bedre fartsegenskaper og oppførsel i planingsfart. Utstyrt med to C9 Caterpillar-dieseler skal båten gjøre 27 knop, og ha et fornuftig marsjfartområde på drøyt 20 knop.

Om bord finner du innrednings- og planløsning i kjent Grand Banks-stil. En kombinert salong, bysse og cockpit i dekkshuset, en stor flybrigde og rommelige lugarer under dekk. Og selv om båten går fortere, er finish og stil av godt gammelt merke.

Tekniske data

Grand Banks 47 EU
Lengde: 14,24 m
Bredde: 4,8 m
Dybde: 1,08 m
Deplasement: 23 tonn
Drivstoff: 2271 l
Ferskvann: 984 l
Motor: 2x593 hk

Denne saken ble første gang publisert 05/09 2007, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også