Sea Ray 350 SLX

Godværsbåt for viderekomne

Sea Rays nyeste partyflåte går som et lokomotiv med plass til 18.

Sist oppdatert

Tekniske data Sea Ray 350 SLX

  • Lengde: 10,5 m
  • Bredde: 3,2 m
  • Vekt: 5 900 kg
  • Drivstofftank: 605 l
  • Vanntank: 113 l
  • Septikk: 106 l
  • Skrogvinkel: 21 grader
  • Pris: fra 149 990 euro (1274 991 kr, før avgifter)
  • Pris, testet båt: 195 245 euro (1 659 583 kr, før avgifter)

www.kragstad.no

Begrepet dagsturbåt kan strekkes i mange retninger. Sea Ray kommer her med sitt bidrag i form av det splitter nye flaggskipet 350 SLX. Her er sitteplasser for 18, men altså ingen overnattingsmulighet. Sea Rays SLX-serie skal være verftets toppserie, med tanke på finish og ytelser.

Og ganske riktig, det er fint lite å utsette på selve båten, dersom man har sans for konseptet som går ut på å ha alt på samme dørk, og likevel ha mye plass til overs.

Det er nærliggende å se for seg 350 SLX som en ren partyflåte, men båten kan kjøre også.

Den funker fint over 20 knop, selv om den produserer en del sjøsprøyt.

Gjennomført

Vi kan ikke helt sette fingeren på det, men kanskje er det alle LEDlysene, de tallrike og gromme høyttalerne eller overfloden av drikkeholdere som gjør at vi stortrives om bord. Sea Ray 350 SLX ertrolig den mest utpregede solskinnsbåt vi noen gang har satt våre sjøbein i. Her skal det være gøy på vannet.

Når båtene blir godt over 30 fot, er det gjerne bysseløsninger og køyeplasser som står i fokus. Ikke her. I stedet vektlegger Sea Ray den gigantiske bowriderens 18 sitteplasser, 11 av dem i fartsretningen.

Her kan du stappe om bord det du har av venner og familie, uten at det blir trangt.

Riktignok bør værmeldingen være mer lik den du finner i Miami, enn i Måløy. For særlig ly for ublide værguder kan du se langt etter, selv om det finnes et lite krypinn og en fornuftig utformet toalettavdeling. Det kan jo hende at det som går inn via drikkeholderne, må ut igjen.

Men det beste er i grunnen at Sea Ray 350 SLX oppfører seg slik vi har opplevd hos mindre Sea Ray-modeller, altså tungt og forutsigbart på amerikansk vis.

Skroget oppleves godt, og gir stødig egenskaper i sjøen, selv i bølger.

PARTY: Sea Ray 350 SLX er neppe båten du tar med på langtur. Da er det bedre å dra til nærmeste badevik og party-arty. FOTO: Sea Ray
PARTY: Sea Ray 350 SLX er neppe båten du tar med på langtur. Da er det bedre å dra til nærmeste badevik og party-arty. FOTO: Sea Ray Foto: Mike Jones

Ren kjøreglede

På den annen side må du se langt etter dieselmotorer i motorrommet. Her finner vi i stedet en dobbel V8 bensin-installasjon fra Mercruiser, en 8,2-liters bigblock på 2 x 380 hk (T-ECT 350 MAG) med et par Bravo III-drev. Parhestene kler båten ypperlig både når det gjelder lyd- og kjøreopplevelse.

Selv om det renner rikelig med suppe gjennom disse to, byr de samtidig på tilsvarende mengde kjøreglede – faktisk en ren fryd.

I rene tall snakker vi her om en toppfart på rundt 40 knop, ved 5000 omdreininger. Forbruket ligger da på rundt 140 liter i timen. Ved rundt 20 knop og 3000 omdreininger synker forbruket til vel 60 liter i timen. Da er rekkevidden på rundt 175 nautiske mil.

Men Sea Ray 350 SLX er neppe båten du tar med på langtur. Da er det bedre å dra til nærmeste badevik og party-arty. I havna kan du briljere med Axius-systemet, som er Mercurys tolkning av joystick-styring.

Siden båten har to motorer er det enkelt å få båten til å gå sidelengs og elegant inn til brygga med joysticken.

Systemet kan også brukes som et virtuelt anker hvis du bare vil ligge rolig og uforstyrret midt på fjorden.

SOL: Sea Rays nyeste SLX er en ypperlig godværsbåt, med alle de riktige ingrediensene på plass for en vellykket båttur. Fantastisk "soundtrack" fra to gromme V8 under solsengen akter. Men ikke tenk på bensinprisen.
SOL: Sea Rays nyeste SLX er en ypperlig godværsbåt, med alle de riktige ingrediensene på plass for en vellykket båttur. Fantastisk "soundtrack" fra to gromme V8 under solsengen akter. Men ikke tenk på bensinprisen. Foto: Mike Jones

Denne saken ble første gang publisert 21/12 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også