Skilsø 35 Fly

Gjenoppliver en norsk turklassiker

Skilsø med ny tolkning av en norsk turbåt-klassiker.

Pluss ikon
<b>FERIEBÅT:</b> Den nye Skilsø-modellen kan bli en gjenganger i gjeste- og uthavner landet over.
FERIEBÅT: Den nye Skilsø-modellen kan bli en gjenganger i gjeste- og uthavner landet over. Foto: Produsenten
Publisert

Det er bare å kaste et blikk i en typisk norsk båthavn, så ser du ofte en flybridgebåt på 30–35 fot. Gjerne fra 2000-tallet en gang, og godt brukt.

På lesten av den svært populære Skilsø 35 Panorama som kom i 2020, har nå daglig leder Kristian Sivertsen og resten av teamet bak Viknes/Skilsø-modellene gjenopplivet en norsk turklassiker:

– Vi sitter med en klar følelse av at det er et stort marked for en flybridgebåt i denne størrelsen, sier Sivertsen. Følelsen baserer seg både på tilbakemeldinger fra kunder samt etterspørselen etter den større flybridgemodellen Skilsø 39 Panorama.

– Dette var en av de mest vanlige turbåtene i Norge, men nå er det ingen andre som lager dem lenger, forklarer han.

<b>ROMMELIG:</b> Flybridgen er strukket maksimalt fra for til akter.
ROMMELIG: Flybridgen er strukket maksimalt fra for til akter. Foto: Produsenten

Båten er i prinsippet lik 35 Panorama, med stort akterdekk, rommelig salong og fem faste køyeplasser. I tillegg er muligheten til å åpne helt mellom ute- og inneplass beholdt. Her er det akseldrift og én dieselmotor – nærmere bestemt Yanmar på 370, 400 eller 440 hk.

Den viktigste innovasjonen finner du på toppen, en løsning Sivertsen har tenkt mye på og er godt fornøyd med.

<b>I FARTA:</b> Erfaringen fra 35 Panorama tilsier fin turfart i 20–24 knop.
I FARTA: Erfaringen fra 35 Panorama tilsier fin turfart i 20–24 knop. Foto: Produsenten

– Vi har fått til et lavere tyngdepunkt enn tidligere, og har funnet en fin stigeløsning der du kommer opp i bakkant og kan kneppe av kalesjen på en trygg måte.

Dessuten er han fornøyd med utformingen.

– Du har fullt utstyrt førerplass på styrbord, en rommelig U-sofa med bord eller solseng, og på det faste aktertaket kan du ha solcellepanel eller en ekstra solseng, avslutter han.

Prisen starter på 3 680 000 kroner med Yanmar 8LV på 370 hk og levering i 2023.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022

Denne saken ble første gang publisert 10/05 2022.

Les også