GH 23 DC

Tilbake med stil

Opphavet til 23 DC er nærmere 30 år gammel. Det bærer ikke nykommeren særlig preg av.

Sist oppdatert

Konsept

Den gamle småbåtkjempen GH våknet til liv for et par år siden med lanseringen av skjærgårdsjeepen V20, den første båten i en ny og mer eksklusiv serie. For 2007 fulgte produsenten opp med 23 DC, en velbalansert og lekker daycruiser som bygges i GH's nyoppstartede verft i Polen.

Helt ny kan man likevel ikke kalle båten: Skroget er interessant nok det samme som i GH 22 DC fra tidlig på 1980-tallet, men innredningen har fått en markant oppgradering signert designer Espen Thorup. Den jobben er gjort til fulle, for båten vi besiktiger ute i Drøbaksundet avføder ikke mange 80-tallsassosiasjoner.

Sjøegenskaper: 4

GH 23 DC er verken spesielt trimme- eller krengevillig, men slipper i stedet passelig på hekken, noe som blant annet tyder på god bæring akter. GH har nok noe mer våt flate enn de mest sportslige konkurrentene, og kjennes en anelse mer fremtung.

Båten tar likevel motsjøen overraskende mykt og bastant, og kjennes trygg og fin i vannet, noe som gir oss tro på at en større og tyngre motorisering gjør nytten. Da kan du også fullaste båten til en fartsfylt, familievennlig tur på sjøen.

Førerplass: 5

Førerplassen er spennende i GH 23 DC. Ratt, girspak og en fin førerstol gir utmerket ergonomi, og dashbordet - som produsenten skal pynte opp ytterligere - har både kartlomme, koppholdere og plass for en stor plotter.

Plass: 3

Pen teak i dørken og tradisjonelle blå puter pynter opp, og det samme gjør et praktisk gråfarget dashbord. Det er også lagt ned et stykke arbeid i den massive skyvedøren til kabinen, som også fungerer som en bred trapp til fordekket.

Fem passasjerer sitter godt i den L-formede aktersofaen. Spesielt sofakroken på babord side gir fin ryggstøtte, og i hjørnet er sittebenken avrundet og tilpasset et rundt bord på stang.

En løs pute i sofaen bak forenkler steget når man skal inn eller ut av cockpit - og det samme gjør et lite steg på styrbord side. Lengre fremme på benken kan ryggstøtten til copiloten fjernes, og dermed har man en smal solseng eller køye for minstemann.

Stuveplass: 5

På copilot-siden tilbyr produsenten en liten pantryløsning med vask, koker og kjøleboks som ekstrautstyr. Med en snobbete liten kabin med puter og vegger trukket i alcantaraskinn, og en Porta-Potti ved dørken, er to personer greit rustet for weekendutflukter.

Motor: 4

På vår GH 23 DC satt en Yamaha F150. Det er en stor, fire-sylindret motor med balanseaksler som bedrer gange og støyforhold. Hvis du ikke er avhengig av å se 40 knops-grensen, holder den motoren fint. Skal det gå fortere, er det nok like greit å velge Yamahas F225 V6-motor med det samme.

Fart og støy: 4

Yamaha F150 er en sedat motorisering på denne båten. En toppfart på rundt 38 knop er selvsagt ikke noe å kimse av, men etter en solskinnstur i Oslofjorden melder behovet seg for minst 200 hk. Det nesten 30 år gamle, steppede skroget ikke bare tåler mer - det formelig skriker etter mer krefter. Maksimal motor er 225 hk. Støymessig er Yamaha F150 en hyggelig opplevelse.

Økonomi: 4

GH-merket er kjent og anerkjent gjennom mange robuste landstedsbåter opp gjennom årene. Like sterk klang har ikke GH når det dreier seg om båter til halvmillionen, men vi tipper de gode egenskapene og løsningene vil gjøre båten attraktiv som brukt. Med Yamaha F150 er driftskostnadene relativt lave, og båtstørrelsen gir ikke de største vedlikeholds- og forsikringskostnadene.

GH har lykkes godt med cockpiten i 23 DC. Her finner du blant annet en av de mest behagelige aktersofaene i klassen, samt en flott førerposisjon. Dette er en pen og sosial weekender for dem som aldri drar alene på dagsturer. Skroget fungerer bra, og med en 150 hk på hekken går den trygt og relativt rimelig.

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også