Monte Fino 85 ecHo Voyage

Gedigen langturluksus

Med all tenkelig luksus og en rekkevidde på 4 000 nautiske mil.

Sist oppdatert

Hør på navnet: Monte Fino 85 ecHo Voyage. Med all tenkelig luksus og en rekkevidde på 4000 nautiske mil, lever denne båten så til de grader opp til navnet. Og du, den er bygget i Taiwan.

Nylig presenterte vi Düsseldorfmessens største båt Princess 98 MY. En gigantisk yacht på alle måter, med en prislapp på rundt 100 millioner kroner.

Det er vel unødvendig å si at en guidet rundtur i båten var en uforglemmelig opplevelse.

Men det er ikke langt mellom godbitene i hall seks i Düsseldorf. Av de 17 hallene med motorbåter, seilbåter og annet båtrelatert, er det hall seks som huser de største og dyreste båtene.

Og like ved den enorme Princessen, ruvet Monte Fino 85 i terrenget. Muligens enda mer spektakulær.

En koloss

FOTO: Petter Handeland
FOTO: Petter Handeland

Å stå på bakken ved siden av en koloss som 85 er en surrealistisk opplevelse. Hadde båten ligget på vannet, ville du egentlig vært på et par meters dyp. Fra vannlinjen og opp til rekka er det fort tre-fire meter. Opp til flybridgen, om lag seks meter.

Og flybridgen, den er enorm. Den går i to-tredeler av båtens lengde, og er definitivt stedet å være på godværsdager. Har du først økonomisk spillerom til å kjøpe en slik båt, er sjansen stor for at du har råd til å lønne et eget mannskap, som for øvrig har egen mannskapslugar helt akter.

Ønsker du derimot å manøvrere fartøyet selv, kan det gjøres i fremre del av flybridgen. Her oppe er du har du full kontroll, og du kan ha med 15 av dine beste venner sittende i den enorme sittegruppen. De kan for eksempel spise tapas og drikke nydelige drinker laget i wetbaren plassert aktenfor sittegruppen. Komfort er stikkordet.

Made in Taiwan

Du stiller deg kanskje skeptisk til at båten er bygget i Taiwan. Det gjorde vi også da vi gikk om bord, helt uten grunn. Det finnes tydeligvis gode håndverkere i Taiwan også. Ikke bare rimelig arbeidskraft. Det vises i hvert rom i hele båten.

Til og med i mannskapslugaren er håndverket i ypperste klasse og materialene som er brukt helt topp. Som forventet er det ikke tatt snarveier i en multimillionersyacht av dette kaliber. Det blir nesten feil å kalle det som venter oss innenfor skyvedøra i glass ved akterdekket en salong. Den er for stor. Lounge er et mer dekkende begrep, for plassen her inne er rett og slett gedigen.

Skreddersøm

Som seg hør og bør i en slik yacht kan alt skreddersys etter kundens ønske. I den utstilte båten er det mørkt treverk som gjelder i innredningen, brutt opp av lyse paneler i hvitt og lys beige, samt lys parkett på dørken.

PARTY: Det er ikke fritt for at feststemningen sprer seg oppe på flybridgen. Her er det plass både til gode venner og nye bekjentskaper. FOTO: Petter Handeland
PARTY: Det er ikke fritt for at feststemningen sprer seg oppe på flybridgen. Her er det plass både til gode venner og nye bekjentskaper. FOTO: Petter Handeland
TILSKUERE: Du behøver ikke sitte alene når du manøvrerer skuta. Skuelystne tar plass i sofaen bak. FOTO: Petter Handeland
TILSKUERE: Du behøver ikke sitte alene når du manøvrerer skuta. Skuelystne tar plass i sofaen bak. FOTO: Petter Handeland

Ytterst smakfullt og behagelig.

HOTELL I SÆRKLASSE: Fritidsbåtbegrepet tøyes en smule i korridorene i Montefino. FOTO: Petter Handeland
HOTELL I SÆRKLASSE: Fritidsbåtbegrepet tøyes en smule i korridorene i Montefino. FOTO: Petter Handeland

Loungen er innredet med en stor sofagruppe med tilhørende flatskjerm-TV og en dinette i forkant.

Kokk og kaptein

Fra spisebordet har ikke servitøren lange veien å gå fra byssa. Det ligger i forkant av loungen og er på størrelse med det de fleste har som kjøkken hjemme, med tilhørende hvitevarer. Foran byssa igjen ligger kapteinens hule. Selve kommandosentralen.

En enorm førerplass bak store skjermer, ror og spaker. Vinduer med negativ helling gir båten det riktige yrkesbåtpreget vi liker i deplasementsbåtene.

FOTO: Petter Handeland
FOTO: Petter Handeland

Nede under dekk fortsetter den endeløse luksusen.

FOTO: Petter Handeland
FOTO: Petter Handeland

Det er som å vandre rundt i en stor leilighet, for du opplever aldri begrenset takhøyde eller smale passasjer som i 50-fots cabincruisere. Eierkabinen ligger midtskips og går i hele båtens bredde. Det gir plass til ikke bare en massiv dobbeltseng, men også sitteplass for to med utsikt ut gjennom skrogsiden og en arbeidsplass ved et skrivebord på babord side.

En flatskjerm på veggen hører selvfølgelig med, samt et eget baderom med egen dusjnisje, toalett og dobbel servant. Og om du lurte; her inne er det marmor på dørk og skott. Eget walk-in-closet er selvfølgelig også på plass i eierlugaren.

Komfort i høysetet

Selv i store båter er innvendig plass et viktig tema. Akkurat som i mindre båter er det viktig med smarte løsninger for å utnytte hver eneste krok best mulig.

I 85 ecHo Voyager er det tydelig at plassen er utnyttet for å heve komforten til det ypperste.

I tillegg til eierlugaren er det tre kabiner i fremre del av båten. To med dobbeltsenger og en med to enkeltsenger.

Alle med eget toalettrom med nødvendige fasiliteter for daglig stell, og som i eierlugaren kjennetegnes de mindre toalettrommene med moderne innredning og marmor på dørk og skott. Kabinene gir også det samme påkostede inntrykket som eierlugaren.

Tekniske data Monte Fino 85 ecHo Voyage

  • LOA: 26,20 m
  • Kabiner: 4 + 2
  • Personer: 8 + 4
  • Vekt: 90 tonn
  • Vanntank: 3000 L
  • Tankvolum: 15 300 L
  • Motor: 2 x Cummins QSM11 715 hk
  • Toppfart: 16,4 knop
  • Marsjfart: 12 knop
  • Rekkevidde: 4000 nautiske mil
  • Pris: Fra ca. 40 000 000 kroner
  • Info: www.montefino.com

Moderne materialer av topp kvalitet er brukt, og det er skarpe linjer og harde kanter som gjelder. Skåret ut mørkt tre med innslag av hvite og beige elementer. Og selvfølgelig, LED-belysning i alle tak.

En liten nedtur

Would you like to see the engineroom, spør damen som slapp oss om bord. Selvfølgelig vil vi det. En trapp ned fra akterdekket via de to mannskapslugarene, fører oss til maskinrommet. Det ser ganske puslete ut i forhold til kraftverket vi nettopp beskuet i Princess 98 MY.

To 16-sylindrede MTU maskiner, hver med tre enorme turboer, på til sammen 5200 hestekrefter, skyver den britiske prinsessen opp i 30 knop.

Det er ikke annet enn imponerende. Rekkevidden teller mest I 85 echo Voyager er det ikke fart som gjelder - det er rekkevidde.

Mens 98 MY har en rekkevidde på 660 nautiske mil, kan du legge tilbake opp mot 4000 nautiske mil i 85 ecHo Voyager. Det tilsvarer godt over en tidel av jordens omkrets! Som du sikkert forstår er ikke skroget bygget for fart, og de to Cummins-dieselene av typen QSM11 yter "bare" 715 hestekrefter hver seg. Jeg sier bare, for drøyt 1400 hestekrefter virker ikke mye i en så stor og tung båt.

SMAK OG BEHAG: Det er helt opp til deg hvordan du vil ha det om bord. Materialvalg og innredning er det lommeboka som avgjør. FOTO: Petter Handeland
SMAK OG BEHAG: Det er helt opp til deg hvordan du vil ha det om bord. Materialvalg og innredning er det lommeboka som avgjør. FOTO: Petter Handeland

LES OGSÅ:

FOTO: Petter Handeland
FOTO: Petter Handeland

Seilbåten for den turglade

Den perfekte familiebåten

STILFULLT: Bysseavdelingen blir nok i de fleste tilfellene betjent av en profesjonell kokk. Men om du vil stelle i stand noe selv, står det ikke på fasilitetene. FOTO: Petter Handeland
STILFULLT: Bysseavdelingen blir nok i de fleste tilfellene betjent av en profesjonell kokk. Men om du vil stelle i stand noe selv, står det ikke på fasilitetene. FOTO: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 20/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også