Gammel utenbords mot ny

Verst før og nå

Vi har sett nærmere på en Flying Flipper med tre motoralternativ. Konklusjonen er oppsiktsvekkende.

Pluss ikon
Guide
Yamaha 250
Tre eldre motorer
Guide Yamaha 250 Tre eldre motorer Foto: Westerling, Staffan
Sist oppdatert

Tekniske data

Fakta Yamaha F350

Motortype 4-takt/V8/60°/DOHC, 4 ventiler per sylinder

Årsmodell 2008

Drivstoffsystem Elektronisk innsprøytning

Vekt 365 kg

Sylindervolum 5 330 cm3

Diameter x slaglengde 94 x 96 mm

Effekt på propell i hk (kW) 350 (257,4)

Toppturtallsområde 5000-6000 rpm

Tenningssystem TCI/datastyrt

Generator 12V 50A

Utveksling 1,73:1

Powertrim Ja

Pris ca inkl. moms 310 000 kr

Propeller i test 23", stål

Maks. omdreining i test (2 personer) 5800 o/min

Den som i 1998 hadde en totakts Evinrude V8 utenbords 250-hester på akterspeilet, ble regnet som absolutt «värst i viken», som våre svenske naboer sier. Ti år senere er det Yamaha som er størst med sin 350-hesters V8-firtakter.

Tiden er derfor inne for å teste begge på én og samme Flying Flipper. I tillegg krydrer vi det hele med å rigge den opp med dobbeltinstallasjon av Yamaha V6-firetaktere, med hver sine 225 hester.

I 1998 var Evinrude V8 på 250 hestekrefter helt ny på Flying Flipper. Dette var den gangen en gigantisk motor som lett kunne skyve den drøyt ni meter lange Flipperen nær 40 knop. Eieren kunne ha valgt en dobbeltinstallasjon med mindre motorer, men det relativ enkle eierskapet med kun én motor veide tyngst.

Den eneste feilen eieren kan komme på, er et bytte av spenningsregulator. Derfor er årsaken til motorbyttet rett og slett en større miljøbevissthet. Men hvor mye er det egentlig som skiller?

Les også

Motorprodusenter i trøbbel

Ligaer fra øst-europa stjeler motorer

Guide
Yamaha 250
Tre eldre motorer
Guide Yamaha 250 Tre eldre motorer Foto: Westerling, Staffan
Guide
Yamaha 250
Tre eldre motorer
Guide Yamaha 250 Tre eldre motorer Foto: Westerling, Staffan

Fart

Med tanke på kraftovertaket som et par Yamaha F225 har i forhold til singelinstallasjon, trodde vi at toppfarten var avgjort på forhånd. Men så feil kan man ta. Riktig nok hadde motorene et par år på baken, men par knop mer skulle man tro kom i 225-enes favør.

Yamaha F350 blir overraskende raskest av de tre motoralternativene, med hele 51,9 knop ved full åpning. De doble 225-hesterne og den gamle totakteren fra Evinrude klarer som bestenotering henholdsvis 49,6 knop og 39,5 knop.

Nå iler vi til med å si at det ikke er helt sikkert at F350 alltid er raskere enn et par på 225 hestekrefter. Båtens lengde, bredde, vekt og skrogkonstruksjon påvirker utfallet, og med en annen båt kunne resultatet blitt omvendt. Flipperen vi har, passer nok best med én stor motor akter. Med 180 kilo mot respektive 292 kilo på akterspeilet tvinges Flipperen med dobbeltinstallasjon å gå ut av planingsfarten tidligere enn ved singelvarianten.

Klikk på bildet for å se en større versjon

img

Les også

Test av påhengsmotorer

Hvilken 9,9 hk påhengsmotor skal du velge?

Forbruk

Sammenligner vi drivstofforbruket for gammel Evinrude og ny Yamaha F350, kan vi lett slå fast at utviklingen av utenbordsmotorer har tatt store framskritt det siste tiåret. Dette henger sammen med at presset fra det amerikanske markedet er størst, og at produsentene dermed har måttet komme fram med mer drivstoffgjerrige motorer.

Bak dette ligger også ny teknikk innen innsprøytning som vi finner i dagens firetaktere. Beviset heter Yamaha F350, som er vesentlig mer gjerrig på drivstoff enn de andre motorene i denne testen. Ved 30 knop, som er en behagelig fart for Flipperen, bruker F350 ikke mer enn 1,44 liter per nautisk mil. Til sammenligning vil Evinrude V8 slurpe i seg 2,4 liter, mens parhestene drikker 2,04 l/nm. I prosent betyr dette at Evinruden bruker 66 prosent mer drivstoff enn Yamaha V8, og altså mer enn dobbeltinstallasjonen også.

Senker vi farten til 25 knop, er forskjellen enda større. Her vil Evinruden ha 87 prosent mer suppe enn Yamaha V8, som her legger seg på 1,31 l/nm. Yamaha F350 er for øvrig gjerrigst i alle våre målinger. Evinruden bruker mest, bortsett fra rundt 10 knop hvor parhestene drikker mest av de tre.

Regner vi ut snittet for forbruket på våre målinger mellom 10 og 40 knop, kan vi se følgende interessante tall:

Yamaha F350 1,50 l/nm

2 x Yamaha F225 2,34 l/nm

Evinrude 250 2,74 l/nm

I dette eksempelet drar Evinruden hele 82 prosent mer drivstoff i snitt enn Yamaha V8, og 17 prosent mer enn vår doble Yamaha F225

Klikk på bildet for å se en større versjon

img

Les også

Lanserer "grønne" båtmotorer

Akselerasjon

Yamaha er ikke bare stor og imponerende, den drar som en okse også. F350 og doble 225 ligger nokså nær i ren akselerasjon, men F350 er den som drar det lengste strået. Den er mellom ett og tre sekund kjappere enn 225-ene.

I området 0-25 knop henger Evinruden med en stund, men detter av lasset i områdene 0-35 knop og 25-35 knop.

Klikk på bildet for å se en større versjon

img

Lyd

F350 er lydmessig mest behagelig i hele fartsregisteret. Ved 30 knop legger F350 seg på lave 77 dBA, mens de doble 225 og Evinrude V8 legger seg på 79 og 91 dBA. Her ble vi overrasket over hvor lite støy som egentlig kom fra F225. Dinosauren vår bråket ikke uventet mest.

Konklusjon

Totalt sett kommer Yamaha V8 best ut på alle punkter. At den i tillegg er gjerrigst på suppa og kommer standard med elektrisk kontrollert gass, forsterker det hele. Vi kan trygt slå fast at utviklingen av utenbordsmotorene virkelig har funnet sted de siste 10 årene. Miljømessig er den også helt uten konkurranse.

Annenplassen går til de doble Yamaha F225. Disse blir noe tunge, men det er mye kraftig skyv å hente fra et par V6-ere.

Når det gjelder Evinrude V8 så vil nok den gå inn i historien uten andre spor enn at den en gang var størst og sterkest. I denne testen viser den at den etter dagens standard bruker for mye drivstoff i hele fartsregisteret, i tillegg til at toppfarten er lavere enn forventet.

Til sist kan vi anbefale alle som lurer på å gå fra dobbel til enkel å vurdere Yamaha F350. Det blir på sikt et rimeligere, enklere og betydelig mer miljøvennlig motorvalg.

Se også klikks store båtkatalog her

Denne saken ble første gang publisert 08/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også