Galeon har de siste årene vokst voldsomt. De har gått fra å være en relativt ukjent produsent på begynnelsen av 2000-tallet til et av Polens største verft i dag. På veien har deres store yachter under Galeon-navnet (småbåtene heter Galia) også blitt stadig mer eksklusive - til en pris som er lavere enn det mer tradisjonelle verft klarer å matche.

Nå har de tatt enda et steg opp på eksklusivitets-stigen. På båtmessa i Düsseldorf hadde standen deres blitt flyttet fra en av de mer ordinære hallene til smått legendariske Hall 6. Dette er superyachtenes hjem, og Galeon delte dermed gulvet med velkjente merkenavn som Princess, Azimut og Sunseeker.

Blant nyhetene på den polske standen var 365 HTS. Den drøyt 10 meter lange cabincruiseren treffer midt i segmentent for relativt rimelige bobåter, og har to separate kabiner samt en salong under dekk som kan gjøres om til seng ved behov.

Utvendig har Galeons nyeste et moderne design med store glassflater både i skrogsidene og overbygget. Sistnevnte er relativt høyt, og gir båten litt uvante proposjoner. Det har imidlertid store fordeler når du kommer deg om bord - både i form av lys og plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

ROMMELIG: De store vinduene i skrogsidene og det høye overbygget gjør at båten føles større enn den egentlig er, og den virker mer åpen enn mange av konkurrentene. © Galeon

Tekniske data:

Lengde: 10,40 m

Bredde: 3,29 m

Vekt: 7200 kg

Tankvolum: 2x 325 l

Vanntank: 350 l

Motoralternativer.: 330-660 hk

Pris, fra: ca. 2 650 000 kroner

Skandinavisk design

Layout-messig har ikke Galeon gjort noen voldsomme krumspring. I akterenden er det en stor, utvendig solseng inntill en glassvegg som kan åpnes. På den måten får man fordelen av en lukket salong når været er uhyggelig, men har samtidig mulighet til å åpne og skape en sosial sone gjennom hele båten på godværsdager. Båten kan også leveres i en helt åpen versjon uten denne glassveggen, men for norske forhold vil sannsynligvis en lukket løsning ofte være å foretrekke.

Inne er det plassert en stor U-formet salong på babord side, mens babord side er okkupert av en wetbar. Stilen er holdt ren og relativt enkel med lyst treverk og gråsjatteringer. Det hele gir en følelse av stilrenhet, men det er ingen voldsom luksus-følelse om bord. Det det imidlertid er mye av, er lys og plass. De store vinduene i skrogsidene og det høye overbygget gjør at båten føles større enn den egentlig er, og den virker mer åpen enn mange av konkurrentene.

Førerplassen virker å ha relativt god ergonomi, og det inntrykket vi fikk mens båten lå på land tydet også på at man vil ha god oversikt i alle retninger herfra. Noen vil nok savne en ekstra sitteplass eller to i fartsretningen. Her er det kun to personer som kan ha nevneverdig oversikt mens båten er i fart.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

KABIN FORUT: Ved å klatre over salongen kommer du deg inn i den fremre kabinen. Personer med mer enn 180 centimeter på strømpelesten vil slite med å ligge helt rett her. © Galeon

Luftig

Under dekk blir du møtt av en stor salong med senkbart bord rett forut. På babord side finner du et relativt lite pantry med koketopp, vask og kjøleskap. Dette er en plassering som gjør matlagingen mindre sosial enn i båter hvor dette befinner seg oppe. Det frigjør imidlertid plass til flere rundt bordet på hoveddekket. Området under dekk blir lyst opp gjennom et stort glasspanel i himlingen - en løsning som gir en god romfølelse.

Ved å klatre over salongen kommer du deg inn i den fremre kabinen. Kabinen er en del kortere enn det som godt er for voksne personer, og personer med mer enn 180 centimeter på strømpelesten vil slite med å ligge helt rett her. I den andre kabinen, som befinner seg midtskips, er lengden vesentlig bedre. Det er imidlertid en smule trangt i høyden, og det er tydelig at Galeon har valgt å prioritere plassen på hoveddekket høyere enn plassen i kabinene.

Totalt sett virker Galeon 365 HTS som en god båt for en familie på fire som ønsker seg en turbåt med et mer moderne design enn det mange av konkurrentene kan levere. Prismessig plasserer den seg i samme område som Bavarias tilsvarende modeller - hvilket vil si i overkant av 2,5 millioner med det som trengs av utstyr. Båten vi var om bord i hadde to 250-hestere fra Mercruiser under dekk, men dieselmotorisering fra Volvo Penta vil nok være adskillig mer aktuelt her til lands.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!