Test AMT 200 DC, 2011

Fyrig finne for turbruk

”Nye” AMT 200 DC treffer bedre.

Sist oppdatert

Advanced Marine Technology oppgraderte i fjor sitt flaggskip med enkelte usynlige men likevel vesentlige ting: Skroget ble sju centimeter bredere, og baugen noe mer rettere for bedre plassen under dekk.

Førstnevnte gir båten bedre stabilitet, en "familieeffekt" for lettere manøvrering, mens sistnevnte gjør at personer sover greit her nede, i motsetning til i tidligere versjon.

Under dekk er det for øvrig lyse og trivelige omgivelser, men fast keramisk toalett finnes ikke. AMT er i likhet med Jeanneau noe mer dagsturinspirert enn OceanMaster, noe som betyr at båten ikke har fast pantry og kjøleskap på ekstrautstyrslisten, men stiller med fast plassert kjøleboks og servant med avløp.

Trykkvann med dusjhode og gasskoker finnes imidlertid som ekstrautstyr, så også bord og bordfeste i cockpit, noe vi mener burde vært standard.

På den annen side duker AMT opp med andre effekter, så som ankerboks med anker, liner, fendere, båtshake, padleåre, bensinkanne, kalesje og Securmark tyverimerking som standard.

GREI FART: Med Hondas 150 hk på hekken er båten stillegående og klarer 40 knop.
GREI FART: Med Hondas 150 hk på hekken er båten stillegående og klarer 40 knop. Foto: Handeland, Petter

Finish

Tekniske data AMT 200 DC

  • Merke og modell: AMT 200 DC
  • Pris: Fra kr 456 000 (komfortpakke)
  • Motormerke og type: Honda BF150
  • Motoreffekt: 115-150 hk
  • Produksjonsland: Finland
  • Lengde (LOA): 6,05 m
  • Bredde: 2,38 m
  • Byggemateriale: GAP
  • Vekt: 950 kg
  • Toppfart: 40 kn
  • CE kategori: C
  • Drivstofftank: 40 l
  • Informasjon: www.kellox.no

Testdata AMT 200 DC

Turtall

Støy dBA

Bensin l/nm

Fart i knop

5700

85

1,4

40,0

5000

82

1,2

34,9

4500

80

1,0

30,0

4000

78

0,8

25,5

3500

76

0,8

19,7

3000

73

1,1

11,5

2500

71

1,1

8,6

2000

67

0,9

6,9

AMT har tidligere fått litt kritikk for finishen, men den nye utgaven av båten virker gjennomført sådan, og er best i denne testen. Med ekte teak i dørken og lekre grå puter er miljøet fortsatt moderne nordisk. Blant annet har 200 DC to smarte trinn på hver side i cockpit som gjør inn- og utstigning enklere.

U-sofaen akter er komfortabel og gir sitteplass for opp til seks personer. Ved sofaen er det feste for en innleggsplate med pute som gir en liten men brukbar solseng. Produsenten bak AMT bygget tidligere noen av båtene i Yamarinserien, og likhetstrekkene båtmerkene imellom er mange.

Kjører godt

Det mest påfallende er nok kjøreegenskapene, som er en av AMTs fortrinn. I denne testen er 200 DC best i bølgene, marginalt bedre enn Jeanneau.

Grunnen er det 20 grader skarpe skroget som både flyter lett og tåler juling. Hele konstruksjonen kjennes betryggende solid, og bølgene merkbart tammere under kjølen når AMT trimmes riktig.

Bak rattet er det trivelig og oversiktlig, selv om AMT har noe å gå på hva gjelder førerstolkomfort. At AMT er nesten halvmeteren kortere enn OceanMaster merkes nok i interiøret, men ikke i skroget.

Honda BF150 er også testens eneste firetakter; en mer harmonisk, snillere og gjerrigere motor enn Evinruden - selv om den er merkbart tregere ut av startgropen. Den kraftige 150 hk motoren gir uansett fint dreiemoment og en toppfart på 40 knop, noe som kler denne båten fint.

FINT: Ingen overraskelser i AMT 200 DC, men det meste fungerer fint om bord.
FINT: Ingen overraskelser i AMT 200 DC, men det meste fungerer fint om bord. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også