Frauscher Hybrid

Frauscher og Steyr revolusjonerer

De to østerrikske firmaene Frauscher og Steyr har slått sine kloke hoder sammen, og pønsket ut et hybridsystem for bruk i båter.

Publisert Oppdatert

Frauscher har bygd lystbåter i 80 år, og har i den senere tid spesialisert seg på særegne åpne båter på rundt 20 fot. I tillegg har det østerrikske verftet, som ligger idyllisk plassert ved Traunsee i vakre Gmunden, lekt seg med elektrisk drift på noen av sine båter; regler for utslipp og støy er nemlig svært strenge på en del europeiske innlandssjøer.

På Düsseldorf-messen i slutten av januar vil Frauscher - i samarbeid med den kjente motorprodusenten Steyr - vise fram en hybridløsning for båter: Hybrid Propulsion System. Dette skal være første gang et hybridsystem blir brukt om bord i en fritidsbåt.

Frauscher er foreløpig litt tilbakeholdne med den tekniske informasjonen, men systemet skal virke slik at båten kan gå opptil fem knop med elektromotor, og skal derfor egne seg bra til rolig hyggekjøring i trange farvann. Når du trenger mer kraft, startes dieselmotoren på vanlig måte.

På samme måte som i hybridbiler, hjelper elektromotoren dieselmaskinen i akselerasjonsfasen. Det skal ifølge Frauscher gi lavere forbruk og bedre akselerasjon. I tillegg skal elektromotoren eliminere behovet for en egen generator til annet strømforbruk om bord.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag