Test: Jeanneau NC 9 med Volvo Penta D4 260, 2011

Fransk revolusjon til sjøs

Jeanneau satser tøffere enn noen gang tidligere, og lanserer båter som passer norske forhold. Det er Jeanneau NC 9 et godt eksempel på.

Pluss ikon
BASTANT: I krappsjø opp til rundt meteren, går den bastant ¿ og med tyngde ¿ gjennom bølgene.
BASTANT: I krappsjø opp til rundt meteren, går den bastant ¿ og med tyngde ¿ gjennom bølgene. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Mens størstedelen av Europas båtprodusenter allerede har tatt redningsvesten på, fosser Jeanneau mot nye horisonter så produktutviklerne knapt får nattesøvn.

Nye og spennende modeller lanseres på rekke og rad.

Det er nå Jeanneau setter inn støtet - også på motorbåtsiden. Jeanneau og andre franske produsenter har ikke vært de mest innovative når det gjelder design påmotorbåtene.

Men de siste årene har man innsett at harmonisk design må på plass om kundene skal bli varme om hjerterøttene. For å velge en båt har også mye med følelser å gjøre. Man må like båten i tillegg til de riktige funksjonene. For mange har det med litt småforelskelseå gjøre, og da må også utseendet få hjertet til å slå litt raskere.

Akkurat her kommer en harmonisk design inn i bildet. Den nye Jeanneau NC 9 er akkurat en slik båt, og følger den nye designlinjen fra Jeanneau. Den er moderne uten å overdrive.

Designen stemmer og det er fryktelig lett å like båtens utseende. At den i tillegg byr på moderne detaljer og praktiske løsninger skaper et spennende konsept.

NC 9 er en båt som bør passe som "hånd i handske" langs norskekysten.

Her får man alt mange norske båtbrukere jakter på. Bra fartsegenskaper, turbodiesel, voksent akterdekk, flott dekksalong og fulle fasiliteter under dekk.

To separate sovelugare rmed fire gode køyeplasser og separat toalettrom. I dekksalongen sikrer store vinduer flott sikt og en luftig følelse. I taket en stor, elektrisk takluke og ved førerplassen en skyvedør i siden for rask og enkel entring av sidedekket.

KOMFORT: Aktersofa sørger for sittekomforten, og kan skyves i lengderetning.
KOMFORT: Aktersofa sørger for sittekomforten, og kan skyves i lengderetning. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Enkel og moderne

Testdata Jeanneau NC 9

Turtall (rpm)

Fart (knop)

Forbruk (l/nm)

Støy (dBA)

1000

5,4

0,61

63

1500

7,1

1,24

70

2000

8,5

2,09

73

2500

12,1

2,09

73

3000

20,1

1,77

77

3500

25,1

1,74

78

3600

27,1

1,84

78

Tekniske data Jeanneau NC 9

  • Lengde: 9,43 m
  • Bredde: 3,15 m
  • Vekt: 4830 kg
  • Bensintank: 300 l
  • Vanntank: 160 l
  • Kabiner: 2
  • Motor: Volvo Penta D4-260 HP
  • CE-kategori: B-8/C-10
  • Pris fra: kr 1 257 175
  • Pris testbåt: ca. kr 1 500 000
  • www.heitmannmarin.no

Førerplassen er oversiktlig og ryddig med integrert plotter. Frontvindueter stort og buet med flottsikt. To kraftige vinduspussere er standard og skipperstolen er ganske enkel, men gir likevel grei komfort.

En voksen og et barn kan også følgemed i fartsretningen ved at detforreste setet i sittegruppen kanvippes opp og gi et ekstra sete i fartsretningen.

Hele innredningener preget av en enkel, moderne og svært gjennomtenkt innredning. Funksjon er satt i høysetet fremforunødvendige luksuspåfunn. I NC 9 bør det være enkelt med vedlikeholdet i mange, mange år. Midt oppe i alt det gjennomtenkte er vi likevel en smule overrasketover at førerplassen er flyttet frastyrbord og over i babord side.

Bak skipperstolen er et velutstyrt, langsgående pantry med fin benkeplassog mye god arbeidssplass. I styrbordside er så sittegruppen med tobenker mot hverandre og et fintspisebord.

Den forreste benken kanenkelt vippes opp som et sete ifartsretningen. En praktisk løsning vi kjenner godt igjen fra vår langtestbåt Aquador 32 C. Som langt på vei også er en båt man faktisk kan trekke sammenligninger med når det gjelder plass og kabinløsninger.

Med baugpropell og DP-drev, er det ingen heksekunst å manøvrere båten i havn.

Men selv om Aquadoren er en 32-foter og NC 9 er knappe 30 fot, byr NC 9 på overraskende stort volum. Det har sitt utgangspunkt i et voluminøst skrog med høyt fribord og god bredde. Under dekk byr NC 9 på to separate kabiner. En"o wners cabin" forut med en ganske stor, midtstilt dobbeltseng. En fiks detalj her er at køya enkelt kan gjøres 20 cm kortere på dagtid og vips har man bedre dørkplass i kabinen.

VOLUM: NC 9 byr på overraskende stort volum.
VOLUM: NC 9 byr på overraskende stort volum. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den andre separate kabinen ligger i babord side og har en dobbelt, langsgående køye med gode mål. I styrbord side er så toilettrommet plassert og her er grei nok plass med dusjmuligheter. Igjen - planløsningen er arrangert som på Aquador 32 C som vi kjørte kystenrundt for et par år siden.

GREIT: I styrbord side er så toilettrommet plassert og her er grei nok plass med dusjmuligheter.
GREIT: I styrbord side er så toilettrommet plassert og her er grei nok plass med dusjmuligheter. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men romfølelsen er faktisk bedre i NC 9 og den har nok en joker i ermet. I skutesidene er det store vinduer og det bidrar til en enda bedre romopplevelsei kabinene.

Bruker man skyvedøren ved førerplassen ut på babord sidedekk, finner man et nedsenket sidedekkakterover og trinn opp til fordekket. I praksis beveger man seg sikkert på det nedsenkede sidedekket og akterover.

På styrbord side er det trinn opp fra akterdekket og ett radisjonelt sidedekk i normalhøyde. En høy og solid pulpit omkranser fordekket og her er selvsagtluker forut for dregg og tauverk.

Eller plass for anker og elektriskvinsj. En stor skyvedør gir en åpenløsning mot det rene akterdekket og her finnes en fast sofa. Den kanen kelt skyves akterover om man ønsker maksimal plass på dekket, eller framover for maksimal utnyttelseav den brede og integrerte badeplattformen.

Fleksibilitet er et annet stikkord for flere av de nye modellene fra Jeanneau og det kan ikke gi annet enn plusspoeng i sammenhengen.

Under dørken, med tilgang via en stor luke, ligger som standard Volvo Pentas D4-motor på 260 hk koblet til DP-drev. Installasjonene er ryddige og oversiktlige. Og det er mye plass i rommet under dørken. Det gir enkel servicetilgang til motoren og andre tekniske innretninger.

Verdenspremiere

Under vår Nordiske Båttest utenfor Son oppnådde vi 27 knop som toppfart. Noen knop lavere enn det produsenten oppgir, men det kan ha med finjusteringer å gjøre.

For vårtestbåt var en av de aller førsteproduksjonsmodellene, og hadde akkurat hatt sin verdenspremiere på den flytende båtmessen i Sandvika.

SALONG: Her får man alt mange norske båtbrukere jakter på. Bra fartsegenskaper, turbodiesel, voksent akterdekk og flott dekksalong.
SALONG: Her får man alt mange norske båtbrukere jakter på. Bra fartsegenskaper, turbodiesel, voksent akterdekk og flott dekksalong. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testbåten skal vi gi plusspoeng for et gunstig støynivå i hele turtallsområdet. Om man trekker ned til en marsjfart på mellom 25 - 20 knop, klarer man seg med et dieselforbrukpå 1,74 - 1,77 liter pr nautisk mil og det er helt akseptabelt.

Båten reiser baugen lite etterhvert som farten økes, og den ligger svært rolig og stabilt i hele fartsområdet.

Det har selvsagt nær sammenheng med "wide-body"-skroget. Under testen fikk vi ikke testetbåten under barskere forhold, men i krappsjø opp til rundt meteren, går den bastant - og med tyngde - gjennom bølgene.

UVANLIG: Førerplass på babord side er noe uvanlig, men fungerer greit.
UVANLIG: Førerplass på babord side er noe uvanlig, men fungerer greit. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 09/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også