Magellan

For alle behov

De første navigatorene med trippelkart er på markedet. Magellan CrossoverGPS holder det den lover.

Sist oppdatert

At flere av de største GPS-produsentene satser på GPS-mottakere med kartografi for både leia og landeveien, er ikke noe nytt. Men å finne en håndholdt kartplotter som takler både sjø, vei og utmark byr på større utfordringer. Noe av problemet med sjø/vei-produktene, er at de har hatt begrenset brukervennlighet; skjermene har vært for små til praktisk bruk på sjøen, og de største blir for voldsomme på dashbordet i bilen.

Nå er de første fullblods enhetene med trippelkart kommet på banen. Vi har testet Magellan CrossoverGPS. Denne har 3,5 tommers dagslysskjerm, noe som etter vår mening kan holde til praktisk maritim bruk. Samtidig er dette en relativt god skjermstørrelse både til bil- og fjellturbruk.

Vi har lagt vekt på brukervennlighet i båten, på landeveien og på tur i utmarka. Generelt kan vi si at vekt og strømforbruk er sentrale kriterier samt prosessorkraft og kartografi. Men ikke minst har vi vurdert om enheten faktisk virker etter intensjonen.

Til sjøs

På sjøen er minimumskravet at enhetene klarer todimensjonal visning med nord opp (noen plottere kan streike dersom du prøver deg med tredimensjonal visning og baug opp). I tillegg bør ruteplanleggingen være intuitiv, så man ikke må bla for mye i håndboka. Og skjermen bør være godt lesbar både dag og natt.

Magellan CrossoverGPS er relativt enkel å bruke på grunn av sin trykkfølsomme skjerm, men dette har sin pris i form av noe redusert lesbarhet. I sollys er det ikke alltid like enkelt å skille fargene fra hverandre, og den matte overflaten kan merkelig nok gi kraftige reflekser.

Magellan bruker Bluenav-kartografien levert på SD-brikker. Disse sjøkartene fremstår som fullt brukbare og godt tilpasset prosessorkraften, men en viss tilvenning kreves.

På vei

På veien bruker de flest å kjøre med kurs opp, og gjerne med tredimensjonal kartvisning og stemmestyring. I tillegg forventer vi intuitivt adressesøk og automatisk omruting i tilfelle du kjører feil. Ekstrafunksjoner som blåtann og musikkavspilling anser vi som lite relevante.

Turplanleggingen gjøres best unna før kjøreturen starter. Har du først kommet deg inn i rett program, har du ikke mye å frykte her.

Crossoveren er litt treg med å hente seg inn igjen etter en tunnelltur, men på den annen side er den enkel å starte opp med; tre store selvforklarende ikoner lar deg velge mellom sjø, vei eller terreng.

I fjellet

En god topografiplotter bør kunne matche papirkart - med koter (høydelinjer) med meterangivelse, samt navn og høyde på fjelltopper, slik at du kan se dem i landskapet. Magellans topografiske kart holder mål.

Her blir det i første rekke batteriet som setter begrensningen. Det oppgis å ha en levetid på åtte timer, men dette bør tas med en klype salt. Våre tester viser at du kan regne med halvparten, men går du deg bort i tåka, har dette absolutt sin funksjon som backupløsning.

Å gå tur med Crossoveren går fint, siden den veier 225 gram, og det byr ikke på utfordringer for prosessorens regnekapasitet å vise din posisjon.

Klikk.no mener:

Magellan CrossoverGPS er oppfølgeren til deres Roadmate-serie. I båten gjør den en grei innsats både ved natt- og dagslyskjøring. Den har et godt synlig bilde, også fra siden. Crossoveren leverer det den lover og kvalitetsinntrykket holder seg etter hard bruk. Den er relativt rimelig, med en pris på drøyt 4000 kroner. Men du må i tillegg kjøpe sjø- og topografikart.

Mer informasjon: www.magellan.as

Denne saken ble første gang publisert 25/10 2007, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også