Fairline Targa 52

Havets jaguar

Fairline Targa 52 er lekker, stilren og solid. Med en prislapp fra rundt 8 millioner, er ikke dette noe for hvermannsen.

Sist oppdatert

Om båten

Fairline Targa 52 er en stor luksusbåt med pris på rundt 8 millioner kroner. Det gjør selvfølgelig sitt til at den henvender seg til en liten og eksklusiv kundegruppe, der skreddersøm og helt personlige vurderingskriterier er avgjørende for hva man velger. Det finnes flere konkurrenter til Fairline Targa 52, der Windy 52 Xanthos er den eneste norske utfordreren

Sjøegenskaper: 5

Fairline Targa 52 har et kraftig og harmonisk skrog. Vi har skyhøye forventninger til sjøegenskapene - og blir ikke skuffet. En 16,5 tonn tung båt vil aldri kunne fremstå som lekende lett å kjøre, men Fairline Targa 52 kjennes overraskende lettmanøvrert og presis.

Båten går stabilt, slik en akseldreven båt skal gjøre, men er likevel ledig og krengevillig i svingene. Og bølgene vi møter på denne blankpolerte dagen blir knust uten nevneverdige anstrengelser.

Førerplass: 3

Når det gjelder førerkomforten, som selvsagt er viktig i en kjørebåt som Fairline, hever vi pekefingeren en smule. Førerergonomien holder dessverre ikke mål, instrumenteringen er uoversiktlig og dashbordets design er ikke spesielt spennende. At listene i det buede overbygget hindrer god utsikt er dessverre også sjenerende. Vi får trøste oss med at linjene er pene.

Uteplass: 4

Fairline Targa 52 har en innbydende og rommelig cockpit som skjermes av en elektrisk styrt hard-top. På fine dager er det bare én innstilling som gjelder, og det er helt åpen. Da kan et respektabelt antall passasjerer nyte solen i den kunstskinnkledde sittegruppen på babord side; om det da ikke skulle være plass igjen i den enorme, todelte solsengen over motorrommet og jollegarasjen.

Cockpiten er praktisk og rydding, men for en båt i åtte millionersklassen er dessverre sittekomforten utilstrekkelig. Rent bortsett fra Recaro-setene - som i testmodellen var fastmontert som ekstrautstyr - tilbyr ingen av sitteplassene forventet komfort.

Inneplass: 6

Under dekk har Fairline 52 Targa innredningen i epoxydekket kirsebærtre og hvitt skinn. Det er klassisk og lekkert, og salongens svulstige sofa hever inntrykket ytterligere. Det heldekkende ullteppet i dørken gjør det lunt og lyst.

På styrbord side er det satt opp en kvadratisk bysse med alt av utstyr og tilstrekkelig stuverom. Et middagsselskap for seks personer har plass nok. Begge gjestelugarene under cockpit er innredet med to enkeltkøyer. Stuveplassen er det lite å utsette på, spesielt i lugaren på babord side.

Båtens to baderom er lekre og innredet med flotte, grønnfargede dusjkabinetter. Ett av dem er forbeholdt den gjennomførte kapteinslugaren foran. Det andre er plassert fremfor byssa og er ment som fellesbad for gjestene.

Motor: 5

Fairline 52 Targa leveres med akseldrift og dobbeltinstallasjon med ulike ytelsesversjoner av Volvo D12. Det gir totaleffekt på 1230, 1350 eller 1430 hk. Toppfarten oppgis til henholdsvis 33, 34 og 36 knop.

Med dreiemoment på til sammen 4800 Nm for den største motoren tilsier det et enormt skyv, som også kommer godt med for å få fart på båten. D12-maskinene virker velegnet for båttypen.

Fart: 5

Med 2x Volvo Penta D12 på til sammen 1430 hk, gjør Fairline 52 Targa 36 knop i toppfart. Det er fort i hvilken som helst båt, og føles imponerende i et så stort og tungt fartøy.

Akselerasjonen er som et fly under takeoff, litt treg i begynnelsen, men kraftfull når de 12,1 liters rekkesekserne for alvor tar tak. Motoriseringen virker mer enn tilstrekkelig til båten.

Økonomi: 2

Det er ikke noe ved Fairline 52 Targa som gjør akkurat denne båten kostbar i forhold til konkurrenter, men i denne båtklassen skal du ikke bare ha råd til å kjøpe båten. Alt fra drift til opplag og vedlikehold koster store penger og er forbeholdt noen ytterst få.

Fairline Targa 52 er et imponerende fartøy, som byr på egenskaper som burde tilfredstille de mest kresne båtbrukerne. Vi er mest imponert over kvalitet, sjøegenskaper og plassforhold.

Pris fra 8 millioner, m/ Innenbords Volvo Penta 1430 hk. Fairline Norge: www.fairline.no

Denne saken ble første gang publisert 18/07 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også