Torqeedo Cruise 4.0 R

Elmotor vil tukte 9,9-en

Nå har tyske Torqeedo kommet med en elektrisk påhengsmotor som skal kunne matche 9,9-hesteren.

Pluss ikon
MILJØVENNLIG BÅTLIV: Denne tyske oppfinnelsen fra Torqeedo skal kunne by på samme skyvet som en bensindrevet 9,9-hester.
MILJØVENNLIG BÅTLIV: Denne tyske oppfinnelsen fra Torqeedo skal kunne by på samme skyvet som en bensindrevet 9,9-hester. Foto: Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert
Foto: Foto: Produsent

Nå går det fort framover på den marine elektrofronten. Tyske Torqeedo mener i alle fall at de har laget en elektrisk utenbordsmotor som kan by på samme skyvekraften som en 9,9-hester.

I tillegg skal nå rekkevidden har blitt så pass at vi snakker om noe som faktisk kan brukes i virkeligheten!

Torqeedo Cruise 4.0 R som den heter, har fått innebygd GPS, og er også rigget for "fjernstyring". For øvrig er den relativt lik forgjengeren Cruiser med 6 hestekrefter.

Les også:

Frauscher hybrid: Leker med fremtidsbåten

Båtverdenens svar på Think

Skyv på 2 kW

Ifølge dem selv er det ingen andre i markedet som kan matche denne maskinen per dags dato. Den trekker 4 kW med en spenning på 48 volt, og dette skal resultere i et skyv på rundt 2 kW, altså et effekttap på 50 prosent.

7-kilos kajakkvariant

Samme produsent har også noe til kajakkfolket: Torqeedo Ultralight. Denne modellen er spesielt utviklet for kajakk, og her får du én hestekraft i opptil 5 timers gange på sakte fart eller en halvtime med fullt kjør.

Hele settet skal ikke veie mer en syv kilo, derfor navnet ultralett.

Les også:

Test av kajakker

Stor test av kanoer

Prisen er ikke klar hos den norske importøren Watski/www.watski.com, men på de svenske Watski-sidene koster den tilsvarende modellen Cruiser vel 20 000 kroner.

For mer informasjon: www.torqeedo.com

Les også:

Alle våre båttester

Denne saken ble første gang publisert 26/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også