Beneteaus nye GT-serie

Dobbelt nytt fra Beneteau

Det er duket for endringer i den store sportscruiserserien fra Europas største båtbygger. Her er de første bildene.

SKISSE: Her er de første tegningen av den nye GT-serien til Beneteau, som er basert på Monte Carlo-serien.

SKISSE: Her er de første tegningen av den nye GT-serien til Beneteau, som er basert på Monte Carlo-serien. Foto: Beneteau

Publisert Oppdatert
LYST: Lysere fargevalg og layout skiller seg fra forgjengeren.

LYST: Lysere fargevalg og layout skiller seg fra forgjengeren. Foto: Beneteau

Franske Bénéteau konverterer sin Monte Carlo 37 til nye Flyer Gran Turismo 38. Monte Carlo 27 og 32 utgår videre til fordel for nytt medlem i serien som Beneteau kaller Flyer GT 34. Flyer GT 34 presenteres på Parismessen før jul. Flaggskipet og prototypen på 11,46 meter og syv tonn blir i disse dager vist fram på ulike båtmesser rundt om i Europa, blant annet i Cannes og Genova.

Senter

Blant de største nyhetene som kan trekkes fram er den nye sentraliserte styreposisjonen. Førerplassen er dermed midtskips. Dette skal være blant det viktigste designgrepene som er tatt om bord. Dette er også en grei måte å frigjøre litt dørkplass i cockpit. 34-foteren får en konvensjonell løsning til styrbord.

Sporscruiser

Utover dette satses det som navnet tilsier videre på sportslige turegenskaper med to ganger 300 hestekrefter fra Volvo Penta i standardutgaven hos størstemann. Videre legges det opp til fire kaste køyeplasser med dobbeltvariant i baugen og kokemulighet under fordekk.

LILLESØSTER: Lillesøster GT 34 er ventet før jul.

LILLESØSTER: Lillesøster GT 34 er ventet før jul. Foto: Beneteau

Air Step

I undervannsskroget beholdes Bénéteaus Air Step-teknologi, som sørger for luftsmøring under fart. Over vannlinsjen endres fargevalget.

Pris

Norske priser for standartutgaven av 38-foteren ser ut til å lande på 2 000 098 fra importøren Normar, noe som er svært tett på Bavarias 38-foter i samme klasse som vi har testet.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning