Delta 40 WA

Sprekt

Svenske Delta 40 WA fortjener en plass i det gode selskap.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Solid

+ Kjørevillig

+ Lekker finish

- Litt for liten vindskjerm på miniflybridgen

- Skrogstøy under fart

Konsept

Delta er et relativt ungt merke, med produksjonsstart i 1999, og importen til Norge kom ikke i gang før så sent som i fjor. Sent, men godt, kan vi legge til. For dette er en spennende konstruksjon som føler etablerte styrehuskjemper som Targa, Nimbus og Nord Star på tenna.

Men samtidig tilfører Delta en ny dimensjon til konseptet: 40 WA har et utpreget racingelement med et skarpt, steppet skrog og aggressive, tidsriktige linjer.

Sjøegenskaper: 6

Med et skarpt, midtsteppet skrog som er vakuumlaminert med vinylester og divinycell, er Delta 40 WA en mildt sagt aggressiv utfordrer i turbåtklassen.

Den er en frisk og solid kjørebåt med presis og rask respons, størrelsen tatt i betraktning.

Faktisk er dette en båt som føles langt mindre i sjøen enn den er, noe som også skyldes båtens lette vekt.

Førerplass: 5

Førerposisjonen i Delta 40 WA holder en høyere standard enn hos noen av konkurrentene, og vitner om at kjøregleden står i fokus. Et grått, skråvinklet og formløst dashbord er kanskje ikke det mest spennende, men stort mer praktisk og oversiktlig blir det ikke. Dessuten passer det fint inn i den ellers så rene og moderne interiørdesignen.

Når også førersetet er behagelig, ergonomien upåklagelig og utsikten gjennom den negativt vinklede frontruten fin, har ikke båtføreren mye å klage over. Copilotbenken for to kunne imidlertid godt hatt en bedre sitteklaffunksjon, og det ellers så smarte kartbordet burde hatt et gjennomsiktig deksel, men ellers får også babordsiden mer enn godkjent.

Uteplass: 4

Styrehuset i Delta 40 WA har dører på begge sider, og vel ute på sidedekkene er fremkommeligheten fin, ikke minst på grunn av noen velplasserte støtterekker.

Akterdekket er stort og brukervennlig, men om vi skal være strenge, er ikke de uttagbare bøylene som skiller akterdekk og badeplattform spesielt praktiske; her blir det for kronglete å komme seg inn og ut.

I likhet med Targa har Delta en miniflybridge med sitteplasser for tre. Her oppe er det fint å sitte, men den lille vindskjermen dekker for dårlig mot fartsvinden. Førerplassen inne er totalt sett å foretrekke.

Inneplass: 4

Under tak har Delta 40 WA en klassisk, mørk innredning i teakfiner, med unntak av dørken, som er dekket med såkalt bamboo-tre. Kombinasjonen fungerer fint. Salongen har en babordvendt, L-formet aktersofa med et rektangulært, fastmontert bord med klaffer. Sofaen kan forlenges mot styrbord ved hjelp av en nedfellbar klaff, hvis puter enkelt stuves vekk etter bruk. Sittegruppen gir fin komfort og godt utsyn for passasjerene, men det skorter på plassen om man er flere enn fire spisende her bak.

Under dekk finner vi et praktisk og pent toalettrom med dusj og, vis-à-vis, et uvanlig forseggjort pantry. De små marmorflisene i veggen gir assosiasjoner til et designerkjøkken av moderne format, men mikrobølgeovnen mangler; den hadde vært prikken over i-en.

Helt foran finner vi som ventet kapteinslugaren, som har en godkjent ståhøyde på ca. 1,90 m, men som nok er en tanke mindre enn i 40-fotere flest. Komforten er uansett bra, og køya behagelig for to. Skapdørene her inne har nok blitt ofret på designerens alter: De rene flatene er kanskje elegante, men uten skikkelige håndtak er de irriterende tungvinte å åpne.

Akter og ned noen trinn finner vi gjestelugaren, i samme lekre, kontinentale stil. Den er innredet med to atskilte køyer, der den ene fungerer fint som sofa. En egen vask for gjestene er smart. Vi savner bare et klesskap eller to her inne, og kanskje noen centimeter mer i takhøyde.

Motor: 5

Legger man 40 WA i drøye 30 knop, og lar D6'ene få kose seg rundt 3000 o/min, er gangen lett, effektiv, og etter sigende svært så økonomisk. Det er nok krefter å hente ut av klumpene der bak.

Fart og støy: 5

Med to D6-350 i motorrommet får Delta 40 WA et usedvanlig kraftig fraspark, og nålen stopper ikke før vi når 45 knop og 3600 o/min.

Men når det gjelder skrogstøy under fart, har Delta Powerboats AB en utfordring å ta tak i. Fordi dette generelt sett er en behagelig stille båt å cruise rundt i, blir resonanslydene fra bølgeslagene nede fra byssa desto mer sjenerende.

Delta har lagt ned støymatter under dørken, men dette er åpenbart ikke nok, noe verftet sikkert er klar over. Da bør det ikke gå så lenge før dette er utbedret.

Økonomi: 5

Delta lover økonomisk gange med sine D6 motorer. Båten er ikke billig, men her får du verdi for pengene.

Delta 40 WA er en relativt kompromissløs turbåt for fire personer som stiller krav til komfort, god finish og fine kjøreegenskaper. Stilmessig kan båten betegnes nærmest som en krysning mellom Targa og Nimbus, og den vil nok også kunne stjele noen kunder i dette segmentet.

Pris: 3995000 m/ 2 x D6 350 Volvo Penta. Smart Powerboats: www.powerboats.no

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Delta 40 WA er en spennende og eksklusiv nykommer i styrehusklassen, en båt som i første rekke vekker oppsikt med et kraftig og kjørevillig skrog.

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Delta
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning