Test av bowrider - rask båt for familien

De beste bowriderne

Perfekt krysning mellom skjærgårdsjeep og daycruiser. Her er våre favoritter.

Sea Ray 230 Select

Sea Ray 230 Select Foto: Finnes, Fredrik

Publisert Oppdatert

Om ikke bowrideren er den mest populære landstedbåten i Norge, så burde den i alle fall være det.

Ingen småbåttype gir flere komfortable sitteplasser per fot, samtidig som man sitter godt beskyttet mot fartsvind og sjøsprøyt bak rattet, akkurat som i en liten daycruiser.

Dessuten har de fleste en brukbar kalesjeløsning som gjør utfluktene litt mer vanntette.

Les mer:

Fem favoritter for familien

Disse knutene må du lære deg

Sitteplasser

Men som med de fleste andre båttyper skiller bowriderne seg ganske markant fra hverandre.

Spesielt fokuset på sitteplassene foran konsollen varierer, og dette er naturlig nok vesentlig når man først går til innkjøp av en båt med delt konsoll og sittemulighet i baugpartiet.

Prisene

Størrelser, utforming, sjøegenskaper og pris varierer båtene imellom. I så måte vil smak og behov være avgjørende når du går ut og handler bowrider før fellesferien.

Det er viktig å ha fokus på hva du faktisk trenger, og hva som fungerer best til en penest mulig pris.

Rimelige 2008-modeller

Det er fortsatt mulig å skaffe seg 2008-modeller til godt reduserte priser, så "krisetider" som dette er absolutt ingen ulempe for dem med litt midler til overs.

Les mer:

De beste skjærgårdsjeepene

Se alle våre båttester

Yamarin 53 BR med Yamaha F100

Cirkapris: 304.000 kroner

Lille Yamarin 53 BR er en folkefavoritt. Årsaken er enkel: Dette er en ryddig, solid, pen og komfortabel båt. Dessuten er den praktisk i bruk. At dette er en liten bowrider merkes imidlerid mest på sitteplassen foran i båten, som ikke gir komfort for mer enn to voksne eller tre barn. Her fremme sitter man uansett fint og beskyttet.

At designerne selv bruker båt, er også skroget en klar indikasjon på. 53 BR er myk i sjøen, og både kompakt og stødig nok til å tåle 100 firetaktshester. Samtidig er den lettrimmet og leken, men ikke vilter nok til å skremme passasjerene om bord. Når det er sagt skulle også en 80 hk motor holde lenge, da vil toppfarten falle til rundt 35 knop. Bak rattet sitter jeg uansett som i en gokart: Lavt, stabilt og trygt. Ergonomien er bra og støtten god i de voluminøse stolene.

Selv om 53 BR er en fin båt, har denne også forbedringspotensial. Båten burde hatt et nytt dashbord, for her finnes ingen naturlig plass for innfelt kartplotter, samtidig som at instrumentene fra Yamaha står for langt fra føreren.

Les mer om båten her

Nordkapp Avant 600

Cirkapris: 331.500 kroner

Yamarin 53 BR

Yamarin 53 BR Foto: Finnes, Fredrik

Nordkapp har alltid satset på kvalitetsfølelse, og Avanten skiller seg ikke ut her. Selv med teaklaminat i dørken ser båten påkostet ut, og det er ingen som kan matche komforten i akterbenken, som har utmerket lårstøtte. Detaljene er fine og solide, og dashbordet utmerker seg med god plass til Evinrundes nye digitale instrumenter og en firetommers kartplotter fra Garmin.

600 Avant er en solid båt i sjøen. Den har et letthåndtert og presist skrog som går mykt og udramatisk, og som knapt nok har noen planingsterskel. Likevel er det to ting ved denne båten som gjør at den kjennes litt ukurant: For det første er ikke førerergonomien bra nok, med lavt plassert ratt og dårlig plass for beina. Det andre har med step'et akter i skroget å gjøre: Båten blir gående flatt i sjøen og er lite trimmevillig, og dersom man har vekt i den fine sittebenken foran konsollene, blir båten noe fremtung. Skroget kan betegnes som et slags kompromiss som skal takle motorer fra 75 og helt opp til 150 hk. Spørsmålet er om folk flest har behov for toppmotoriseringen.

Les mer om 600 Avant her

Sting 570 BR

Cirkapris: 328.000 kroner

Årets nykommer, kan vi nesten kalle dette merket. Splitter nye Sting er Evinrude-importør Fische Marine sitt eget merke, og på grunn av et tett samarbeid med Nordkapp Boats blir både Sting 570 BR og 570 DC bygget på Nordkapp sitt verft i Polen.

Nordkapp Avant 600

Nordkapp Avant 600 Foto: Finnes, Fredrik

Båten ser både svulstig og lite offensiv ut, men innvendig er den krydret med lyse farger, et trivelig teaklaminat i dørken og fine, myke puter i kunstskinn. Dermed gir den et godt førsteinntrykk, uten å love mer enn den kan holde.

Med en 115 hk gjør båten over 35 knop, men uten at man kjenner noen store protester i skroget. Det gir mer enn bestått karakter, også fordi båten griper fint i svingene uten verken å lugge eller slenge for mye på hekken.

Det som gleder mest med denne båten, er helheten. Cockpiten er familievennlig med høyde fribord, gode seter og to fine, oppfellbare bord. Det elektriske virker ryddig utført og batteriet har egen lomme under aktersofaen. Og så har man ikke glemt den fine fenderholderen i siden av konsollen, eller kalesjegarasjen bak sofabenken. Når også sjøegenskapene er lovende, har prisgunstige Sting 570 BR folkebåtpotensial fremfor noen. Du kan ta med deg en båt for 328 000 kroner (115 hk).

Les mer om 570 BR her

Bayliner 111 GT

Cirkapris: 219.000 kroner

111 Gran Turismo er avløseren til verdens mest solgte bowrider, Bayliner 175. Båten er naturlig nok nesten identisk med originalkonseptet. En stort enklere båt får du ikke med innenbordsmotorisering - faktisk er også interiøret skrekkelig likt hva man så i båtene på 1960-tallet. Dermed skiller 111 GT seg ganske markant fra de nordiske konkurrentene i klassen.

111 GT er kort fortalt en vannsportbåt.. En minimal badeplattform med vannskikrok og badestige gjør nytten. Stuv er det høyst sparsommelig med, med unntak av rommet under dørken, der vannski, brett, tau og fendere får plass. Det mest avanserte med denne skuta må være at man kan senke de to sammenhengende setene og få en slags solseng ut av det. Ikke veldig komfortabelt, men det funker.

Sting 570 BR

Sting 570 BR Foto: Finnes, Frederik

Bayliner 111 GT går overraskende bra i sjøen. Dette er en typisk amerikansk skrogløsning med relativt brede chines for løft og sidestabilitet, men båten kjennes likevel ganske myk og kompakt i sjøen. Med 135 bensinhester er den klassens mest lekne, en skikkelig ungdomsbåt med god trøkk i motoren, fin og lett servostyring og en nesten vannjetliknende prestasjon i svingene. Det vi savner da er skikkelig sidestøtte i førerstolene, plass til en liten plotter på dashbordet, samt noen støydempende bomullsdotter å stikke i øra.

Med bensimotoriseringen koster båten fra 219 000 kroner.

Les om 111 GT her

Sea Ray 230 Select

Cirkapris: 500.000 kroner

Det er liten tvil om at amerikanerne er best på bowridere. På den andre siden av "dammen" selges det faktisk bowridere over 30 fot, noe vi ikke ser så mye til i våre farvann, men som faktisk er helt suverene sommerbåter.

Sea Ray 230 Select er en flott bowrider med tunge, amerikanske kjøreegenskaper og fokus på komfort og solskinnsmodus. En skikkelig V8'er under solsengen akter gjør sitt til at dette blir morsomt. Dette er riktignok ikke den ryddigsta båten, og finishen kan lett bli bedre, men for dagsturer til skjæret er dette en vinner.

Les om Sea Ray 230 select her

Cobalt 2000

bayliner 111 GT

bayliner 111 GT Foto: Finnes, Fredrik

Cirkapris: 460.000 kroner

Dette må være blant de aller beste båtene vi har kjørt i klassen. Tunge og solide Cobalt 2000 er et 20 fots godstog i sjøen - kompakt, stabil og forutsigbar. Dette er en båt som tåler mye motorisering, og har høyt fartspotensial, men som er trygg nok å kjøre for alle. Du kan ikke gjøre så mye galt i en Cobalt.

Når du i tillegg har et finishnivå og en kvalitet langt over normalen, gjør det heller ikke så mye at prisen er litt stivere. Komfort for familien er stikkordet.

Båten kommer standard med en 220 hk 4,3 l Mercruiser, da koster den i dag rundt 460 000 kroner.

Les mer om Cobalt 2000

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag