Jeanneau Sun Odyssey 41 DS

Cruise-komfort på egen kjøl

Franske Jeanneau treffer godt med sin nye turseiler, i den populære 40-fotsklassen.

Sist oppdatert

Vi starter med litt undring: Hvorfor har 40-fotsstørrelsen blitt så populær?

- Vi har stor tro på at også vår nye Sun Odyssey kommer til å bli en populær seilbåt i Norge, sier produktutvikler Erik Stromerg fra Jeanneau.

Importøren Heitman Marin i Drøbak bekrefter at 40-foteren er blant de mest solgte størrelsene.

Før vi går om bord viser Stromberg til tidligere gode leveranser til de nordiske landene. Franskmannen med det svensk-klingende navnet er selv en ivrig seiler og kjenner de nordiske forholdene godt.

Vel, da er det bare til å kaste loss for å finne ut mer.

Like, men ulike

Nye Jeanneau har fått navnet Sun Odyssey 41 DS. For videre å rydde litt opp i modellbetegnelsene deres, kan vi først som sist skyte inn at den litt lettere båten, men ellers identiske Jeanneau 409, ble lansert i 2010 som første modell ut i den nye Sun Odysseyserien.

Senere kom det en 37-,43- og 50-foter, og i høst også en ny 46-foter. I fjor ble Sun Odyssey 44 DS lansert, og den har det samme skroget som Sun Odyssey 439.

Poenget er at båtene er svært like, men hvor DS-serien er mer rigget for komfort, langtur og familiebruk.

LYS: Salongen får inn veldig mye lys, noe som gjør det trivelig å oppholde seg under dekk.
LYS: Salongen får inn veldig mye lys, noe som gjør det trivelig å oppholde seg under dekk. Foto: Terje Haugen

Komfortabel turbåt

FOTO: Terje Haugen
FOTO: Terje Haugen

Verftet har altså brukt det eksisterende skroget fra 409, som kjennetegnes lett ved knekkspantet og det brede akterskipet.

Her har de nemlig utnyttet plassen til en rommelig og lekker akterkabin, som er tilknyttet et forseggjort bad og dusj.

Gjestelugaren forut har også fått ei skikkelig køye, med lett tilgang på bad og dusj, men naturlig nok mindre enn det rederen har til disposisjon akter.

Salongen imellom har fått mange smarte bekvemmeligheter. En skikkelig U-benk til styrbord side sammen med bysse og kortbord ved leideren.

Her er det lett å komme seg fram, mye stuveplass innfelt i skottene, og det er i tillegg mye lys som slipper inn.

Rikelig med plass for en voksen familie med andre ord, og dermed en ypperlig ferieplattform.

Lettseilt

Så, hvordan seiler hun? I brisen kan du under optimale kurser regne med å logge fra 5 til 7 fine knop gjennom vannet med standardriggen på plass.

Tekniske data Jeanneau 41 DS

  • Lengde (LOA): 12,34 m/40,49 fot
  • Bredde: 3.99 m
  • Deplasement, lett: 7 860 kg
  • Standardkjøl: 2,1 m
  • Drivstoffkapasitet: 200 l
  • Vannkapasitet: 330 l
  • Motor: Yanmar 40 hk
  • Konstruksjonskategori (CE): A7/B8/C10 (under arbeid)
  • Design: Philippe Briand - Jeanneau Design
  • Seilareal, standard: 66.7 m²
  • Pris, basisversjon: 1,3 millioner kroner
  • www.heitmannmarin.no

Basisriggen består av et rullestorseil og selvslående fokk, med en 2,1-meters kjøl under. Dette gir ikke skremmende mye trykk i riggen, men det er fort gjort å slenge på mer duk i form av en asymmetrisk genakker for mer fart i lite vind, noe vi fikk prøvd under testen.

Men det blir samtidig mer å holde styr på for oss som liker ukomplisert turseiling med storseilet rullet på plass i masta med noen raske knappetrykk.

Sportslige tillegg kler kanskje søsterbåtene med talletternavnet bedre.

Uansett er båten laget slik at får du rikelig med muligheter til å utvide rigg og seil senere, om behovet skulle oppstå.

Båten kommer med rullestorseil som standard, doble ratt og med tyskerskjøte ledet bak i cockpit for enkel håndtering av storseilskjøte fra styreposisjon.

Orden i sysakene

Motorvinsjene gjør den praktiske turseilingen overkommelig, med lett kontroll på de andre skjøtene i den store cockpiten. Dekket er stort sett fritt for tauverk, ettersom øvrige skjøter og fall er trukket gjennom integrerte kanaler i overdekket. Den lille Yanmaren på 40 hk holder grei styrefart på skuta, og byr ellers på tilstrekkelig med motorkraft for de vanligste havnemanøvrene.

SMIDIG: Kjenner du forholdene godt, er hun smidig nok til kunne ta seg fram i lekre naturhavner. FOTO: Terje Haugen
SMIDIG: Kjenner du forholdene godt, er hun smidig nok til kunne ta seg fram i lekre naturhavner. FOTO: Terje Haugen

Rosinen i pølsa er 360 dokkingsystemet som gjør at du kan styre båten med en joystick. Det fungerer tilnærmet perfekt for manøvrering av stor seilbåt i trang havn. Dette er imidlertid ikke standard. Lista over tilleggs- og ekstrautstyr bør for øvrig studeres nøye, om du ikke går for en pakkeløsning.

KOMFORT: Akterlugaren er trolig klassens rommeligste, og byr på overlegen komfort. FOTO: Terje Haugen
KOMFORT: Akterlugaren er trolig klassens rommeligste, og byr på overlegen komfort. FOTO: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 19/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også