Cranchi 32 Zaffiro

Litt for de fleste

Assosiasjonene går i mange retninger. Zaffiro passer nemlig ikke helt inn i det etablerte klassene, men henter litt fra flere.

Sist oppdatert

Brede dollbord og høy rekke rundt hele båten - kan vi kalle den en walkaroundbåt? Et gedigent akterdekk gir assosiasjoner til amerikansk fiskebåt. Senterplassert styreplass leder tankene i retning av en fullblods racer.

En tur under dekk bringer fram turbåtfølelsen. Nei, det er ikke lett å finne en bås å putte den inn i. Spørsmålet blir heller i hvilken grad den klarer å hente det beste fra hver kategori.

Bredt akterdekk

Det som gir det sterkeste førsteinntrykket er akterdekket. Med en bredde på 3,6 meter får man store flater. Dette er drømmeplassen for ivrige fiskere, sportsdykkere eller andre som trenger god plass.

Et middagsselskap for åtte eller et cocktailparty for tretti er også en mulighet; blir det trangt, kan mange trekke ut på badeplattformen. Den ligger på samme nivå som dørken og fremstår dermed som en del av utearealet.

Noe designsmykke er den ikke, men funksjonaliteten oppveier dette, og her kan man også bakke inn til brygger uten å være redd for at drevene treffer bryggestolpene.

Tilgangen til sidedekket er god på begge sider, og de brede dollbordene gjør ferden fremover til rene spaserturen. Foran på dekk er det satt av plass til en stor solpute, og i rekka finner vi integrerte fenderholdere. Helt i baugen er det overraskende nok en åpen rekke og dessuten et trinn i ankerholderen for å lette ilandstigningen.

Det er nesten så vi tror at konstruktøren har loggført en båtferie i Norge. Ankeret legger beslag på rommet i baugen, så fortøyningstauene plasseres best akter.

Føreren i sentrum

Senterplassert førerplass er nærmest blitt et varemerke for Cranchi. Så også her; ett trinn opp fra akterdekket er det en toseter midt i båten. Setene kan ikke justeres, men kan vippes opp for stående kjøring. Kombinert med en bøyle til å sette føttene på, blir det likevel passabelt for de fleste.

Noe vi er mindre fornøyd med, er de hvite flatene under vinduet - det betyr mye refleks og dårlig sikt. Med kun én vindusvisker kan man her fort få problemer med sikten på dager hvor kalesje er tingen. Et mørkt teppe under vinduet og noen defrosterdyser vil gjøre underverker i den sammenhengen. Mer pusserkapasitet vil kreve for mye ombygging.

Man har imidlertid god oversikt over hele båten, uten dødsoner, så havnemanøvrer blir relativt uproblematisk, og med to motorer og baugpropell er det greit å komme inn dit en ønsker.

Forbilledlig instrumentbord

Instrumentbordet anbefaler vi alle designere å ta en titt på. Det er pent og oversiktlig, og man har satt av plass til rikelig med elektronikk; to 8-tommersskjermer går fint, pluss autopilot og enda litt til. I tillegg finner vi en seksjon med mange smarte smårom og et 12 V strømuttak sentralt plassert. Og jammen har man ikke satt av plass til papirkart også, over nedgangen til kabinen. Ikke midt i siktelinjen, men vi gir absolutt godkjent for det.

Det er ingen racerbåt vi har med å gjøre; med standard motorisering gjør den 32 knop. Motorvalget er enten 2x V6 bensin eller 2x Volvo D4-225 diesel, hvor sistnevnte er det eneste fornuftige valget.

Vi fikk ikke utfordret den i stor sjø, men båten styrer stabilt og holder en fin linje. Den store bredden kan bety noe hardere gange i sjøen, men slik vi kjenner Cranchi fra tidligere, tror vi sjøegenskapene er godt ivaretatt.

Trivelig midtlugar

Den senterplasserte styreposisjonen betyr at nedgangen er plassert helt ut på babord. Det gir plass til en liten og praktisk bysse midtskips, hvor man tilbys to gassbluss, vaskekum og kjøleskap.

Sitteplassen er en C-formet benk på babord. Her kan det plasseres et bord - den eneste faste spiseplassen om bord.

På kjent Cranchi-vis, er det heller ingen separat forpigg. Det gjør at plassen nede virker større enn båtstørrelsen skulle tilsi. Skal voksne sove forut, må deler av sofaen heves for å få full lengde, men til unger fungerer det uansett. Et forheng stenger av lyset fra salongen hvis ønskelig.

Midtlugaren har ståhøyde ved inngangen, et fint skap, egen dør inn til toalettet og en liten benk som kan være kjekk å ha. Senga er bred, og ettersom lugaren er gjennomlyst, blir dette et overraskende trivelig soverom. Hadde man i tillegg spandert på seg enda litt større skrogvinduer, kunne dette blitt en skikkelig storbåtlugar.

Klikk.no mener

I Cranchi 32 Zaffiro kan mange finne løsninger de ønsker seg, men også elementer de ikke etterspør. Dens største fortrinn er uteplassen, at den er enkel å håndtere, at man kan frakte mange eller mye uten problem og at det er lett å bevege seg rundt. Den egner seg nok bedre til helgeturer enn lange ferieturer.

Tekniske data

  • Lengde: 10,4 m
  • Skroglengde: 9,21 m
  • Bredde: 3,56 m
  • Vekt: 5830 kg
  • Maks last: 10 personer og 950 kg
  • Diesel: 530 l
  • Vann: 165 l
  • Pris std. båt m. Volvo D4-225: 1 575 000 kr
  • Pris testet båt: 1 706 000 kr

Denne saken ble første gang publisert 09/06 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også