Cobalt 2000

Med detaljene på plass

Cobalt 2000 går scorer høyt på sine kjøreegenskaper.

Sist oppdatert

Superlativene sitter løst i testteamet. "Går som en drøm" og "Herlig å kjøre" er blant kommentarene som plukkes opp. Ja, jeg er enig. Dette er en god båt, målt etter hva den skal brukes til - som dagsturbåt som skal kunne kjøres av både erfarne og nybegynnere.

Utfordringen ligger i å lage skroget så spennende at det er gøy å kjøre, uten at det blir for mye knappetrykking for dem som vil ha en lettkjørt båt. Det positive inntrykket vi sitter igjen med, tyder på at de har truffet, for båten er definitivt ikke komplisert. Skulle vi sette fingeren på noe, måtte det være at den hadde klart en større motor uten å presse grenser. En titt på vekta viser også at det er mer båt å flytte her enn hos konkurrentene.

Båten legger seg ikke mye innover, og provoseres den, slipper propellen vannet. Når båten er i plan, løftes drevet litt ut, og slik kan det stå. Det føles litt som å kjøre bil med ESP (elektronisk stabilitetsprogram); det er liksom ikke mulig å gjøre så mye galt før de "elektroniske krykkene" tar over. Her er det ikke elektronikk som overtar, men hydrodynamikk. Og vi liker at dette er gjort på en slik måte at båten fremdeles er morsom å kjøre.

For passasjerene kan det ofte være et problem at skroget tåler hardkjør, for de har gjerne lite å holde seg fast i. Slik er det ikke her. Sjelden har vi sett så mange håndrekker og gripepunkter. Håndtak bak på førerstolen er for eksempel ikke hverdagskost. Smart. Også foran er det gode håndrekker, og selv i litt sjø kan to stykker sitte her.

Solide detaljer

Når forholdene krever at fordekket stenges, er det viktig at vindskjermen og døra kan låses skikkelig. Får en ikke lukket døra under vindskjermen, blir det meget trekkfullt. Cobalt stiller en solid dørløsning. Den har gode låser i både åpen og lukket stilling. Det betyr at et betydelig irritasjonsmoment er fjernet.

Vinduet har også en solid låsing i åpen stilling - også dette en viktig detalj. Slår midtruta over i fart, kan den skade noen eller gå i stykker. Selv ved stilleligge har vi opplevd at et kraftig vindkast kan få en slik rute til å slå igjen, så husk å låse.

Solid låsing av badetrappa teller også på plussiden. Det samme gjør den nedfellbare vannskikroken - en meget fiks detalj som gir det lille eksklusive preget som kan være kjøpsutløsende. Stuverom for tauverk både for og akter gir også gode plusspoeng.

Eksklusiv førerplass

Solsenga og akterbenken er delt på midten. Det gir en fin atkomstvei, og det er mulig å komme helt inn i båten uten å trå på noen puter. Løsningen stjeler en sitteplass, men en ileggspute løser det problemet. Tilsvarende kan det fylles i på solsenga for å få en hel flate her også.

Cobalt bruker sine egne instrumenter og brytere. Det gjør at instrumentbordet straks virker mer eksklusivt. Den mørke plasten gjør også at det ikke blir gjenskinn i ruta.

Førerstolen gir fin støtte og et armlene bak gasspaken hjelper også. Vi fant oss derfor godt til rette her. Tiltratt og stol med oppvippspute gjør det mulig å finne gode kjørestillinger under de fleste forhold. Som seg hør og bør, er det også en koppholder i umiddelbar nærhet.

Plass til ekstra elektronikk er det ikke, men for de fleste vil en liten plotter - gjerne i kombinasjon med et ekkolodd - være mer enn tilstrekkelig.

Tekniske data

Lengde, m: 6,2, Bredde, m: 2,6, Vekt, kg: 1710, Tank, l: 151, Motorvolum/hk: 4,3/220, Pris st. båt, kr: 412.000, Pris testbåt, kr: 437.000.

Importør: Høvik Marine

Denne saken ble første gang publisert 21/02 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også