Chaparral 215 ssi

Cruise for to?

En ekte cuddybåt bør ha god soveplass for to, og helst en dieselmotor for å pynte på turbudsjettet. Chaparral 215 ssi er i så måte et passende feriefartøy.

Sist oppdatert

Navnet Chaparral gir kanskje snarere assosiasjoner til "ville Vesten" enn til små daycruisere. Men selv om båtene ikke er spesielt velkjente her i landet, er det ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved produsentens kompetanse; Chaparral Boats Inc. har nemlig lagd lystbåter i over 40 år, er en av verdens største produsenter og har hele 30 modeller i årets program.

215 ssi er den minste cuddybåten i stallen med sine knapt 7 meter. Chaparral er en relativt typisk amerikaner; svulstig kunstskinnpolstret interiør dominerer. Med kneppbare tepper i dørken, nedfellbart copilotsete, drinkpantry med vask og en førerposisjon med cruisingfølelse, er det lett å forstå at komfort står øverst på listen. Den omfattende utstyrslisten slår dessuten knockout på de fleste små, nordiske konkurrentene.

Med tanke på at produsenten har bygd båter siden tidlig på sekstitallet, er det imidlertid vanskelig å forstå enkelte av løsningene om bord. For det første ser store deler av det elektriske anlegget ut som en floke av overkokt spaghetti, spesielt i motorrommet. Under akterbenken styrbord finner vi dessuten et stort hull som gir innsyn til motorrommet, men denne luken er bare tildekket av en kneppet kunstskinnlapp. Men importøren har visstnok nå fått montert en fast dør til luka.

Da er vi langt mer fornøyde med cuddyen - eller den lille kabinen. Dette er den største vi har sett i klassen, med fin køyeplass for to voksne personer. I motsetning til det vi er vant med fra amerikanerne, er det her ingen grelle interiørfarger som ødelegger stemningen. Og rundt det løse bordet sitter man helt greit.

Ute på sjøen kommer cruisingegenskapene i Chaparralskroget for dagen. En liten amerikaner med dieselmotorisering er uvant kost, men etter en rundtur sitter vi igjen med en positiv følelse.

Båten er lettmanøvrert og trygg, selv om den går noe på nesa. Et større og tyngre motoralternativ gir nok bedre balanse. 116 dieselhester gjør ikke dette til noen racer, men en toppfart på 30 knop og et forbruk på godt under literen pr. nautisk mil er mer enn godkjent. Et overraskende lavt støynivå - 75 dBA ved toppfart - er dessuten med på å gjøre dette til et brukbart turalternativ.

Tekniske data

  • Lengde:6,71 m
  • Bredde:2,51 m
  • Vekt:1585 kg
  • Drivstoff:212 l
  • Ant. p.:10
  • Motor:116-160 hk diesel
  • Toppfart (testmodell):30 kn
  • Pris:fra 420 000 kr
  • Pris m. VP D3, 160 hk:fra 485 000 kr
  • Utstyr: Norsk kalesje, trykkvann, dusj badeplattform, bauglys, bord, CD-radio m/fjernstyring

Denne saken ble første gang publisert 20/03 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også