Lyngørputt

Bygg din egen båt på 24 timer

Fem tusenlapper og noen hyggelige arbeidsøkter er alt som skal til. Her er oppskriften.

Pluss ikon
ROBÅT: Noen hyggelig arbeidsøkter er alt som skal til for å bygge alle tiders robåt.
ROBÅT: Noen hyggelig arbeidsøkter er alt som skal til for å bygge alle tiders robåt. Foto: Arne Otto Iversen
Sist oppdatert
SPANT:
SPANT: Foto: Arne Otto Iversen

1 Tilskjæring: 8 timer

Før båtbyggingen starter, blir sideplater, stevn, spant og bunn gjort ferdig. Det benyttes 8 millimeter kryssfiner beregnet for maritimt bruk, og det kan være en utfordring er å få skjøtet sideplatene slik at du når den nødvendige lengden på 330 cm. Best resultat oppnås når to endestykker skråkuttes slik at det blir bredeste mulig limflate.

Her er de beste grunnene til at robåten øker livskvaliteten din.

Påfør epoksylim i skjøten og la materialene få herde over natten. Emne for akterspeil lages av lekter i 3 - 4 cm tykkelse som legges oppå hverandre. Påfør lim mellom lagene og sett materialet under trykk ved hjelp av tvinger.

2 Stevn: 2 timer

For å gi båten et pent spring er sideplatene jevnt stigende fra 30 cm akterut til ca. 37 cm høyde i baugen.

For å unngå at bunnen av båten blir for flat må sideplatene sages slik at midtdelen av båten stikker noen centimeter dypere i vannet enn baug og akterparti. En 22 graders skråkuttet list fungerer som stevn, og vannfast lim/fugemasse som Sikaflex eller Tec7 påføres list før sideplatene monteres og deretter festes med skruer.

Hovedspant har en bredde på 110 cm, er moderat skrådd og er på forhånd gjort ferdig med utsparing for sidelist og vannrenne. Spantet er skrudd sammen med en ekstra list i toppen for å sikre stabilitet under montering.

Denne topplisten vil senere blir fjernet. Sett merke på sideplaten 163 cm bak stevn og fest spantet. Foreløpig er det tilstrekkelig med én skrue på hver side for å feste spantet, vinkelen på spantet justeres senere slik at det står vinkelrett opp fra bunnplaten.

3 Sammenføyning: 1 time

SPANT:
SPANT: Foto: Arne Otto Iversen

Akterspeilet har en bredde på 73 cm, er vakkert avrundet i toppen og skråkuttet slik at det hele passer med vinkel på sideplate. Både stevn og akterspeil påføres lim/fugemasse før sideflatene klemmes inntil og skrus fast.

4 Sidelister: 1 time

To tynne lekter kuttes til slik at de slutter godt inntil stevn og akterspeil i bunnen av båten. Festes med tvinger før begge listene skrus fast til skroget. Deretter monteres en langsgående list på den del av bunnplaten som kommer på innsiden av båten.

AKTERSPEILFESTE:
AKTERSPEILFESTE: Foto: Arne Otto Iversen

Sammen med kjølen - som senere skal monteres på utsiden av båten - vil denne 1-2 cm tykke lekten gi dørken den nødvendige stivhet.

5 Avretting: 1 time

Sidelister og skrogside høvles til slik at overflaten blir slett og får rett vinkel i forhold til bunnplaten. Påfør lim og legg den 300 cm lange bunnplaten rett nedpå. Bruk tvinger og sett inn et par skruer for å sikre at platen ligger stødig mens limet herder.

6 Feste av bunnplate: 1 time

Tegn opp en linje på den 300 cm lange bunnplaten som markerer hvor skruehullene skal bores. For å sikre at hullene treffer midt på sidelisten kan det være lurt å bruke en mal til å markere linjen. Sett inn skruer med et mellomrom på 10-15 cm. Tilpass bunnplaten med sag eller høvel slik at det blir en jevn overgang mellom bunn og sideplater.

7 Sidespant: 2 timer

I tillegg til hovedspant (materialtykkelse ca. 3x4 cm) settes det også opp fem tynnere sidepant på hver side. Spantet følger springet i båten og skjæres til før de skrus fast i sideplatene. De to midterste sidespantene på hver side kuttes slik at esingen kan hvile på spant og samtidig komme kant i kant med sideplaten.

Husk også å skjære ut et stykke av materialet for å gi plass til tverrgående sidelister i bunnen av båten. For å være sikker på at alt av tilpasninger er korrekt utført kan det være lurt å gjøre et prøveoppsett der spant og esing festes med tvinger før spantene skrues fast.

8 Langsgående list:1 time

Den langsgående sidelisten monteres ca. 20 cm opp fra bunnen av båten. I tillegg til å stabilisere skroget vil sidelisten også fungere som feste til tofte. Listen skråkuttes slik at den støtter godt opp mot akterspeilet, og lengden må være tilstrekkelig til at den kan skrus fast i fremste spant.

MARKERING:
MARKERING: Foto: Arne Otto Iversen

9 Tofte: 3 timer

ESING:
ESING: Foto: Arne Otto Iversen

Tilpasning av tofte kan være utfordrende. I baugen må den skråkuttes slik at materialet passer både med vinkelen på sideplatene og med vinkel i stevn. Midttofte får en utsparing som gjør at den kan felles inn i hovedspant. Den én fot brede aktertoften må skråhøvles i bakkant for å støtte godt inntil akterspeil.

10 Ferdiggjøring: 4 timer

Kne monteres både mellom akterspeil og sideplate, og mellom sideplate og midttofte. Etter at esingen er satt fast, monteres det feste for åregafler. Kjøl høvles til og monteres på bunnen av båten med en høyde på ca. 3-4 cm i forkant og stigende til ca. 8-10 cm akterut. Før sjøsetting bør den vannfaste kryssfineren settes inn med maling eller lakk. Skal det påføres bunnstoff, bør båten ligge på vannet lenge nok til at det danner seg merker på skroget som viser vannlinja.

SPANT:
SPANT: Foto: Arne Otto Iversen

FAKTA TIFOTS LYNGØRPUTT

Tradisjonsbåt fra Tvedestrand kommune i Aust-Agder. Mye brukt som framkomstmiddel mellom øyene i skjærgården. Eldre båter ble satt sammen med to bordganger på sidene og tverrgående bord i bunn. Nyere utgaver av Lyngørputten er i hovedsak bygd i finer. Lengde: ca. 320 cm, bredde 115 cm. Vekt ca. 30 - 35 kg. Materialkostnader ca. 5000 kroner. Alle bilder fra båtbyggerkurs på Bragdøya kystkultursenter i Kristiansand. Oppmåling av tradisjonsbåt, tilrettelegging av tegning/mal og instruksjon ved Kjell Berge og båtbygger Håkon Danielsen.

www.bragdoya.no

LIST:
LIST: Foto: Arne Otto Iversen
MIDTOFTE:
MIDTOFTE: Foto: Arne Otto Iversen
FERIDG: Lyngørputten er klar til bruk!
FERIDG: Lyngørputten er klar til bruk! Foto: Arne Otto Iversen
LYNGØRPUTT:
LYNGØRPUTT: Foto: Arne Otto Iversen

Denne saken ble første gang publisert 05/08 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også