Bruktbåt:

Joda 290 Sport

Joda 290 Sport ble unnfanget på slutten av 90-tallet som et rimelig alternativ til 310-modellen, en turbåt og en rommelig dagsturbåt i ett.

Publisert Oppdatert

Jeg husker godt den første turen med Joda 290 Sport, fra Arendal via Kristiansand og Mandal til overnatting på Hille med utsikt mot Lindesnes fyr. Ruskevær på vei vestover, og fint forsommervær på returen. Ferden oppsummerer egentlig båten på en fremragende måte; her får du turbåt og en rommelig dagsturbåt i ett.

Der Windy er fancy, er Joda traust – men på en god måte. Solid, norsk båtbyggertradisjon, kombinert med fine praktiske egenskaper. Her er det trearbeider av høy kvalitet, en cockpit med mange fine sitteplasser takket være en smart sofaløsning.

Under dekk har du god soveplass for 2–4 personer og en høy, todelt kalesje gjør at også halvgode dager blir fine om bord. Joda 290 Sport er vanligst med Volvo Penta diesel og klarer seg med for eksempel en KAD 43. Skroget flater ut mot hekken, planer lett og trives i moderat fart.

Bruktbåt: Joda 290 Sport

Markedet: Få båter nå, sannsynligvis flere utover våren, mest private selgere

Pris: Vi antar et område på 450–850 000 kroner med flere båter i markedet 

Motor: 220–260 hk

Årsmodeller: 2000-tallet

Pluss: Fint til dagstur og overnatting, relativt rimelig, smart cockpit

Minus: Eldre dieselmotorer må sjekkes grundig, ikke det mest moderne utseendet

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag