Bruktbåt: Sea Ray 220 SunSport

Ryddig USA-båt

Sea Ray har alltid vært gode på kvalitet og sjøegenskaper. Med enkel og god innredningsløsning, kan en brukt Sea Ray 220 SunSport være et godt alternativ.

FIN PROFIL: Sea Ray 220 SunSport er lekker å se på, og går fint i sjøen. Stor solseng er typisk for en USA-båt.

FIN PROFIL: Sea Ray 220 SunSport er lekker å se på, og går fint i sjøen. Stor solseng er typisk for en USA-båt. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

En del USA-båter har spesielle løsninger, men i Sea Ray 220 SunSport finner du en tradisjonell daycruiser med hekkaggregat. Sjøegenskapene er det lite å si på.

Båten lystrer sprekt kommandoer fra cockpit og har verken problemer med kavitering eller slipp i svingene. Den oppleves også som solid og kompakt; det var ingen ulyder å høre.

Sittekomforten er upåklagelig, og setene kan vippes opp slik at stående kjøring også blir en behagelig opplevelse. Dessverre gir det hvite dashbordet mye refleks i den tonede vindskjermen.

Les mer

På sitt beste: Test Sea Ray 235 WWE 2011-modell

Fornyer seg: Sea Ray 210 Overnighter

HEKKAGGREGAT: Som mange USA-båter i denne klassen har også Sea Ray 220 SunSport hekkaggregat. Teknisk sett er V6-motoren på 220 hk en ryddig sak.

HEKKAGGREGAT: Som mange USA-båter i denne klassen har også Sea Ray 220 SunSport hekkaggregat. Teknisk sett er V6-motoren på 220 hk en ryddig sak. Foto: Terje Bjørnsen

Sportslig i sjøen

I aktersofaen er det litt trangt for mer enn tre, og solsengen vitner om at denne båten skal brukes på gode dager. Badeplattformen er grei, badestige og slepekrok for vannsportaktivitet er på plass.

Under dekk er det lett å like seg. Her kan to voksne tilbringe en behagelig natt, ettersom plassen er godt utnyttet.

Med MerCruisers 4,3 MPI på 220 hk bensin får du en rimelig kvikk maskin, selv om den er tørst mot toppen av fartsregisteret. Toppfarten er på 42 knop. Den eneste ulempen med motoren er støyen, som det er for mye av i høy fart.

I det økonomiske fartsområdet, fra ca. 24 til 29 knop, kan du forvente et forbruk fra MerCruiseren på rundt 1,1-1 ,2 liter pr. nautisk mil, da er også støynivået akseptabelt.

Sea Ray 220 Sun Sport egner seg både til sportslig kjøring, vannsport og ren cruising. I tillegg tar den seg godt ut i havna, og i denne båten kan man også fint dra på en overnatting for to.

Les mer

Bruktbåt: Tre fine daycruisere

Slik kjøper du bruktbåt

Bruktbåt: Sea Ray 220

  • Markedet: Det er relativt få Sea Ray 220 og 210 på markedet. Et alternativ kan være den noe større 240-modellen.
  • Pris: Ca. 270-340 000 kroner
  • Motor: 220-260 hk
  • Årsmodeller: 2004-2006
  • Pluss: Gode sjøegenskaper, kompakt og solid skrog, lettmanøvrert
  • Minus: Gammelmodig motor, relativt liten aktersofa
  • Produsent: www.searay.com
GODE SETER: Sea Ray 220 SunSport har meget behagelige og godt polstrede seter.

GODE SETER: Sea Ray 220 SunSport har meget behagelige og godt polstrede seter. Foto: Terje Bjørnsen

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag