Da Askeladden kom med sin første ordentlige bobåt på slutten av 90-tallet, var vi ikke sene om å ta 705 Voyager med på langtur. Jeg tok båten med på familietur noen dager langs Sørlandskysten, og mens kona og jeg sov i midtkabinen, tok to sønner på 7 og 5 år plass i den opphøyde køya lengst fremme i kabinen. Med pantry i cockpit, høy kalesje og uteplass med gode variasjonsmuligheter, kunne vi fastslå at Askeladden hadde fått mye ut av en daycruiser på drøyt 7 meter.

705 Voyager har en interessant planløsning i cockpit, der den fremre delen forbeholdt sitteplasser, mens den bakre er et aktivitetsområde for fiske og vannsport med vippbare benker og mulighet for å legge ut en stor solseng. Litt vestlandsbåt midt oppe i all daycruiser-moroa er ikke så dumt.

De høye skrogsidene og dekket sørger ikke bare for god plass under dekk, men også for en godt beskyttet cockpit og et skrog som ikke lar seg affisere av rufsete bølger på 1-1,5 meter. I motorrommet finner du som oftest en motor fra Mercruiser (om ikke noe er byttet i årenes løp). Enten V6- eller V8 bensin, eller en sekssylindret diesel. Siden 705 Voyager i første rekke er en snill familiebåt som trives i rolig trav, fremfor full galopp, kan du godt klare deg med en 220 hk V6 bensin.

Bruktbåt: Askeladden 705 Voyager

Markedet: Brukbart antall båter, godt spredt på pris og årsmodell

Pris: Ligger i området 250 til 450 000 kroner

Motor: 220–300 hk, bensin eller diesel

Årsmodeller: 1998–2008

Pluss: Trygge sjøegenskaper, mye plass i forhold til størrelse

Minus: Noe umoderne motorer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!